Gå til innhold

Burde han lage til sin egen middag???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er hjemmeværendes ja,men må stå opp 7 hver morning å lage frokost å få eldste datter på skole å minste jenta i barnehagen åsså rett hjem å sove da jeg har lavt stoffskifte noe som gjør meg så trøtt.Når jeg våkner skal jeg spise igjen å rydde å vaske osv.Han jobber seint denne uken å kommer hjem i halv 11 tiden å nå hadde vi besøk i dag så det ble bare en buritos til han å han likte ikke forslaget med ett speilegg eller noe sånt enkelt så nå er han sur.Jeg er sliten å nå vill jeg ha en pause men han skjønner ikke sånt.Vet han har en jobb ingen kunne tenkt seg men jeg gjør mye jeg også.Burde ikke han kunne lage sin egen middag synest dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i huset har vi det veldig enkelt, litt egoistisk sagt av meg kanskje, men jeg sa til min kone, før vi ble sammen:

"jeg vil være deg evig tro hvis du lager mat til meg" sex er i mine øyne annenrang, er jeg mett er jeg lykkelig, det hender jo at jeg lager maten, men det er min kone som "eier" kjøknet for å si det slik.

Når jeg jobber kveld så får jeg 9 av 10 ganger mat, meget ofte brød, men også enkelt som grandis, pizza biroger, pizza boller, speil egg, pølser å brød, hamburger ol. så å si aldri noen "tung" middag...

Jeg er lykkelig for å si det mildt :)

Ps fra hennes side så er hun "opplært" hjemmefra at det er mor/koner som skal lage mat... Så hun er kjempe fornøyd med at ordningen er slik, jeg har jo mine oppgaver i hjemmet som hun forventer at jeg gjør...

Så her i huset er det mer av de typiske kjønnsrollene... noe vi begge er glade for....

Skrevet

Du er hjemmeværende, uten unger hjemme på dagtid, og likevel klager du over å måtte lage middag til mannen når han kommer hjem fra jobb om kvelden???

Jeg synes ikke han skal måtte lage sin egen middag, etter mitt syn kan du gjøre det. Du har vært hjemme hele dagen, og har hatt mulighet til mange pauser, inkludert soving på formiddagen.

Tror du er litt bortskjemt jeg.

Skrevet

Helt enig. Ærlig talt, jeg skjønner han godt. Hvordan du enn snur og vender på det så er det faktisk mer slitsomt å være ute i fulltidsjobb enn å tusle rundt hjemme å gjøre husmorarbeid med pauser når det passer en selv. Stressnivået er et helt annet utenfor hjemmet.

Skrevet

Kan på en måte skjønner at du er sliten klokken 11 om kvelden, men du er tross alt hjemme hele dagen. Greit at du har lavt stoffskifte, men man er ikke sliten hele tiden. (har selv lavt stoffskifte)

Jeg skjønner mannen din jeg.. Han kommer sliten hjem fra jobb, og det er godt å få laget maten noen ganger!

Skrevet

Jeg vet ikke hvilke utfordringer lavt stoffskifte kan gi, så der er ikke jeg rett person til å uttale meg. men å vaske hus, klær, sørge for frokost og middag til barna og deg selv, handle inn det du trenger, og ta vare på barna fra skoletid/barnehagetid til leggetid er ikke alltid bare bare det heller. Ja det er slitsomt å være på jobb, men når alt som skal gjøres i huset står og faller på bare deg, er det jammen slitsomt det og. Jeg har prøvd begge. Jeg vil ikke være en hjemmeværende mamma mer enn jeg må.

Vi i forumene rundt her vet lite om hvilke utfordringer dagen din gir, for vi kjenner ikke din eksakte familie. Jeg vet ikke om du har barn som krever ekstra oppmerksomhet eller hjelp, eller har veldig aktive barn, eller for den saks skyld veldig innesluttede barn som trenger ekstra oppfølging på grunn av det. Jeg hadde satt meg ned med mannen min og prøvd å forklare ham hva hverdagen din består i. Kanskje dere kan bli enige om å bytte litt på det å lage mat når han er ferdig sent på jobb. Ellers er det jo mulig å lage middager til deg og barna som kan varmes opp igjen for å serveres til ham og. Går ut i fra at når han er så sent ferdig på jobb, har han vakter som tilsier at han starter senere på dagen og. Så i grunnen har han jo fått slappet av litt om morgenen og har mulighet til å avtale med deg hva som skal skje på kvelden med matlaging, hva som serveres og hvem som skal lage. Eller det kan avtales kvelden i forveien. Jeg må vel være så ærlig at jeg hadde ikke likt at min mann forlanget mat hver kveld når han kom hjem, og å ha besøk er og gjerne noe som ikke skjer hver dag, så han burde forstå at du ikke ville stå på kjøkkenet og lage mat til ham i en lenger periode når det er besøk i huset. Gjestene vil ikke akkurat føle seg velkommen da.

Skrevet

Hallloooo! Hun har lavt stoffskifte! Da orker man svært lite til tider. Utrolig provoserende med menn som tar for gitt at maten står på bordet når de kommer hjem fra jobb. Jeg tror ikke dette handler om at hun er bortskjemt men at enkelte mennesker ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon

Skrevet

Dessuten så arbeider hun også, med unger, husarbeid osv. Lurer på om gubben hennes gidder å plukke opp støvsugeren iblant;)

• 4 uker senere...
Skrevet

jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor dette skal være noe problem !

Du og barna spiser helt sikkert middag i løpet av dagen.... hvorfor lager du da ikke bare en større porsjon som du pakker bort en del av for far, å når han kommer hjem kaster du det i mikroen i noen minutter så er middagen klar..

ikke slitsomt i det hele tatt!

Det er rett og slett urettferdig av deg å kreve at han skal begynne å lage mat klokken 23 på kvelden, er kvinner med langt verre hverdag enn deg så slutt å syt å sett pris på det du har!

Skrevet

Greit nok at det er slitsomt å gå hjemme med barn og husarbeid, ser den... Men når mannen din kommer hjem kl11, med en "utakknemlig" jobb etter dine ord, er det vel ikke mye forlangt å lage noe mat til han! Om det så bare er oppvarmede rester... Du er sikkert en veldig flink husmor, og har all respekt for dem som går hjemme... Men hadde ikke han vært på jobb, og heller vært hjemme å laget maten sin, er det vel ikke sikkert det hadde vært så mye å lage mat av etterhvert...

Dagens arbeidsliv er veldig krevende, på alle måter... Norge er faktisk det landet i verden som har best inntjening pr. arbeider pr. time... Og har dermed kanskje et av verdens største arbeidspress også?

Jobber selv i et yrke med høy service faktor, og dermed må jeg yte 100% hver eneste dag for å holde meg selv, og bedriften i arbeid... Uansett hvor sliten jeg er... Så ja, det er noe annet å gå hjemme, enn å være på jobb...

Hvis det eneste han forventer av deg er middag når han kommer hjem, syns jeg du skal gi ham den.

• 4 uker senere...
Skrevet

Vet du hva... Hvis dette er et stort problem er det jammen ikke rart at skilsmisseraten er så utrolig høy! Du er sliten - vi sliter alle med noe - inkludert mannen din. Du må da spise? Enig med hun litt over, lag ekstra som du kan varme opp igjen. Er det virkelig nødvendig å gjøre ting vanskeligere enn de er?

Skrevet

Ærlig talt. Selvfølgelig er det greit at man kan lage en ekstra porsjon og varme opp senere når man likevell lager middag.

MEN, dersom jeg hadde vært hjemmeværende og mannen min ikke hadde vært fornøyd med burritos eller speilegg en gang imellom kunne han bare legge seg sulten. Evt. får han sulte ihjel forran brødskuffa.

Og om han engang i måneden måtte smørre seg ei brødskive selv istedetfor en middag fikk han leve med det eller finne seg ny dame, evt. flytte hjem til mor.

Mannfolk som forventer middag på bordet idet sekundet de kommer hjem fra jobb 7 dager i uka, 365 dager i året, er faktisk bare bortskjemte drittunger.

Nå er ikke jeg hjemmeværende, men det er som regel jeg som lager middag. Og da får man spise det jeg lager.

Å være husmor tror jeg til tider kan være værre enn å ha en vanlig "drittjobb". Man skal vaske og rydde og passe barn, og er på "jobb" 24 timer i døgnet hele uka.

SÅ nei, det er ikke rart at det blir skilsmisser når mannfolka fremdeles ikke har skjønt at husmødre gjør en jobb de også.

Skrevet

Jeg måtte faen meg sjekka datoen på innlegget her. Skremmende at det dette er utsagn i 2009!

Han burde absolutt kunne lage sin egen middag, og ikke komme hjem som en annen bortskjemt drittunge å forvente seg at maten er klar!

Du hadde faktisk hatt besøk, og du kom med forslag til noe du kunne fikse til han...om han blir sur for at han ikke får en skikkelig middag en dag, så be han dra hjem til mora si.

Men...er enig i hva de andre skriver...og trur det er så det fungerer til vanlig også, at du lager xtra mat når du selv lager mat til deg og barna!

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg er sykemeldt og har vært det i 2 mnd, 6 uker til termin i dag, jeg er hjemme hele dagen, og dagens høydepunkt er å begynne på middagen, synes det er så utrolig kjekt å lage middag til mannen min kommer hjem etter en hard arbeidsdag ute i dette været, og spesielt kjekt synes jeg det er dersom jeg vet jeg lager noen av yndlingsrettene hans. er jeg ekstra dårlig en dag slenger jeg en grandi med ekstra ost på i oven, koster meg ikke en kalori, men vet hvor godt dette gjør for min mann, og kommer han hjem til grandi noen ganger blir han veldig glad for det også. så rydder vi sammen etter middagen, og slenger oss på sofaen. jeg vet hvor inderlig stor pris jeg selv setter på å komme hjem til ferdig middag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...