Gå til innhold

Hva må forbredes til babyen kommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin om litt over 1 måned og lurer på om dere med litt erfaring og kunnskap kan fortelle meg (og sikkert mange andre) hva som er viktig å huske på i forkant..

- hva skal vaskes av tøy/dyner/madrass?

- hva må man ha i hus?

- hva burde være med på sykehuset?

- hvor mange gulpekluter/håndkler/sengetøysett osv er lurt å ha?

- hvor mye klær?

Jeg ønsker alle gode råd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, her får du sikkert like mange svar som det er mødre! ;)

Jeg er også førstegangs, og har ikke mer peil enn deg, men planlegger å holde meg til et minimum. (Dropper alt av flasker, pumper, smokker, for eksempel. Har hørt at de forteller deg på barsel hva du trenger, og da er det like greit å sende barnefaren etter det da.) Stelleprodukter, om jeg kjøper noe som helst før barnet kommer, blir i så fall begrenset til en olje og en sink-salve (eller annen salve som roer sår hud.)

Men når det gjelder resten... Tror jeg hadde en liten "reality-check" da mamma var med meg på å kjøpe babyklær i dag. Jeg kjøper mest nøstebarn-ull, og i grunn er det veldig lite jeg trenger! (Hadde planlagt å kjøpe mye mer, men både damen i butikken og mamma var mer nøkterne.) Et par benklær, et par bodyer, noen sokker, liten knytejakke, luer, pysj. Thats it! Alt av bomull arver jeg mye av, dessuten får man jo en del. Og det er jo bare å gå ut å kjøpe...

Av annet utstyr tenker jeg å ha: Badebalje, stelleunderlag, seng, madrass, soveskinn, dyne, vogn og vognpose. Et par sengetrekk og en HAUG med kluter/gulpekluter. Pluss et babyteppe i ull og et par helsetepper. Og da kan babyen bare komme! (Sikkert noe jeg har glemt, da..)

Finnes masse innlegg her inne om fødebag, og litt lengre ned på siden finner du også et annet innlegg hvor jeg spør om hva som skal vaskes... (Selv gidder ikke å vaske noe annet enn bomullsklærne/sengetøyet.)

Skrevet

Jeg anbefaler sterkt å bytte ut tøyvaskemiddelet til hele familien til Sensitive en mnd tid før fødselen, og kjøre alt av bomullstøy til babyen med det (uten skyllemiddel). Da sparer du mye babyutslett. De skal jo kose inntil oss også ;)

Anbefaler heller sovepose (vest øverst) heller enn dyne. Ikea selger slike nå til en rimelig pris! Madrassen skal luftes om den er ny. Så pakk utav plasten og sett den opp en plass der det er tørt, allerede nå. Strengt tatt trenger ikke nyfødt en seng om man ikke har muligheten. Alternativene er fra nederste skuffen i kommoden til oppi foreldresengen og helt til dyreste sprinkelseng.

Du MÅ ha bilsete om dere har bil. Det er vel enest MÅ sammen med bleier. Du trenger et hentesett av klær, og kanskje litt basic klær. Man får ofte mye i gave. Du behøver mye færre plagg om det er ull. De trengs knapt vaskes.

Sånne håndklær med hette trenger du kanskje to av. Ellers kan du bruke vanlige. Antall gulpekluter og andre kluter kommer an på hva annet du bruker som våtservietter og tørkeruller.

Når det gjelder alt annet så gå i butikker og apoteker og ta litt notater over hvor ting finnes. Hva det koster og hva det heter. Det er mye lettere å sende pappan ut om han får detaljerte instruksjoner, da kommer han ikke hjem med bare tull. Been there...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...