Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis noen spør om ting du egentlig ikke vil snakke om: hva svarer du? Er du høflig og svarer på spørsmålet eller unngår du spørsmålet og styrer samtalen over på den andre eller andre temaer?

Det er lett å la seg lure hvis spørsmålet kommer brått og man ikke har tenkt på det før. Visse spørsmål kommer så overraskende at det er lett å plumpe ut med noen man ikke ville sagt om man fikk mer tid på seg. Det kan fort komme et mindre høflig svar hvis spørsmålet tenderer noe følsomt. -sies det-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom noen av vanvare (om du ikke kjenner ordet: av betenksomhet elller uforsiktighet, fordi de er uoppmerksomme) spør meg om noen jeg ikke ønsker å være høflig (synes jeg selv i alle fall) men klar og si om trent "Helt i orden at du spurte, men dette ønsker jeg faktisk ikke å snakke om (nå)"

Om noen derimot med vitende og vilje prøver å snakke om ting de VET jeg ikke vil snakke om, pleier jeg først å styre samtalen over på noe annet (som et signal om at "Jeg skjønner hvor du vil hen, men ikke prøv deg!!) Hjelper ikke det får de et temmelig bitende svar. Folk som i så stor grad har frekkhetens nådegave nytter det nemlig ikke, er min erfaring, å stoppe på noen annen måte ved enn å bite tilbake :)

Og jeg tror sjelden jeg lar meg ta på senga av noe brått og uventet spørsmål. Til det har jeg for mye erfaring gjennom 15-20 års yrkeserfaring :) Mye kunne gått galt her om jeg hadde vært for løsmunnet.... Jeg snakker gjerne, men jeg VET når jeg skal tie!

Skrevet

Det er veldig sjelden noen spør om noe jeg ikke vil svare på.

Jeg har (dessverre) ikke slik filter som gjør at jeg ikke legger ut om ting. Så når noen spør får de som regel svar også.

Prøver å bli bedre, men det ligger naturlig for meg. Svært få ting jeg ikke vil snakke om. Svarer heller minst mulig hvis det er noe spesielt.

Men når det kommer til de får tingene så svarer jeg at jeg ikke vil snakke om det. Eller tar en hvit løgn og sier en kjapp positiv setning.

Skrevet

Jeg føler at jeg er så høflig jeg kan og prøver å svare på en mest mulig ordentlig måte.

Skrevet

Jeg kan svare at det vil jeg ikke svare på, hehe. Eller at jeg ikke vil snakke om det. Fungerer greit det.

Skrevet

Ønsker jeg ikke svare på en ting sier jeg at "beklager dette ønsker jeg ikke svare på/snakke om". Tar de ikke den høflige versjonen og fortsetter og spørre ut/mase vil jeg nok glefse fra meg rimelig hardt og personen vil nok ikke vite hva som traff dem der og da. Jeg må nok innrømme at lunten min der er rimelig så kort :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...