villemo26 Skrevet 9. september 2009 #1 Skrevet 9. september 2009 Vi har rett og slett ikkje peiling på om vi skal ta med 100 prosent eller 80 prosent. Vi er begge i full jobb, og lurer på korleis det er å sette ungen i barnehagen allerede når den er 10 måneder?? Noen synspunkter?
Marita81*Overtid..... Igjeeeen Skrevet 9. september 2009 #2 Skrevet 9. september 2009 Samlet sett lønner det seg med 100% - da du vil få mer utbetalt enn ved 80%, og deretter bare event ta ett pr mnd ulønnet permisjon
januar10 Skrevet 9. september 2009 #3 Skrevet 9. september 2009 Å! Akkurat det lurte jeg også på!! Hmm når må man begynne å ordne papirer å slikt?
villemo26 Skrevet 9. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 9. september 2009 Eg tenker ikkje på pengane og ka som er lønnsomt egentlig, meir på om det er for tidlig å sende en 10 mnd gammel baby i barnehagen. Vi er nødt å ha ungen 100 prosent i barnehage, så lurer på om det er veldig tidli å gjøre det etter 10 mnd....
Gjest Skrevet 9. september 2009 #5 Skrevet 9. september 2009 Som Marita81 sier lønner det seg FOR MANGE å ta 100%, men kke for alle. Det henger sammen med hvor mye du og mannen din tjener til sammen. Hvis dere tjener over en viss sum lønner det seg med 100%. NAV har en kalkulator på nettopp dette på hjemmesiden sin, enkel å bruke men du må vite bruttolønnen deres. Sjekk der. Vi skal ta 100% og heller litt ulønnet etterpå, det lønner seg faktisk for oss. Og vår lille gutt må nok i barnehagen når han er rundt året tror jeg.
glad i mange barn Skrevet 9. september 2009 #6 Skrevet 9. september 2009 om du ikke tenker så veldig økonomisk så hadde jeg vært hjemme et år og fått 80% lønn,synest att både 10 mnd og 1 år er alt for tidligt uansett....huff...men sånn er det bare i disse dager,,,vi har alltid sluppet unna dette får begge jobber turnus,så når jeg er på jobb er han hjemme og når han går er jeg kommet hjem,fungert slik i maaaange år og er helt topp...inga stess om morgenen m.m men vær lengst mulig hjemme,drøy mest tiden før barnet må i barnehage så ung,best for barnet uansett
Drømmen om 2 små oppfylt Skrevet 10. september 2009 #7 Skrevet 10. september 2009 Kommer helt an på barnet om det er greit å sette i barnehage ved ti måneder eller ikke. Min sønn var klar som et egg, han hadde begynt å gå selv, var høyt og lavt og hadde behov for voldsomt stimuli da han var ti mnd. Han kunne godt begynt i barnehagen da, men jeg hadde ikke fått plass til ham før han var 11 mnd. Jeg hadde ett år premisjon og 80% lønn og tenker at neste runde tar jeg kortere perm og 100% lønn. Hvis nestemann ikke er klar for barnehage ved ti mnd, tar jeg ekstra ulønnet perm.
Jokeren Skrevet 10. september 2009 #8 Skrevet 10. september 2009 Sist gang tok vi 80% lønn. Det merker man godt på lønningen! Men synes det er altfor tidlig å ha barnet i bhg fra de er 10 mnd. Etter at permisjonen var ferdig tok jeg et halvt år ekstra og jobbet netter. Da fikk jeg vært hjemme med snuppa enda lenger. Denne gangen skal vi ha 100% lønn, så regner jeg med å jobbe netter igjen etter perm for å være hjemme lenger.
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 10. september 2009 #9 Skrevet 10. september 2009 Skjønner... Det er ikke alltid man har de beste alternativene å velge mellom, men man må velge mellom de aternativene man har... Kommer med et nytt alternativ til deg jeg ;o) : Jeg syns ikke det er veldig stor forskjell på å sende en liten baby på 10 eller 12 mndr i barnehagen. Derimot er det veldig stor forskjell på om den lille går 80% og 100%. Så jeg syns du skal ta ut 80%-permisjonen, men søke småen inn i barnehagen fra 10 mndr allikevel, men i 80% plass. Da har du to mndr permisjon igjen, som du kan ta som tidskonto, og ta ut permisjon én dag i uka (helst onsdag) i nesten ett år, hvis du trekker fra ferier og sånn. Da må babyen begynne i bhg når han bare er 10 mndr, men er det så mye verre enn 12 mndr da? Og så får dere nesten ett år der dere er sammen i helgen, så to dager med bhg og jobb, så en dag fri sammen igjen, og så to dager med bhg og jobb. Dets syns jeg er mye viktigere, og mer skånsomt for barnet. Det mener jeg som mamma og barnehage-tante. Ser foreldre som velger alle forskjellige løsninger, men den jeg skrev over her er definitvt den både barna og foreldren er mest fornøyd med, er bare mange som ikke tenker på det ;o)
Guttemamma x 3 Skrevet 10. september 2009 #10 Skrevet 10. september 2009 Bare et lite tips hvis noen av dere bor i områder med dårlig barnehagedekning. Her jeg bor er det slik at de som er født etter 31. august 2009 ikke får bli med i barnehageopptaket for "skoleåret" 2010/2011. Neste opptak er da med oppstart august 2011 så vi må regne med å strekke permisjonen til poden er 1,5 år.
mici Skrevet 10. september 2009 #11 Skrevet 10. september 2009 Hvis man ikke tenker på økonomien, vil jeg anbefale deg å vente til barnet er minst et år med å starte i bhg. Dvs. enten ta 80% lønn eller 100% lønn og noen måneder ulønnet perm etterpå. Jobber selv i barnehage og uansett om de ansatte er aldri så dyktige mener jeg at de ikke kan gi et barn på 10 mnd den omsorgen det trenger... Selv kommer jeg til å være hjemme noen ekstra måneder med ulønnet perm fordi jeg mener det er det beste for mitt barn. Men jeg vet at ikke alle har mulighet for det økonomisk...
2 prinsesser + liten spire=) Skrevet 10. september 2009 #12 Skrevet 10. september 2009 men får man ikke kontantstøtte om man er hjemme med barnet da?
Guttemamma x 3 Skrevet 10. september 2009 #13 Skrevet 10. september 2009 Jo, når barnet er 1 år får man kontantstøtte hvis man ikke har barnehageplass. Kontantstøtten pr. i dag er på 3303 pr. barn mellom 1 og 3 år. Vi får se hvordan det går med kontantstøtten etter valget...
smilius Skrevet 10. september 2009 #14 Skrevet 10. september 2009 Jeg vil anbefale deg å vente til barnet er minst 1 år. Det er en kjempefordel at de kan gå, og det er det ikke alle som kan når de er 10 mnd.
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 10. september 2009 #15 Skrevet 10. september 2009 Vi valgte 100% pga av nin inntekt, og det må vi gjøre denne gangen også. Gikk veldig fint med lillemor Jeg jobbet bare kveldstid og brukte av oppsparte penger etter at permosjonen var over, slik holdt vi gående til høsten da hun startet i barnehagen. Hun var da 1 år og 2 mnd. Brukte lang tid på tilvenning og alt gikk strålende Hvordan det blir etter permisjon denne gangen er vanskelig å si. Skal prøve på å ta 2 mnd ulønnet permisjon ihvertfall.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 10. september 2009 #16 Skrevet 10. september 2009 Ville ventet til den lille er året så sant det er mulig. Er en betydelig forskjell på en på 10 og en på 12 mnd. Er helt klart en fordel om de kan gå når de begynner i bhg, De som ikke går blir gjerne sittende mye i sandkassa, Det er jo ikke mulig for personalet og bære, disse eller leke med de minste hele tiden. Da er let lettere for de som går, de kan i større gran bevege seg som de vil og underholde seg selv.. Er jo alltids de som både kan gå og som trives i bhg før de fyller året. Men det vet man dessverre ikke på forhånd. Man må jo søke bhg plass lenge for man vet hvordan barnet utvikler seg og modnes
rampete robin Skrevet 10. september 2009 #17 Skrevet 10. september 2009 Jeg har tatt 100% lønn og deretter noen måneder med ulønnet permisjon for å være lenger hjemme med de små. Har født to sommerbarn og tatt fri til misten av august. Barna har vært 14 mnd når de har begynt i barnehagen og det synes jeg har vært godt. Da har de gått og jeg føler at de klarer seg litt mer selv. Egentlig skulle jeg ønske at jeg kunne være lenger hjemme også, for går glipp av så mye utvikling den første tiden. Spesielt frem til barnet er ca 2,5 år tenker jeg. Men det er dessverre ikke noe alternativ rent økonomisk for oss. Personlig synes jeg det er tidlig å sende i barnehagen når 10 mnd, da er de fremdeles babyer. Men vi er forskjellige og du må gjøre det du føler for. Noen føler veldig for å komme tilbake til jobb, og mors følelse skal man heller ikke overse. Velger du ulønnet permisjon/omsorgspermisjon, så kan ikke arbeidsgiver nekte deg det. Lykke til med valget!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå