Gå til innhold

Trenger synspunkter ang bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillevenn har akkurat begynt med halvplass i bhg. Han er 10 mnd. Blir 11 mnd snart. Dette er tredje uka hans og jeg syns ikke dette går noe bra.

De to første ukene syns jeg gikk bra. Han spiste og trivdes. Men var jo bare et par-tre timer pr dag i begynnelsen og jeg var med hele tiden første uka. Dermed har han dratt hjem for å sove også.

Nå skal han sove i bhg og det gjorde han fint forrige uken. De la han senere enn han er vant til da. Han hadde til og med sovet 5 min i husken. Noe jeg reagerte på. Syns ikke noe om at de lar han sovne der. Blir helt feil for meg i allefall.

Ï dag og i går har de ringt meg og spurt om jeg kan hente han. Greit jeg var på tur uansett. Dette var i 13-14 tiden. Så er ikke som at han er der lange dager. Jeg føler de presser han til å være våken så lenge som de barna som er 2-3 år gamle. De sier de ikke har folk til at han kan sove når han trenger det. Før de andre skal sove vil det si. Så i dag har de tatt å lagt han ute i en fremmed vogn. Vi har sagt klart fra at han skal sove inne i seng, fordi det er det han liker best og er vant til. Og det hadde ikke gått noe bra å legge han i vogn idag. Kjente jeg var rasende.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette. Burde bhg legge til rette for at han skal få sove når han har behov for det? Jeg føler de lager et problem ut av ingenting. Sier de ikke skjønner hvordan de skal få det til osv. Kan jeg kreve at han skal få sove før de legger de andre. De andre er tross alt eldre enn han. Føler de tyner babyen min på en måte. Han får ikke den søvnen han trenger og trives dermed ikke der naturlig nok. Da blir han jo grinete. Noen som har noen innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er nok ikke først og fremst å la han sove når han vil, men å la han være våken når de andre sover, for da får de ikke avviklet pauser på samme måte som de pleier:-)

Det med at han skal sove inne kan jeg skjønne at er et problem når han ikke skal sove når de andre sover hvis ikke barnehagen har et eget rom de bruker til de som skal sove inne. I vår barnehage har de brukt et av lekerommene til de som ikke er vant til å sove i vogn, men det har bare vært midlertidig til de også har lært seg å sove i vogn og det har gått veldig bra i løpet av kort tid.

Jeg vil anbefale deg at du tar med hans vogn som han er vant til med tepper/pose som han er vant til og latt han sove i det og sagt at han må få sove når han trenger det, det bør de klare å gjennomføre. I barnehagen vår sitter en ute og passer på når det er flest som sover, men når noen trenger å sove utenom (som mange av de minste trenger i begynnelsen) så bruker de babycall og titter ut innimellom i tillegg sånn at de får fulgt godt med uansett

Skrevet

Kjenner meg litt igjen. Sønnen min begynte i bhg da han var 10 mndr, og hadde behov for 2 lurer pr dag. En i 9 tiden og en i 13 tiden. Den luren på morgenen var et problem for de ansatte, for ingen av de andre barna sov da. De prøvde mange ganger å kutte ut den første luren, men da sovnet han i snøen o.l., og jeg sa at sånn skal ikke skje. De unnskyldte seg og begynte å legge ham om morgenen igjen. problemet var at han sov i vogn på trappa, og våknet selvsagt når de andre barna kom ut for å leke. Dette var egentlig standard de første 6-7 månedene han gikk i bhg : De la ham etter frokost, så fikk han sove 20-30 min for da våknet han av de andre barna. Dermed var han ganske så trøtt og sur mellom kl 10-13, da de la ham igjen. Problemet løste seg da han gikk over til 1 lur pr dag.

Men, de prøvde i alle fall, selv om det ikke funket så bra...

Skrevet

Det der burde ikke være noe problem, når de tar inn så små barn bør de være klar over, og ta høyde for at de har et større søvnbehov enn de eldre barna.

I vår barnehage har det heldigvis aldri vært noe problem, alle barna får sove når de trenger det ... om det innebærer at de sover over et måltid og må ta det igjen når de våkner, ja da får de gjøre det da.

De ansatte legger alltid opp dagen etter de små, ikke etter hva de selv synes er enklest.

Når du betaler for plassen skulle det bare mangle at han får sove når han trenger det, små barn kan ikke trykkes inn i rutiner de er alt for små til. Småen her var 12 mnd da han startet, og fikk sove alle de duppene han trengte, og det burde være en selvfølge andre steder også.

Så, krev at han får sove det han trenger (om det er i vogna mens de andre er ute er det noe du bør gå med på, han lærer seg fort å sove i vogna, min gikk fra krakilsk til å sovne helt av seg selv på 4 dager!). Og om de begynner å unnskylde seg så får du bare si som sant er at en liten babys behov må gå forran de voksnes rutiner.

Skrevet

Kan han ikke vennes til å sove i vogn da?

Min sønn sov etter eget behov i barnehagen. De bare tok med seg vogna der de andre var. Litt enklere med vogn. Men jeg skjønner deg godt. Tror man må samarbeide litt når man har barn i en barnehage. Ikke så enkelt hvis alle hadde kommet med forskjellig "krav".

Og vogna hans vil etterhvert bli trygg og god for han:)

Lykke til:)

Skrevet

Skjønner at det er frustrerende, men hvis de har knappe ressurser så er det vel ikke så greit...Jeg ville nok vent han til å sove i en vogn, og da helst ha med egen vogn hjemmefra ja, med dynen hans/posen og noen kosebamser, så blir det nok bra:)

Skrevet

Selvfølgelig bør bhg legge til rette for at barnet ditt skal få sove når han har behov for det.. Jeg er selv avd.leder i bhg og dette er aldri noe problem!! Det som hadde vært et problem var visst foreldrene krevde at han skulle sove inne for det er det desverre ikke rom eller mulighet til!!! Vi kan ikke sette hele dagen på vent for at ett barn har et behov som ikke er reelt.

Like mye som de skal tilrettelegge, må du også vise fleksibilitet og forstå at du har valgt å la et lite barn begynne i bhg og med det fører det endringer, alt kan ikke være som hjemme.. Tenk litt over hva som er dine behov og hva som er reelle behov for barnet ditt.

Be om en samtale med ped.leder så du kan få gi dine synspunkter og dere kan få et godt samarbeid som er best for ditt barn!

Jeg skjønner godt du har mye følelser rundt dette... du er mor!!!

Lykke til, håper dere finner en god løsning!!! =)

Skrevet

Joda sant vi kan sikkert prøve å ha med egen vogn til han. Det var bare det at de spurte oss hva vi foretrakk da vi begynte og sa at det bestemte vi helt selv. Så da sa vi at han sov best inne i en seng. Vi har hatt så mye "ville" dyr utenfor hos oss hjemme at vi har ikke turt å ha han til å sove utenfor her. Både elger, ekorn, katter osv.

Så da de sa i dag når jeg hentet han at de hadde forsøkt å legge han i ei fremmed vogn så ble jeg veldig irritert. Men også fordi de sa at han var i dårlig form. De hadde målt tempereturen og han hadde 37,5. Ikke akkurat feber nei! Det måtte de også innrømme. Ikke er han snørrete eller noe heller. De sa han hadde bæsjet så de trodde han hadde vondt i magen??Når vi kom hjem spiste han et middagsglass rett ned og melk. De sa han hadde spist så dårlig. Jeg føler bare at det er deres skyld at han ikke er tilpass i bhg Og jeg føler de unnskyldte seg med at han var i dårlig form noe han ikke var. Er veldig viktig at han får nok søvn. De sa også at hadde jeg vært på jobb så hadde han jo måttet legge seg osv. Er bare mange ting som har bygd seg opp de siste dagene av frustrasjon hos meg. Vil ikke overreagere heller. Så må nesten høre hva jeg kan forvente av en bhg.

Skjønner jo at det er endringer fra hjemme. De kan gjøre som de syns er best og som er rutinene i deres bhg. Men jeg syns ikke de kan ignorere hans basisbehov som er bla nok søvn til rett tid. Og jeg skal ikke ha noe av a de bruker noen huske for at han skal få seg en liten dupp i 5-10 min. Det er vanskelig nok i begynnelsen å forlate en liten i bhg. Kan man ikke stole på at de ansatte tar hensyn til alderen hans så blir det enda verre. Da har jo ikke lillevenn det bra og ikke vi foreldre heller. Huff håper det løser seg bra for alle parter. Dette var jo den bhg vi ønsket oss mest også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...