Gå til innhold

noen som vet angående pappa perm.

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan jeg overta han sine 10 uker?

han er ikke spesielt gla i å gå hjemme å det er lettere for meg å gå i permisjon i 56 uker (skal ha 80%) dekning. enten det eller så må jeg sende en 8mnd baby i bhg. for han har rett å slett ikke roen til å gå hjemme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Desverre kan du ikke overta hans permisjon ved vanlige omstendigheter.

Det er vist ved noen spesielle omstendigheter at du kan overta, men vet ikke grunnlagene for de.

Skrevet

får ta en telefon til nav da. han vil overhode ikke gå hjemme. han takler det rett å slett ikke... er vel en type som man kaller arbeidsavhengig hehe. så syns det er kjipt at han MÅ være hjemme at ikke det kan lages en avtale med nav hvor jeg overtar han sine uker. de tjener jo på det for han ville hat max utbetaling fra di mens jeg har en mye lavere sats...

Skrevet

han har ikke mulighet til å ta 10 uker uansett hvordan vi vrir på det arbeidsgiver har ikke mulighet til å slippe han med mindre folk vil kjøre på gjensnødde veier osv så jeg får krype ner til nav en tur å høre... ble ikke klokere av nav sidene. man kan jo vri den ene der med at mor har aleneansvar. for han er ikke hjemme uansett hehe

Skrevet

Ingen arbeidsgiver har lov til å nekte far perm!

Men han må overhodet ikke ta ut de 10 ukene, men om han ikke gjør det så vil disse ukene falle bort. En mulighet er jo at du tar ut ulønnet permisjon i tilsvarende tid.

Skrevet

Som det alledrede har blitt sagt, han har KRAV på pappaperm, ingen arbeidsgiver kan nekte noen dette. Om han ikke har "roen" til å gå hjemme i 10 uker, kan han ikke fordele permisjonen utover året da? Tan en fridag i uken feks?

Skrevet

er ikke en mulighet med ulønna perm for meg... med mindre han tar ut sin perm men jobber ved å leie seg ut. når du selv er arbeidsgiver så har du ikke så mye valg.så vil si at for folk med eget firma så er denne ordninga elendig! denne nye ordninga med perm funker sikkert for de moderne fedrene i byene som er ansatt i firma. men for åss på bygda som trives med at mor er hoved omsorgs person er den noe dritt. likte bedre den gamle ordninga. når menn kan føde å amme må de gjerne få tilsvarende permisjons rettigheter men jeg syns at familiene selv skal få velge. men jeg skal ta meg en runde på nav.

Skrevet

den dagen du driver et eget firma fårstår du nok problemet.! han vil ikke være hjemme enkelt å greit å det forstår jeg meget godt. ikke at han har noen mulighet til det heller for da risikerer han at firmaet lider. å det ønsker værken jeg eller han.

Skrevet

Vet ikke om jeg har forstått deg riktig, men han får jo utbetalt penger selvom han er selvstendig næringsdrivende

"For selvstendig næringsdrivende beregnes foreldrepenger på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt for de siste tre inntektsårene. Foreldrepengene utgjør 100 prosent av denne inntekten."

Men NAV dekker bare inntil 6G, så sånn sett taper en del menn/kvinner (både ansatte og næringsdrivende) på denne ordningen.

Jeg har en viss forståelse for at samfunnet vil "tvinge" fedre ut i perm, men er enig med deg at det for enkelte er det faktisk svært vanskelig å ta ut så mye permisjon. Og så særlig når det i tillegg bare dekkes inntil 6G. (jeg er ikke ute etter å starte en diskusjon hvorvidt 6G er mye eller lite!)

Skrevet

6G eller ikke jeg er heller ikke gira på en diskusjon om det.

men ja de får penger å alt det dær men et firma trenger jo folk på jobb. er nå en gang slik :( men han var villig til å ta en dag pr uke f.eks fredagene men da må jeg være hjemme (han kan jøre unna litt papir arbeid. ) så jeg lurer på om jeg kan ha ulønna perm den dagen? hvis du vet setter jeg stor pris på svar. har jo også mulighet til å ta ut de 5ukene med ferie med 1 dag pr uke om det går da.

Skrevet

Han kan fordele permisjonen slik han selv måtte ønske utover 3 år (slik er det iallefall for vanlig ansatte). Så han kan godt ta ut en dag i uken, og regner med at det skal være greit for deg å ta den samme dagen ut som unlønnet perm. Jeg tror det er en del arbeidsplasser som kan pålegge at ferien tas ut i de vanlige feriemånedene, men dette må du nesten høre med din arbeidsgiver om.

Men er ikke ekspert på dette området, driver selv og regner på hvordan min mann og jeg skal fordele denne permisjonen mest knirkefritt og uten å tape alt for mye penger.

Er nok best å ringe til NAV og få en time slik at en kan spørre om alt en måtte lure på. Men lurt å huske på at de kan gi forskjellige svar fra kontor til kontor.

Skrevet

Han MÅ jo faktisk ikke ta ut sine 10 uker, la han nå jobbe hvis han vil det. det eneste er at permisjonen deres blir 10 uker kortere, men du kan jo ta ulønnet permisjon...

Skrevet

Han har vel noe ferie i løpet av ett år?? Hvorfor ikke bruke pappapermen til det???

Skrevet

Ei jeg kjenner har en selvstendig næringsdrivende som far til sine barn. De har valgt å utnytte "fleksibelt uttak" der mannen hennes kan ta ut dager frem til barnet er 3 år. Så da kunne han plutselig ta en uke her og en uke der. Om han ikke får brukt alle ukene totalt, så er det ingen krise.

For hvis det ikke er tungtveiende grunner til det, som sykdom for eksempel, så får ikke mor overta fedrekvoten når hun bor sammen med far.

Så i deres tilfelle, så får ikke du fedrekvoten overført til deg, og om ikke far tar ut noen av de, så mister dere alle fedrekvoteukene.

Vil du ha lenger tid hjemme, så blir det ulønnet permisjon, noe som du også har rett på. Kanskje dere også har økonomi til det? (han kan jo være en sukksessfull selvstendig næringsdrivende? :-)

Skrevet

Skjønner at det kan være vanskelig å ta ut flere uker uker sammenhengende permisjon når man driver eget firma, men det er nok ikke umulig, for jeg kjenner flere damer med eget firma som klarer det.

Uansett

Broren min driver eget firma og han tok ut en dag i uka. Han har en vikar som stiller opp når det er mye å gjøre og han kunne ta en dag i uka så broren min fikk permisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...