Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #1 Skrevet 10. september 2009 Hjelpes for en jungel der ute når det gjelder opprettelse av firma.. Noen som kan gi tips for og imot selskapsformene DA (Delt Ansvar) og AS (Aksjeselskap) Vi har nok kapital til minimum 100 000 i aksjekapital som jo er et krav ved opprettelse av et AS. Men hva er fordelene og ulempene med de forskjellige selskapsformene. Håper noen har peiling :-)
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #2 Skrevet 10. september 2009 Må bare legge til at jeg har sjekket på bl.a Bedin og disse sidene...men tenker mest sånn praktisk.... enkel registrering av firmaet... kan eierne være styremedlemmer eller må man ha utenforstående inn i styret osv osv...
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #3 Skrevet 10. september 2009 Et slikt spørsmål, HI, hører til på "Gründerforum", ikke her. Men du skal få et HELT kort svar. Det finnes tre fordeler med DA, at man slipeper å reise kapital i penger (ikke aktuelt for dere), at man kan trekke fra tap man driver i annen inntekt man selv har NÅ i stedet for å trekke den fra i framtidig inntekt selskapet har SENERE (kan være viktig dersom man planlegger med STORE underskudd de første to-tre årene) og at man slipper (enn så lenge, nye planer er på vei...) revisjonsplikten og noen tusenlapper i utgifter til å oppfylle den i et DA i en del tilfeller. Ellers har DA BARE ulemper!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #4 Skrevet 10. september 2009 tusen takk for svar :-) Vet at det hører til på gründerforumet men nå er det en gang slik at det jo er MYE mer liv her inne på anonymforumet enn der, derfor tok jeg sjansen jeg :-)
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #5 Skrevet 10. september 2009 Du må ikke være i tvil. Dann ett as. Det er sikrere på alle måter. Ett DA eller ENK står du /dere personlig ansvarlig. Det følger revisorplikt med as men er den beste selskapsformen Lykke til Hilsen Selvestendig næringsdrivende med AS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå