Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #1 Skrevet 10. september 2009 Stemmer det at far ikke får (event tidligere ikke fikk) foreldreansvar automatisk dersom man "bare" er samboere? Eller er det en endring i reglene? Mannen min har to barn med eksen, som han var samboer med. Han mener at han kun har foreldreansvar for yngstemann, som er født i 2003. Han sier han ikke har foreldreansvar for eldste gutten som er født i 1999..? Dersom slikt er tilfelle, hvordan går han da frem for å få delt foreldreansvar?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #2 Skrevet 10. september 2009 Barn født FØR 1/1-06 i samboerskap har automatisk mor som den med foreldreansvar alene. De barna født etter dette i samboerskap har foreldre med felles foreldre ansvar. Så om de ikke har avtalt annet, så har han ikke foreldreansvar for noen av barna. Da må han og hans eks ha avtalt dette, og skrevet under på det, begge to.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #3 Skrevet 10. september 2009 Ok, takk. Mulig han har signert på noe med yngste da, men ikke eldste. Hvordan kan han finne ut dette da? Vet de noe om foreldreansvaret hos f.eks. NAV eller likningskontoret?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #4 Skrevet 10. september 2009 NAV vet kanskje, og folkeregisteret. Jeg har mange ganger forsøkt å få et "bevis" for at jeg har foreldreansvar alene for mine, men det er ikke helt enkelt. Noe en skulle tro det var med tanke på at en enten signerer eller ikke signerer på felles foreldreansvar. Nå slipper jeg å bevise dette, for politiet ser det på sin skjerm når jeg søker om pass. Kanskje det går an å spørre der?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #5 Skrevet 10. september 2009 Ja, da får han sjekke litt rundt, tusen takk for svar. Tror han svært gjerne ønsker å ha foreldreansvaret også. Om ikke det betyr så mye rent praktisk, så har det nok en symbolsk mening for ham. Jeg forstår ham iallefall godt der
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #6 Skrevet 10. september 2009 Man kontakter folkeregisteret og får "bevis" derifra. det har jeg gjort et par ganger, blandt annet når jeg skulle søke eldste inn i barnehagen. Han har krav på å ha foreldreansvar, og dersom hun ikke gir han det selv kan han gå rettens vei for å få det, men det vil bli dyrt for henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå