Gå til innhold

Opprette nytt selskap som DA eller AS ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelpes for en jungel der ute når det gjelder opprettelse av firma..

Noen som kan gi tips for og imot selskapsformene DA (Delt Ansvar) og AS (Aksjeselskap)

Vi har nok kapital til minimum 100 000 i aksjekapital som jo er et krav ved opprettelse av et AS.

Men hva er fordelene og ulempene med de forskjellige selskapsformene.

Håper noen har peiling :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ville henvendt meg et annet sted enn dette, for å få bedre svar... hvis du faktisk får noen

Skrevet

Så desidert enig i at dere bør søke råd andre steder (fortinnsvis hos en autorisert regnskapsfører eller revisor) for å få helt konkret hjelp i deres tilfelle og med deres budsjettall.

Men i prinsippet er det fire grunner som taler for ANS/DA

a) (Ikke et argument for dere.) At man ikke KAN reise aksjekapital (100000 + "overkurs" nok til dekke omkostningene ved stiftelsesarbeidet (regn 10000-12000 kr inkl gebyrer til Foretaksregisteret om en regnskapsfører/revisor/advokat skal bistå med formalia, det BØR dere absolutt ha hjelp til om dere ikke virkelig KAN regelverket - og da hadde du neppe stilt spørsmålet her....)

B) At man har planlagt STORE underskudd i en startperiode, og samtidig har annen lønnsinntekt. Da får man nemlig trekke underskuddet fra NÅ i lønnsintekten. I et AS får man trekke det fra SENERE når ASet begynner å tjene penger. Og fradrag "idag" er alltid bedre enn "samme fradrag i morgen"....

c) Dersom bruttosalg i selskapet forventes å bli under 1 million. I slike tilfeller blir det lavere utgifter i et ANS/DA, siden selskapet da blit så lite at det slipper revisor (AS må ha revisor uansett hvor lite overskuddet er, endringer i regelverket om revisjonsplikt kommer antakelig neste år, men ingen er trygge på hvilke, om det blir MER plikt for ANS/DA eller MINDRE plikt for små AS).

d) Dersom lønn/overskudd i selskapet forventes å bli helt minimalt (typisk "hobbyselskab"). I slike tilfeller blir samlet skattebyrde såvidt lavere i et ANS/DA enn i et AS

Alt annet taler for AS-formen: Mindre papirarbeid (FAKTISK!), litt "bedre" fradragsregler for utgifter (særlig noen typer, som telefon/lokaler i privatbolig/næringsreiser, litt gunstigere skatt (MYE gunstigere ved høye inntekter over ca 6G pr aktiv deltaker), vesenlig bedre NAV-rettigheter, langt mindre økonomisk risiko, oftest litt mer "seriøsitet"......

Og jeg VET hva jeg snakker om - jeg er nemlig autorisert regnskapsfører selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...