b77h Skrevet 10. september 2009 #1 Skrevet 10. september 2009 Leste en veldig god tråd her for ikke lenge siden om det med faren rundt streptokokk B (?) og at det kan testes med en såkaldt gbs-test (men finner ikke tråden igjen). Leste bl.a en trist historie om ei som mistet pga denne infeksjonen (barnet døde rett etter fødsel). Det sto også at man kan teste dette noen uker før fødsel, og så få antibiotika slik at det ikke skader barnet. Jeg var hos gynekolog i dag (som jeg går til for jevnlige svangerskaps kontroller), og spurte henne om dette. Tenker selv at jeg heller vil vite om sånne ting i forkant og ikke få sjokket etterpå. Men legen min sa at det i Norge ikke var rutine/retningslinjer for at dette skulle sjekkes. Og at ca 30% har det, men at man ikke kan behandle alle de fordi det kunne føre til oppblomstring av enda verre bakterier... Ser jo poenget hennes, men syns bare ikke jeg ble beroliget. Bør man gå privat og få testet? Hva har dere andre evt opplevd? Jeg har ikke noen grunn til å tro jeg har det, annet enn en del utflod med litt sur lukt...(sorry!)
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 10. september 2009 #2 Skrevet 10. september 2009 Jeg har aldri testet for det i noen av mine foregående svangerskap, og kommer nok ikke til å gjøre det denne gangen heller. Men; skulle jeg ha vært redd for infeksjonen, ville jeg ikke nølt å oppsøke en privat gynekolog og betalt for å få tatt en slik test. Jeg ser ikke at det offentlige skal betale for screening så lenge som det ikke finnes indikasjoner for pågående infeksjon. Hvis du ikke finner roen med svaret du fikk, synes jeg at du skal be om å få gjennomført testing og evt betale for det selv, hvis legen/gynekologen din mener at du skal det.
b77h Skrevet 11. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. september 2009 Hei, ja, jeg tror nok evt det ender med at jeg tester det rett før termin. Da vil jeg iallefal vite om det er noe som skal tas hensyn til... Men kanskje roer jeg meg, og glemmer det ut til den tid...
snart mor til 3 Skrevet 11. september 2009 #4 Skrevet 11. september 2009 Hei! Jeg fikk påvist GBSoppblomstring under siste svangerskapet og jeg vil gjern eprøve å roe deg ned litt... Det å sjekke om du har bakteriene der har ingen ting for seg i og med det er kun om det skulle skje en oppblomstring at noe kan gå galt... Jeg fikk påvist dette etter at de sendte inn urinprøven min til dyrkning pga utslag på kontroll. Sannsynligvis hadde jeg oppblomstring gjennom hele svangerskapet mitt,men det ble først oppdaget 1 uke før terminen da jeg byttet lege(pga flytting). Skulle du oppleve utlag på urinprøvene gjentatte ganger ville jeg snakket med legen min om det og bedd dem sende inn til dyrkning,men kun da... Det å ha bakterien i seg selv er IKKE farlig for ungen, det er KUN ved oppblomstring av bakterien under svangerskapet at det vil kunne medføre fare..Det er derfor ikke grunnlag til å teste alle gravide for om de har mulighet for å få denne oppblomstringen. Skrekkhistorier finnes det uten tvil, men de må man bare overse hvor enn ille det kan høres ut... Får du oppblomstring vil det gi utslag på urinprøvene og det vil bli tatt tak på... du vil da enten få antibiotika under svangerskapet eller under fødselen..selv fikk jeg det under fødselen.. Jeg fikk så god oppfølging at jeg er 100% avslappet til det hele og frykter ingen ting for framtidige svangerskap selv om at sannsynligheten er stor for at jeg vil få oppblomstring ved senere svangerskap også. Jeg syntes du skal nevne bekymringen din for din fastlege også. det er bedre å stille et spm for mye enn et spm for lite... Det er rutiner rundt alt slik så alt ligger til rette for at alt skal gå bra no matter what....
b77h Skrevet 12. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 12. september 2009 Takk for svar :-) Da håper jeg ting oppdages på urinprøve, og så får jeg evt vurdere privat test før termin. Det er sikkert veldig sjeldent, men vil helst være i forkant av problemene. Etter at jeg leste om hun som mistet barnet etter fødsel, fordi det smittet over, så snurret jo det rundt i hodet en stund. får evt ta tak i det på et senere tidspunkt, og bekymrer meg ikke nå. takk for beroligende svar ;-)
Liten snupp + liten spire =) Skrevet 12. september 2009 #6 Skrevet 12. september 2009 Jeg ville absolutt tatt en slik test i slutten av svangerskapet! Jeg var veldig bekymra for dette sist, og fikk jordmor til å teste meg. Det var null problem, kun en liten qtips inn også sender de inn prøven! Syns absolutt det var verdt å ta testen! Så slipper man å uroe seg!
b77h Skrevet 12. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 12. september 2009 Ja, det var det jeg også tenkte! Forstår liksom ikke at det skulle være så vanskelig når det er en så enkel test å ta... Men jeg er jo heldig som får ta svangerskapskontrollene hos gynekologen m UL hver gang - og når hun stilte seg negativ til det, så tror jeg bare jeg bestiller på privatklinikk før termin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå