blond Skrevet 9. september 2009 #1 Skrevet 9. september 2009 Ser på anonymforum at noen prater om jul allerede og i fjor var det noen som begynte å planlegge i juli. Vel tidlig synes jeg, slutten av oktober og november er mer passelig. Hva med dere? Alltid tidlig ute?
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #2 Skrevet 9. september 2009 Har faktisk begynt å handle/planlegge julegaver. Dette for å fordele utgiftene litt utover, slik at det ikke blir så masse på 2 mnd. Men synes det er altfor tidlig med juleutstillinger i butikkene i oktober. Liker en del av tradisjonene som julegran tenning, med nisse og jule snø i desember er hærlig. Drar som regel en tur hjem da... røros med de hærlige gatene med snøen gir meg den riktige stemningen. :-))
Gjest Skrevet 9. september 2009 #3 Skrevet 9. september 2009 Jul NÅ? Kunne ikke falle meg inn å begynne å tenke på det. Hver ting til si tid! Og tida for juletenking starter i prinsippet 1. søndag i advendt. Med to unntak. Ei fruktkake som skal modnes fram til jul og som må lages et par uker før 1. i advent for å være ferdigmodnet. Og (kanskje) et par gaver som skal kjøpes i utlandet og som derfor må kjøpes når man faktisk ER i utlandet. I november for vår del. Hvorfor man "må" handle nå for å "fordele utgiftene" fatter og begriper jeg ikke. Man kan da utmerket godt legge av penger nå (fornuftig nok) og starte innkjøpene i desember?? Når 1. søndag i advendt kommer begynner juleplanleggingen. Da er minst 21 dager (18 hverdager) igjen til jul. Og på typisk ORG-vis. Juleforberedelsene er tenkt ut i 18 + 3 porsjoner! Med tidspunkt for når DET skal være ferdig. Og DET. Og DET... Og følger jeg DEN lista blir det helt sikkert vel forberedt jul i år også. Selv om jeg ikke ofrer det en tanke på jul NÅ!
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 9. september 2009 #4 Skrevet 9. september 2009 Nei vet dere hva. Det er altfor tidlig å tenke på jul nå. Er jo ikke mørkt ute. Masse lys i gatene og vinduene hos folk. OSV. Ingen julemusikk eller julepapir eller pynt i butikkene. Jeg skjønner heller ikke folk som sier de handler gaver nå for pengenes skyld. Setter dere de pengene i banken til jul så får dere i tilegg rente. Det eneste jeg gjør er å kjøpe slike gaver som idag når jeg kom over et godt kjøp. Butikker selger jo ofte ut store gaver til billig penge for å få plass til nye varer. Så for to uker siden så kjøpte jeg gave til en nevø som før kostet 900kr. nå fikk jeg det til 199. Og vet det er noe han ønsker seg. Og idag fant jeg noe barbie hest og vogn greier som før kostet 600 kr, det fikk jeg også nå til 199 kr. Dette er noe jeg vet jenta mi vil ha. Slike ting har jeg ofte på lur her. Synes det er greit:)))
moota m storebror&lillebror Skrevet 10. september 2009 #5 Skrevet 10. september 2009 For å si det slik har jeg begynt å grue meg til jul ja! Jeg skal ikke ha barna, de skal være hos bf. Jeg har trang økonomi, og håper jeg klarer å legge av penger helt frem til jul slik at det blir noen gaver til alle. Jeg betaler 5% i skatt, så det blir ikke noen pengesterk mnd heller mtp halv skatt hehe =) Men har ikke begynt å planlegge, handle eller tenke på jul enda. Venter til november. Men siden vi bor et stykke fra byen så begynner jeg som regel på gavene i november og tar et lass hver gang jeg er i byen. I år blir det lite gaver, har jo en familie mindre å kjøpe til. Har da 8 stk som får vanlig gave, mens 5 som får en liten oppmerksomhet.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 10. september 2009 #6 Skrevet 10. september 2009 Tenker ikke så veldig mye på jula enda. Men har som Kokkeli kjøpt inn et par ting, fordi jeg har kommet over gode salg i butikkene. Men har en hel gjeng som skal ha julegaver, og med termin i slutten av oktober så kan det med julegave innkjøp bli litt stress i år hvis vi skulle få et veldig urolig barn.. Gjør med ingenting å handle inn gaver før november/desember kommer, men jeg må ha igjen til de nærmeste til slutt. Syns det er kjempe koselig å gå i julepynta butikker. Hos oss er det nå slik at i år får knøttet i magen først titte ut, også kan planlegging av jul komme etterpå...
Lene~mor til tre Skrevet 10. september 2009 #7 Skrevet 10. september 2009 Ja jeg er alltid tidlig ute, jeg begynner å kjøpe julegaver i juli/august hvert år. Men det må jeg nesten gjøre om jeg skal komme i mål, har jo 2 barn selv og 7 tantebarn å kjøpe til + 4 andre barn, og så er det jo gaver til mine foreldre og mine svigerforeldre + at jeg kjøper kalender med bilder av barna hvert år til farmor og mormor. Hadde blitt alt for mye om jeg skulle kjøpt alt dette på en/to mnd, det har jeg ikke råd til. Kjøper litt ting her og der å samler opp og legger det i skapet, men pakker ikke inn før i desember da.
Reveenka Skrevet 10. september 2009 #8 Skrevet 10. september 2009 Begynner ikke før i slutten av november - men pleier å ha veldig fokus på to barnebursdager som stresser meg e god del - 19 og 21 desember - så jeg pleier som regel å halte i mål. I år må jeg desverre jobbe kvelden lille julaften og dagen julaften så da blir det mye på mannen min. Kanskje jeg burde starte litt tidligere enn vanlig likevel. Skulle gjerne hatt juleforberedelsesplanen til ORG å sniktitte på... c",)
blond Skrevet 10. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 10. september 2009 Du kan vel lage en slik plan selv?
Raych Skrevet 10. september 2009 #10 Skrevet 10. september 2009 Altfor tidlig. I november er det greit å starte:)
Reveenka Skrevet 10. september 2009 #11 Skrevet 10. september 2009 Sikkert like greit - så passer den revehiets rytme c",)
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 10. september 2009 #12 Skrevet 10. september 2009 hihi juleplanleggingen begynner jeg ikke med før uken før jul hehe (hvis man ser bort fra planlegging av samvær med sønnen min) innhandling av julegaver gjøres de siste dagene rett før jul, typisk når vi er ankommet vestlandet for å slippe å drasse med oss så mye (det til tross for at vi kjører hehe....ja vi er late ) så her planlegges ikke noe som helst, vi tar det helt fullstendig easy peacy Det skal nevnes at vi ikke har så mange å kjøpe gaver til heller da, så det tar ikke så alt for lang tid å få unna gavene...en dag max.
Poteto Skrevet 10. september 2009 #13 Skrevet 10. september 2009 eg begynner å tenke på jul når desember ER begynnt. gjør ikke noe før eg MÅ begynner å pynter litt 1 desember, så tar eg det litt etter litt.
moota m storebror&lillebror Skrevet 10. september 2009 #14 Skrevet 10. september 2009 Må få legge til at jeg elsker å pynte til jul!! Begynte alltid med julevasken i begynnelsen av november for å rekke over alt. 2 barn, dyra, jobb osv. For å kanskje rekke å pynte helga som er 1. advent eller et par dager før 1. desember. Men, når 2.juledag er over klør jeg i hendene for å få det vekk, ned i esker og vaske over støv og glitter =)
Gjest Skrevet 10. september 2009 #15 Skrevet 10. september 2009 Og da, moota, må jeg si av hos oss er det ganske motsatt. I prinsipp tas julevaskingen på EN dag, lørdagen før 3. søndag i advent. Da er det farlig travelt hos oss, det er vel årets travleste dag, og da er det full vask av alt som tåler vann. Golv, vegger tak, tømming av bokhyller, vasking av kjøkkenskap, innvendig vask av garderobeskap.... Så 3. søndag i advent er vi som regel så trøtte alle sammen at vi knapt orker å skrive et julekort! Men så blir det heller ikke vasket mer før 23. desember (den dagen prøver jeg alltid å ha maks halv dag på arbeid), da er det vanlig lørdagsvask og påfølgende julepynting. For det er DA det blir "jul i huset" hos oss, ellers er det de mer "usynlige" tingene som gjøres og huset har "avdventspreg". Og det er da juletreet settes inn i stua hos oss, det havnet som regel i gangen tidlig om morgenen for klimatisering, vi prøver også å ha ei litt kald stue 23. desember og satser heller på kjellerstua (som knapt blir julepyntet, kun en juleløper på salongbordet her). Lille julaften pleier ellers å bli avsluttet med at juletreet får lys på (orker ikke det på morgenen, alltid litt styr med å få lysledningen til å rekke rundt, siden vi liker et litt omfangsrikt juletre.) Så får det glitter og flagg av oss før vi drar på arbeid om morgenen julaften, og SÅ overtar guttene pyntingen videre (før tok vi denne som jobb nr 1 når vi kom hjem fra arbeid straks over kl 1330). Men å fjerne julepynten før 20. dag jul (13. januar) er utenkelig! Er det jul, så ER det jul! Og det er først 13. januar at "St Knut jager jula ut"! Så DA, og ikke et øyeblikk før, skal juletrekorgene høstes (årsaken til at det ligger litt rosiner, nøtter, fiken, mandler etc i dem er først og fremst for at det gir så godt lukt...). Selv om vi egentlig har lite glede av jula etter 8. - 10. januar. De første dagene etter jul (unntatt 2. januar) er alltid fredelige, men rundt 10. januar stiger arbeidstrykket dag for dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå