Gå til innhold

Trenger råd til legging...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår pode på nettopp 3 år har fått en stygg uvane at hun skal stå opp etter at hun har lagt seg, for enten å drikke, tisse, hente bok osv...alltid ett eller annet hun bare MÅ gjøre. Det ender alltid opp med gråting, og at hun ikke vil legge seg likevel. Hva bør en gjøre i en sånn situasjon? Hun ligger og skriker og roper helt til vi kommer for å høre hva det er, og det er alltid bare tulleting som nevnt over. Hvis hun må tisse (sjelden, for hun tisser alltid rett før hun legger seg) får hun selvfølgelig gå på do :). Men hva er "riktig" av oss å gjøre? Hun har alltid vært så grei å legge, men nå er det problemer hver eneste kveld :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, er jo ikke så lett å gi råd til andre for man kjenner gjerne selv hva som føles rett. Det vi gjør med vår på 3 er å la henne gå på do hvis hun ber om det og gir henne minst mulig oppmerksomhet. Når det gjelder andre ærend så sier vi bestemt at nå er det leggetid og at hun skal sove. Hvis du sier hun vanligvis er grei å legge så er det sikkert bare en sånn teste periode for å se hva som skjer. Mitt råd er kort sagt å være kjærlig men bestemt i situasjonen. Har dere sagt det er leggetid og natten , så er det jo det! lykke til:)

Skrevet

Ja vi prøver å være så bestemte og kjedelige som mulig, men det hjelper visst ikke. Sier natta, går ut...og så begynner hun åå rope igjen. Og føler liksom det blir galt å la henne ligge å gråte også for lenge... :(

Skrevet

va har brukt et slags klistermerke skjema, der han får klister for div. ting han klarer, og legging er akkurat en av de tingene. Det har fungert kjempe hos oss, og når skjemaet et fullt får han velge en ting, enten ut og bade, bowle, lekeland, eller bare kjøpe seg en liten ting. han er ikke kravstor.. kan dette være av interesse?

Skrevet

Vi har gjort akkurat det samme, men det funket bare den første uka...

Skrevet

Jeg har fått litt kritikk av andre pga dette, men det har funket utrolig godt hos oss. Jeg sa at hvis ungen ikke var flink til å legge seg så kom jeg til å finne fram babysenga igjen. I dag er ungen 5,5 og "tør" ikke gå opp av senga med mindre han er redd.

Minstemann på 2 år prøvde seg med at hun ikke ville ha kveldsmat, og når hun kom i senga så ville hun plutselig ha mat likevel. Jeg har et problem med å nekte ungene min mat.... Så jeg fant en skive og lot henne sitte i senga og spise. Etter 2 ganger var det ikke spennende lenger.

Begge ungene våre har vann i senga/nattbordet, så det er heller ingen unnskyldning.

Hvis hun sier at hun må tisse, hva med å ta en potte inn på rommet hennes og si at;"nå har du lagt deg, må du tisse så får du tisse her".

Det er sikkert ikke så spennende så hun går sikkert fort lei.

Hva med å prøve å si at; nå er det leggetid, de lekene -bøkene du vi ha i senga finner vi nå, har du først lagt deg kan du ikke gå ut av sengen. Da må jeg finne babysengen igjen (eller et eller annet)

Skrevet

dette er absolutt litte grane trass alderen...er jo slik 3 åringer og vil jo bestemme og markere seg,men trenger grenser på en positiv og god måte..dette her kommer til å gå over,men her har poden blitt litt"sjef",og det er no ikke så alt for bra...

har sjøl en tre årig jente,men hun er veldig flink å ligge seg o sove om kvelden,har ikke hatt noe prioblemer,men vet at hu har prøvet seg noen ganger på disse tingene,men gir seg alltid til slutt,hun får ikke disse ønskene oppfyllet,men vet tidliger att det hjalp når hu begynte slik å sitte rett uttafor rommet på gulvet å ha døra hennes på gløtt,da sier du att her sitter du litte granne( i noen minutter.) hu trenger ikke da å rope eller gråte for du er like i nærheten.men ikke svare henne når hun roper,bare si første gang som du sa att no er det natt no må du sove...og att du ikke svarer men sitter rett der ute....da er hu tryggere...man ofrer gjerne de minuttene,for det vil funke...barnet kan hende roper og finner på ting pga litt utrygghet oxså...det som funker bra her og er å si...no må du skyndte deg å sove så skal vi finne på noe gøyt i morgen...det gjør så barnet har noe å gle seg til å tenke på og glemme andre ting...og du må jo holde det,men det kan bare være så lite som å male...leire....lage fruktsalat og barnet får skjære opp,bade-dusje...om det er den dagen med en dukke,vaske håret på den....m.m bare fantasi...om det skjer på formiddag eller ettermiddag er det samme...eller gå på lekeplass,lese bok,m.m gjøre noe gøyt....det kan jo være vanlige ting som man vanligvis gjør bare å "skryter seg på litt de tingene...litt ekstra så skal det lite til å gle en 3 åring,her funker det helt topp,jenta her ligger seg så fint ned og vi sier ,sov no i full fart så det blir morgen så vi kan gjjøre det gøye...og så sitte deg på gangen...eller uttafor rommet.....kanskje nynne svakt på en sang...bæ bæ eller so ro lille mann.....og bare si hysj om hun roper....og ikke gi det oppmerksom het så vil det gå seg til...lykke til,det ordner seg nok

Skrevet

Har en på 2,5 år som kan prøve å tøye grensene. Vi har hatt samme leggerutine leeeeenge. Så han vet "reglene", men han som alle andre må prøve seg. Under legging leser vi først en liten bok/eventyr og en liten sang. Så er det legging. Hvis han ikke er helt klar for å legge seg så får han lese litt selv i senga få han sovner. Hvis han sier at han må på do så får han beskjed at han må tisse seg ferdig med en gang for det blir bare en tur på do så er det rett i seng. Hvis han begynner å sutre(ikke skriking men sånn klaging mer) får han beskjed om at nå er det leggetid og da skal vi ikke ha noe tull. Vi har hatt mye verre perioder, men tror det lønner seg å være litt streng å stå på reglene slik at barna vet hvordan det er når de skal legge seg. Jeg høres kanskje litt vel bestemt ut her men det har fungert så bra for oss. Leggingen går fort og han sover godt. Selvfølgelig har vi justert oss litt etter alder og behovet hans, men i prinsippet er rutinene de samme.

Lykke til. Ting er ikke alltid like lett i denne alderen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...