Gå til innhold

Vil ikke på skolen:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som går i 1.klasse.Det har nå strax gått 4 uker,og på de 4 ukene har ting gått fra verre til verst:(

Er helt rådvill,for han må bæres ut av senga om morgenen,nekter å kle på seg,nekter å spise frokost og tannpussing er uaktuelt.

Det har nå gått så langt at han må holdes og tvinges på klærne!

Han må tilogmed bæres ut i bilen,og når vi først kommer på skolen nekter han å stille seg i rekken sammen de andre.Han setter i gang å gråte og klamrer seg fast i benet.

Dette er vondt på alle måter både for oss foreldre og for sønnen vår.

De andre barna tar også avstand fra han siden han holder på sånn.

Ellers virker det også som han har problemer med sosial biten,han klarer ikke å delta,vil ikke prate eller engasjerer seg.

Når han først er hjemme,har med seg besøk fra klassen så blir han veldig dominerende.Han skal bestemme,og truer de andre til å gjøre som han vil,får han ikke vilja si får de andre barna beskjed om å gå hjem.

Han kan være manipulerende til tusen,humørsvingninger opp og ned hele tiden.

Han henger seg opp i negative ting,legger han seg på kvelden og han ikke har fått den og den maten han ønsket seg før han la seg så fortsetter han med å krangle om den tingen når han står opp.Så baller det seg på og han blir sur for både det ene og det andre.

Han virker nesten alltid sur og negativ,skriker til oss foreldre og ser ikke ut til å ha det særlig godt.

Dette har satt i gang en voldsom depresjon hos meg som mor,og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for den lille gutten min.

Han er en ball av masse følelser og jeg vil så gjerne hjelpe han.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst må du sette deg ned med kontaktlærer og snakke med denne. Snakk med helsesøster og PPT. Det slår meg at her er det noe alvorligt galt. Trenger ikke være f.eks. mobbing eller noe slikt, men gutten har noe han strever med, og trenger nok hjelp til å sette ord på det.

Ta kontakt i dag!!

Skrevet

Hmm dette høres ikke greit ut, har du snakket med skolen om dette?

Hva sier dem? Har dem reagert noe på dette? Var han sånn før han begynte på skolen også? Tenker jo da på det du beskriver her om den sosiale biten osv. Er det noen fritidsaktiviteter han kunne like/tenkt seg å være med på? Ofte er det lettere for barn som sliter sosialt å komme i kontakt igjennom fritidsaktiviteter, for da har dem jo noe felles interesser. Har du vært i kontakt med ppt? Kansje dem kan hjelpe deg for det er jo ofte en grunn til at barn oppfører seg slik.

Det er dem rådene jeg har og håper det er til litt hjelp.

Skrevet

Vi har ikke snakket med skolen om dette,vi regnet med at det bare var forandring han nokk en gang reagerte på.

Han tåler veldig dårlig forandringer og bruker lang tid på å venne seg til nye situasjoner,han var slik i barnehagen også.Han takklet også veldig dårlig bare å være syk eller ha fri fra barnehagen,for da brukte han kjempe lang tid på å venne seg til å være tilbake igjen(med gråting og klammring hver gang)

Det har ikke vært noen reaksjon fra lærere annet enn medlidende blikk.

Han har vel også vært slik når det gjelder sosial biten,men det kan se ut som det hele har blitt forsterket etter at han begynnte på skolen.

Så mange følelser som svinger opp og ned hele tiden,og vanvittig sinne.

Han har alltid vært slik så lenge jeg kan huske,de sa tilogmed på sykehuset at han kom til å bli en håndfull når han ble født.

Vi har hatt kontakt med ppt også.

Jeg prater mye med sønnen min,vil vite ossen han føler det og hvorfor men han vil ikke prate.Har ikke tid til å prate.

Sliter med lekser også da han ikke klarer å konsentrere seg.

Så hittil har skolestart nærmest vært ett mareritt.

Med tanke på ossen han er så hadde jeg regnet med en utfordring.Men føler meg så rådvill akkurat nå.

Skrevet

Du kan ta kontakt med ressurshelsestasjonen hvis dere har det i kommunen. Her får ofte raskere hjelp enn via PPT. Selv om det kan hende at begge instanser må inn er det et sted å begynne. Det er du som mor som tar kontakt med ressurshelsestasjonen og så hjelper de deg videre, ev med møte også på skolen sammen med lærer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...