ღhælgelainnღ Skrevet 9. september 2009 #1 Skrevet 9. september 2009 nå har jeg slitt med en ugrei mage i over 2 år. har vært hos legen flere ganger og tatt forskjellige blodprøver uten å finne noen spesiell årsak til dette. Fikk bare til svar at jeg mest sannsynlig hadde irritabel tarm og at dette var noe jeg måtte leve med resten av livet og bare forholde meg til. Jeg fikk råd om å legge om kostholdet, kutte ut ditt og datt, drikke masse vann osv. I perioder har magen vært stabil og har fungert som vanlig, men så kommer det andre perioder hvor den er skikkelig på krigsstien. Men nå i de siste ukene har den vært veldig ugrei igjen. jeg sliter mye med luft og verk nederst i mageregionen. Begynner ofte fra morgenen av når vi står opp og jeg har spist litt frokost. Da starter verkingen i magen og jeg må ofte på do. Føler meg oppblåst og har mye luft generelt i magen. Senest i kveld da jeg skulle spise litt salt potetgull, fikk jeg et skikkelig raptus. Akutt vondt i magen og diarè som gikk raskt over igjen. Det starter ofte med at magen brummer mye og så kommer luften og verken. Jeg har bestilt meg ny time igjen hos legen og vil ikke gi meg. Har tidligere ytret ønske om grundigere undersøkelse av magen, men hun svarte bare at blodprøvene jeg hadde tatt, gav såpass detaljert svar og de indikerte ikke noe galt, så da var det ingen vits i å ta koloskopi. Men jeg klarer samtidig ikke forholde meg til at dette er noe jeg må leve med resten av livet. Hva kan jeg gjøre for å kontrollere magen bedre? Jeg føler jeg har så mange spørsmål, men får så diffuse svar hos legen. Har utelukket cøliaki og lignende tilstander. Noen her inne som sliter med samme problemer og som kanskje har noen trøstende ord til meg? jeg er en ung kvinne og har ikke noe ønske om å leve med kroniske plager resten av livet. Har 2 små barn og en hektisk hverdag som krevet sitt, men prøver så godt jeg kan å ikke stresse for mye og prøver å senke skuldrene i blant. Jeg føler ikke at dette er årsaken til at jeg sliter med magen, men er selvfølgelig bekymret for at det skal være noe alvorlig på gang. Hvorfor vil ikke legen lytte på meg og forstå hvor tungt dette er for meg? Føler meg som en masekopp hver gang jeg kommer til henne med det samme ærendet.
Gjest Skrevet 9. september 2009 #2 Skrevet 9. september 2009 Det eneste jeg kan si er stå på og ikke gi deg. Oppsøk om nødvendig en annen lege eller privatklinikk. Du må da få mer hjelp!
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 9. september 2009 #3 Skrevet 9. september 2009 jeg sliter med mye de samme problemene som deg... finner heller ikke noen grunn til problemene, men jeg har funnet ut at det hjelper å ta fiber tilskudd.... ikke sikkert det er det som skal til hos deg, men det er jo verdt å prøve?
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 9. september 2009 #4 Skrevet 9. september 2009 Har du utelukket cøliaki ved gastroskopi? Det kan nemlig ikke avgjøres alene ved blodprøve så hvis legen din har sagt det er det FEIL! Uansett: Bytt lege! Blodprøver, avføringsprøver og i det minste en endoskopi (helst en colonskopi) bør du få. Har selv endelig fått svar, i dag faktisk, på mine egne mageproblemer og diagnosen ble Ulcerøs Proktitt. Hva du kan slite med er mange muligheter: Irritabel Tarm Ulcerøs Proktitt Ulcerøs Kolitt Morbus Chrons eller matvareintoleranser. Det jeg ser er at du er verst om morgenen. Det er jeg også. Hvordan er avføringen din bortsett fra at det er diaré? Blod og slim i tillegg?
Emil & Røra Skrevet 9. september 2009 #5 Skrevet 9. september 2009 Jeg har samme plagene. Blodprøvene mihne viste allergi mot soya, hvete og nøtter. Etter å ha fjernet dette fra kostholdet er jeg mye bedre, men er nok fremdeles sensitiv etter flere år med magetortur. har du tatt allergitest?
ღhælgelainnღ Skrevet 10. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 10. september 2009 Jeg har tatt både allergitester, ulike blodprøver og avføringsprøver over flere dager. Ingen slo ut noe ekstra, alt virket normalt. Jeg har ikke tatt gastroscopi, men som sagt legen utelukket både cøliaki og det andre som ble nevnt her. Jeg har selv ytret ønske om colonskopi, men da svarte legen meg at en eventuell irritabel tarm ikke ville synes på en slik undersøkelse? Jeg føler bare at jeg stiller henne dumme spørsmål og hun får meg til å føle meg som ei hysterisk kjerring. Noe som har hjulpet meg, er noe som heter Appital. Den tar jeg regelmessig i de periodene som magen er kranglete. Synes den roer ned tarmaktiviteten og har altså hjulpet meg mange ganger. Har nå vurdert å kutte ut søtmelk, selv om legen altså har sjekket via blodprøver om det kan være noe der jeg ikke tåler. Jeg kan takle det meste, så lenge jeg kan få et svar på hva som feiler meg. Men hvis legen bare snakker det bort, så er ikke akkurat det noe som beroliger meg.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 10. september 2009 #7 Skrevet 10. september 2009 Som sagt du må nok bytte lege som vil henvise deg videre til kolonskopi og evt gastroskopi. Hadde selv en ubrukelig lege som hele tiden holdt på med irritabel tarm diagnosen på meg. Jeg ga meg ikke og jaggu var det funn på kroniske betennelsestilstander hos meg. Ikke gi deg, det er alt for plagsomt å gå slik spesielt hvis det finnes behandling. Tullete lege du har syns jeg. Hun kan ikke utelukke cøliaki ved blodprøver. Det går ikke an!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå