Gå til innhold

Tips for å dempe kvalme?


Luthien1

Anbefalte innlegg

For det første må jeg si at jeg ikke kan fatte hvorfor det heter morgenkvalme, det er den delen av dagen jeg føler meg best! Men etter 12 så begynner det å bli en helt annen sak. Jeg blir stup trøtt, ukonsentret og vannvittig kvalm.

 

Er det noen som har noen gode tips for å dempe kvalmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg så igjen i det med å være kvalm utover dagen....Føler meg også best om morgenen og så blir det værre utover dagen. Prøvde noe ingefær greier her en dag, men har aldri vært mer kvalm enn da. Klarer nå ikke lukta av ingefær lenger. Huff....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter så vannvittig på jobb! Holdt på å kaste opp på en kollega i går!

 

Litt skeptisk til ingefær, men skal teste det!! Takk for tipset!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at en kopp buljong på kvelden skal hjelpe mot kvalme dagen etter (tror man kan bruke både terning og pulver, mengden må man vel prøve seg frem på selv). Jeg syns i hvert fall det høres bedre ut enn ingefær, og tenkte å Tenkte jeg skulle prøve det selv hvis kvalmen slår til denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt mye med kvalme.. Til å begynne med drakk jeg masse kamillete, og det hjalp.. Lovehearts funker også en del.. men det beste har egentlig vært å spise litt ca annenhver time, ikke mer en tre timer i mellom måltidene.. Etter jeg begynte med det har jeg nesten ikke vært kvalm.. jeg spiser meg aldri stappmett, men tar en liten brødskive, yoghurt eller en frukt.. Litt kjeks før man står opp hjelper også om morgenen..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også funnet ut at kvalmen ikke melder seg så kraftig om jeg er flink til å spise litt ofte. Drar ingen steder uten kjeks, helst fullkorn.

 

Ellers så spiser jeg en frukt med gjevne mellomrom, det hjelper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spis ofte og lite! Og sitrusfrukter, de renser også blodet. Jeg drikker et glass appelsinjuice hver morgen, bortsett fra en -da spøy jeg!

Og ingefær er kjent for å dempe kvalme... fra gammelt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke ta i meg så mye sitrus, jeg har akkurat hatt ett magesår og sluttet på medisinene for det når jeg fant ut at det er noen hjemme i magen min.

 

Men, det føles bedre nå som jeg er flink til å spise litt hver tredje time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg er så enig! Jeg har enda ikke hatt noe som likner på morgenkvalme, men jeg blir mer og mer småkvalm utover dagen. -jeg har klart å holde dette i sjakk ved å spise ofte, for dersom det går så lang tid at jeg merker sulten blir jeg kvalm. Dessverre er ikke dette alltid like lett på jobb dersom jeg sitter i møte etc, men prøver så langt det lar seg gjøre. Ellers har jeg begynt å gå rundt med en ziploc-pose i vesken med noen ritzkjeks som nødproviant. Kjøpte også noen Nutrilett-barer i tilfelle jeg ikke har tilgang på noe mat, og ble overrasket over smaken på disse faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De armbåndene man kjøpe på apoteket skal visst hjelpe (mot sjøsyke mener jeg og huske) prøvde de sist gang og de funket ikke på meg men jeg hadde hyperemesis, så mye mulig de hjelpe mot vanlig kvalme..:) ellers er det jo postafen (reisesyketabletter) veldig kjekke og ta før man skal noe som man bør være oppegånde på, og hvis kvalmen ikke gir seg har jeg også hørt at akupunktur er veldig effektivt, så tenkte og prøve det selv hvis jeg ser varselsignalene fra forrige svangerskap komme igjen ;) lykke til med kvalmen, grusomt mens det står på, men alle symptomer er positivt da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postafen skal man være litt forsiktig med. Spesielt i 1.trimester....men når det er sagt, har man store plager kan 1 tablett en sjelden gang benyttes for å få hverdagen til å gå. Helst bør man bare ta en halv tablett om mulig. Hvor mye som går over i blodet til embryoet kan de vel ikke si sikkert. Konferer uansett alltid med lege for å være på den sikre siden. Det beste er å unngå legemidler under graviditet og spesielt de første kritiske månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

klarer dere å få i dere ordentlig med mat? bare tanken på middag får det til å velte seg i sagen min...sulten og kvalm er en glimrende kombinasjon...lurer på hvordan jeg skal klare å fungere i ukene som kommer:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har desverre ingen goe tips... forrige svangerskap spydde jeg hele svangerskapet... gikk sykemeldt ca hele svangerskapet også.. denne gangen er jeg like dårlig, om ikke verre.. :/ alt jeg spiser kommer opp igjen, spiser jeg ikke spyr jeg magesyre.. hvis jeg er en annen plass og ikke er kvalm spyr jeg med en gang jeg kommer inn døren hjemme.. for da lukter det rart?? hos oss...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff...føler med deg! og jeg som syns jeg har det kjipt...jaja, man kan jo av og til lure på hvorfor man utsetter seg for dette mer enn en gang...men så blir det jo vakre barn til slutt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for det :) unner ikke min verste fiende dette her altså... :/ skikkelig kjipe greier.. håper virkelig det går over... :/ men kjennes ut som om jeg har fått bekkenløsning i tillegg nå da.. vet ikke om jeg skal grine eller le :P hehe. er jo håpløst :P hadde bekkenløsning med nr 1 også..

"heldige" dere som slipper å spy.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat der vet jeg hvordan du har det. hadde også bekkenløsning første gang, og regner ikke med å slippe unna nå heller. har vært mye plaget etter svangerskapet også, og avhengig av trening. og trene får jeg ikke akkurat gjort så mye av nå om dagen. vet at man bør spise ofte og lite når man er kvalm, men når man brekker seg og spyr er ikke tanken på å putte inn mat særlig fristende...men vi kommer oss vel gjennom denne gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

off.. bekkenløsning er ikke noe gøy nei.. hadde et lite håp om å slippe unna jeg :P hehe. men merket når gull jenta var 9 mndr at bekkenet mitt svikta meg litt.. klarer ikke gå lange turer, turer i ulent terreng eller tunge oppoverbakker.. :/ å de som sier at turer skal gjøre godt for bekkenløsning skulle prøvd en dag med mitt bekken å gå tur :P hehe. hjelper ikke en plass :P hehe

 

Frister liiiiite med mat ja... er jo blitt et ork å spise når jeg vet at det kommer opp igjen likevell... men så er det jo helt jæ%"/ å spy magesyre også.. så blir litt som å velge mellom pest eller kolera :P hehe.

 

men kom meg gjennom svangerskap nr 1 så skal vel klare dette også :) håper det blir litt lettere etter at vi har fortalt det til svigerforeldrene mine å pappa å søsteren min.. at de da stiller opp å hjelper når kroppen min trenger å hvile :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, tur var ikke mye vits i. tror jeg brukte 20 minutter på en strekning jeg vanligvis brukte 5 minutter på, så det er bare å glede seg.

 

jeg har allerede sagt fra til de jeg føler må vite det denne gangen. forrige gang ventet jeg mye lenge ri frykt for å miste, men tenker som så at går det galt, så går det galt. sånn sett er jo kvalmen et godt tegn (ironisk nok)...og så er det godt å slippe å finne på unnskyldninger, og få litt forståelse for at man ikke er som man pleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...