Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 10. september 2009 #1 Skrevet 10. september 2009 Hei.. Fikk for snart 3 mnd siden, jeg, men måtte innom å lese litt Jeg sitter med noen erfaringer...kanskje dere vil vite litt: *jeg bruker kun Mesoft kompresser til stell (usterile - 10x10) (dypper dem i vann med litt olje i) - de er kjempegode *jeg pleide å glemme å ta "kveldsstell" på henne i begynnelsen, de dagene vi ikke badet, dvs ta en våt klut bak ørene, rundt i ansiktet, i halsen og i alle valker på kroppen. Det lukter fort "råttent". Husk å tørke kjempegodt... *tulla mi kastet opp (sprutbrekninger) en gang i døgnet helt til for et par uker siden. Helsestasjon kalte det for gulp. Så gulping kan komme i dråpeform eller oppkast-over-stuebordet-form. Send meg melding hvis du får en sånn baby! *de selger ei gymmatte på Babyshop for ca. 799. Vi har brukt den hver dag siden fødselen *først i dag prøver jeg å venne henne til å ligge i seng. Fram til nå: vognbag, korg, samsoving. *jeg angrer litt på at vi kjøpte babycall uten tv-skjerm *Du har antakelig alt for mye klær til poden. Jeg er nesten sjokka over hvor lite jeg trenger. Man setter på vaskemaskinen mye oftere uansett, og babyklær vaskes ofte på 60 grader, sammen med håndklær osv. *Jeg bruker aldri kjoler eller bukser som er stramme i livet. Vi har fått MASSE sånne klær i gave. Ønsk deg ULL og leker. *jeg ble 100 ganger mer sliten enn jeg trodde. Du må seriøøøst prøve å sove når du kan. Jeg gjorde ikke det, og gikk på en smell. *Amminga kan bli helt altoverskyggende. Bruk ammehjelpen.no og mail/ring en ammehjelper. Det gjorde jeg. Holdt på å bli sprø. Tulla mi BODDE på puppen i to mnd. Jeg gråt enkelte dager, var så sliten. Helt sant *Cubus sine amme-BH'er til 169 kr er veldig gode for de me litt store boobs *Lagre opp ferdigmiddager og mat som er RASK å tilberede *Gjør deg klar for å bli så forelska som du aldri har vært før - og den kjærligheten blir sterkere for hver dag *Gjør deg klar til å bli så frustrert, sliten, trist, lei og glad som du aldri har vært før *Jeg angrer vilt på at jeg lot folk komme etter bare en uke. Vi hadde til og med reisende på besøk som overnattet flere netter. Herregud. Vær alene sammen med babypappa, og putt babyen i armene hans så ofte du kan - de MÅ bonde, altså, jo mer, jo bedre ) *Hvis babyen får magevondt: Minifoam (jeg nekter å tro at det er så skummelt som enkelte påstår, det er snakk om noen dråper i døgnet) eller sukkervann. Begge deler har hjulpet veldig bra her Sleit med å få i henne sukkervann, men tok transprøyta og sprøyta sakte inn på siden mens jeg ammet henne, ligg lenge på magen til pappa, da kommer lufta ut! Lykke til alle sammen )
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 10. september 2009 Forfatter #2 Skrevet 10. september 2009 Forresten fikk jeg 11 dager over termin. Dette etter terminen ble flyttet 14 dager på UL (fra 28.mai til 10.juni) - så jeg var helt sinnsykt, avsindig lei. Men gjett hva! Jeg ANGRER som en hund i dag på at jeg var så utolmodig og sur i slutten. Det gikk nesten ikke an å snakke til meg.
kamillaen Skrevet 10. september 2009 #3 Skrevet 10. september 2009 Veldig mange gode ting å ta med seg her ja=) Bra noen går inn etter fødsel å påminnr oss om hva vi har i vente=) Men må si det skal bli deilig å få han ut:) Kose deg masse med babysen din:)
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 10. september 2009 #5 Skrevet 10. september 2009 Tusen takk for at du deler erfaringene dine. Mye man ikke tenker over. Jeg er mer i "bare få fødselen overstått" modus. Svigermor bor på en annen kant av landet og ønsker å komme på besøk når jenta vår har kommet til verden. Kanskje 1 uke eller 2 etterpå. Jeg skjønner jo at bestemor vil hilse på barnetbarnet sitt så fort som mulig siden avstanden er så lang, men 2 mnd etter fødsel skal vi uansett flytte dit svigers bor. Jeg er litt skeptisk til dette med besøk, siden jeg ikke vet noe om hvordan formen blir etter fødsel. Hun er en fantastisk god og snill person, som jeg trives kjempegodt sammen med, og hun kommer for å avlaste meg. Hun sier at hun skal ta babyen når jeg sover, og vaske hus og lage mat. Det høres jo veldig kjekt ut, men jeg vet ikke om det kan bli slitsomt likevel. Jeg liker jo å være høflig når jeg får besøk og ikke ligge å sløve i senga. Kanskje vil jeg bare kose med babyen selv hele tiden... ?? Jeg er førstegangsfødende og har ingen erfaring med dette. Noen andre som kan dele erfaringer med familiebesøk tett etter fødsel?
Kongeørna Skrevet 10. september 2009 #6 Skrevet 10. september 2009 Moni: Tusen takk for gode råd. De var gjenkjennelige, men hadde glemt mye! Vestlandsfanden: Min erfaring er at besøkende som ikke er av det overstadige slaget bare er hyggelig! Min mor kommer hver gang, og blir noen dager. Hun er bare til hjelp, og ødelegger ingenting. Men det er en forutsetning at du skal kunne følge din egen rytme! Ikke alle har behov for mye søvn etter fødselen, så det er individuelt! Det er jo fantastisk moro å vise fram den nyfødte også, jeg hadde blitt kjempelei meg hvis ingen hadde kommet innom.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 10. september 2009 #7 Skrevet 10. september 2009 Fint å høre. Jeg sa til mannen min at det ikke var sikkert jeg hadde energi til å være sosial hele tiden. Men svigermor har da hatt barn hun også, så hun skjønner nok. Og jeg tror henne når hun sier hun skal avlaste meg og si at jeg skal sove. Hun er jo bare så snill og skjønn. Så da satser jeg på at det blir en kjempekoselig opplevelse å få henne på besøk
Expat Skrevet 10. september 2009 #8 Skrevet 10. september 2009 Fin liste Moni. Jeg hadde en slik sprutgulpbaby første gang. Slik funksjonell refluks er et klesvaskproblem, ikke sant? Så lenge baby er glad og vokser fint så forspiser de seg bare iblant...vet å løse DET problemet i en fei. Som regel rett etter de har skifta og...eller du har skifta.
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 10. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 10. september 2009 hehe...jeg skal fortelle deg en ting, Expat. HVER gang jeg tok på henne litt finere klær, nystelt og ren, gulpet hun. Og det endte med at jeg gikk i det verste tjafset jeg eier i to mnd, orket ikke å vaske ut alle de ordentlige klærne mine. Jeg så bare trasig ut! Og ja takk til skinnmøbler og nei til golvmatter! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå