Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #1 Skrevet 10. september 2009 Jeg er gravid med termin i midten av oktober. Jeg blir alenemor. Jeg mangler noen fag fra videregående, som jeg måtte slutte i midtveis i skoleåret på grunn av sykdom, og lurer på om det er mulig å ta opp disse fagene som privatist det året jeg er i permisjon? Eller må jeg vente til permisjonen er over? Jeg planlegger å etterhvert begynne å studere, men er usikker på om det vil lønne seg for meg økonomisk, å ta det like etter at permisjonen er over, eller å vente til etter at treårsperioden med overgangsstønad er over? Tenker da på stønader og lån osv, siden jeg blir fulltidsstudent uten mulighet for å jobbe... Finner ingenting om dette på nett...
Gjest ->>- Skrevet 10. september 2009 #2 Skrevet 10. september 2009 Hva har du permisjon fra, skole eller jobb? Om det er fra jobb må du regelmessig sett avklare med NAV om du påbegynner utdanning samtidig som du mottar foreldrepenger. Du kan få overgangsstønad i fem år om du studerer. Det vil antagelig være mest lønnsomt i lengden å få overgangsstønad og stipend mens du er student, og så gå i jobb etterpå. (Og selvsagt rimelig umoralsk å sitte på rævva i tre år for å utnytte overgangsstønaden bare for å ha gjort det før du begynner å studere - men altså ikke lønnsomt heller).
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #3 Skrevet 10. september 2009 Joda, du kan gjøre det du vil, du:) Bra du satser på utdannelse. Den kan du ta mens de 3 årene løper, og er du ikke ferdig med en fagutdannelse innen da, så får du nok 2 år utvidet overgangsstønadstid:) Det du får med videregående(utenom "yrkesskolen" og læretid) er generell studiekompetanse, og det er ikke en fagutdannelse. Dermed har du 2 ekstra år du kan søke om for å bli ferdig med en fagutdannelse. f eks høyskole eller noe slikt. Det lønner seg økonomisk å ta utdannelse mens du har overgangsstønad. Du kan også søke om utdanningsstønad hos NAV som enslig forsørger:) Og studerer du, så har du rett på stønad til barnepass. Så du kan fint ta deg et år med permisjon nå og nyte det. Fortsatt vil du ha 4 år å gjøre ferdig en utdannelse på etterpå der:) Eller ta de fagene du mangler som privatist i permisjonen og fortsette med høyere utdannelse etter permisjonen.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #4 Skrevet 10. september 2009 Jeg har permisjon fra jobb. Regnes det som utdanning når jeg tar opp tre fag fra VGS hjemme? Altså, at jeg ikke trenger å møte opp på skole, men tar en eksamen i disse fagene? Tenker på i forhold til med å avklare med NAV. Studiet jeg vurderer er litt sånn kronglete med to år på skolebenken, to år i praksis, og enda to år på skolebenken etter det. Jeg regner med jeg ikke kan få utvidet overgangsstønaden etter et opphold på to år? Jeg MÅ jo nesten tenke økonomisk nå, og gjøre det som er lurest for meg sånn sett, uansett om det involverer å jobbe (eller sitte på ræv, som Pila her så pent uttrykker det) i tre år før jeg begynner å studere. Men når det ikke er sånn, velger jeg selvfølgelig å studere i stønadsperioden. HI.
Gjest ->>- Skrevet 10. september 2009 #5 Skrevet 10. september 2009 Det tror jeg rett og slett er litt opp til individuell vurdering fra saksbehandler hos NAV. Derfor ville jeg kontaktet dem og spurt om du vil ha alt på det rene, og helst i skriftlig form. Det er forøvrig ingen kontroll av slikt, så det vil neppe noensinne bli oppdaget om du tar noen privatisteksamener til våren selv om du mottar foreldrepenger. Det kan godt tenkes du kan få utvidet overgangsstønad selv om du har et litt snodig studieløp. Nok en ting jeg ville bedt om en skriftlig vurdering av fra NAV.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #6 Skrevet 10. september 2009 Takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende her Jeg kan vel få ordnet et møte hos NAV, det er vel gjerne litt forskjellig praksis fra sted til sted også. Jeg vil helst ikke risikere noe, så det å ha mitt på det tørre er nok en fordel. Saksbehandler hos NAV kan vel gi meg utfyllende svar på alle mine hundretusen spørsmål også, he he...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå