Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #1 Skrevet 9. september 2009 Hva gjør dere der? Vil gjerne studere i New York eller London.. Men jeg har en liten gutt,og er alene med han så vet liksom ikke om det er så lurt.. Hvordan er det for dere?...Ville dere anbefalt det? Håper på svar:)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 Jeg er en mor til to, jobber som freelancer og driver eget. Gift med en amerikaner. Har gått på skole her borte, og likte det svært godt, men jeg hadde ikke barn på den tiden. Hvis du vil studere i USA, så er det viktig at du får tak i en meget trygg og fin barnehageplass til minstemann. Har du fått det på plass, så ordner resten av seg selv mye lettere. Plan og komme til byen du skal bo i, i god tid før skole start så du får sjekket barnehager, leiligheter/hus i forveien. Har du kommet inn på skole? Finner du et godt trygt strøk og bo i, barnehage plass, har inntekt i assjur, så vil jeg anbefale deg på det sterkeste. Men, noe jeg selv finner vanskelig, er når du trenger noen til å passe barnet ditt. Jeg har ikke familie rundt meg, siden de er i norge ;0) så det er noe å ha i bakhodet og tenke på. Hvis sønnen din blir syk mens han er i barnehagen, vil han bli sendt hjem hvis han har feber ... og da merker man mest hvor alene man egentlig er her borte. )
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2010 #3 Skrevet 11. januar 2010 Tusen takk for svar:) Er det vanskelig å få barnehageplass? Er det noe sted man kan få hjelp til disse praktiske tingene? Nei,har ennå ikke søkt på noe skole.Tenker litt på å gå i Oslo og ta ett år i USA,da blir det evnt i California. Ja,tenker endel på det jeg å.Jeg har jo ingen der,men vil heller ikke la det stoppe meg.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2010 #4 Skrevet 12. januar 2010 Hei - Jeg kjenner nord California veldig godt. Jeg bodde der i nesten 11 år. Det var der jeg gikk på college. Jeg gikk også på skole i Oslo : Jeg tror det beste må kanskje først bestemme deg for hvor du vil gå på skole, det er maaaaange å velge mellom i Calif. Deretter, kan du finne ut hvilke barnehager de har i den byen. Bare søk på internettet. De fleste gode barnehagene finner man ved å snakke med andre, men for deg så blir jo dette litt vanskelig. Skolen du velger å gå på, kan nok også hjelpe deg. Jeg tror nesten at noen colleger har barnehage inne på skolen for studenter med barn. Verdt å finne ut. Jeg hadde ikke barn da jeg bodde i California, så jeg kan ikke si med sikkerhet for lett eller hvor vanskelig det er og få barnehage plass der. Jeg bor like utenfor Boston nå, og her begynner dem rundt februar å ta imot registreringer for nye barn, men det er mange barnehager og velge mellom, ikke alle fylles opp ... men de beste gjør som regel det. I California så er det ett STORT og godt norskt student miljø. I San Francisco så har du den norske sjømannskirken. Der er det ting på gang ukelig å lett å treffe andre norske. Der kan du få evt. gode råd om barnehager. Noe annet som er meget populært i Calif er å ha en au pair. En ide kan jo være å ta med deg ei norsk venninne å ha henne til å passe gutten din mens du er på skolen. Da har du alltid sønnen din trygt å godt hjemme, er han syk så kan du fortsatt gå på skolen, og det blir billigere enn å ha sønnen din i barnehage. En au pair som jobber fulltid, tjener som regel mellom $150 til $300 i uka. Barnehager her borte på øst kysten koster mye mer enn det. Samtidig så får du godt selskap! ; Dette ble langt svar, men hvis du bestemmer deg for nord California, så får du en god støtte av å ha sjømannskirken der. Jeg kjenner ikke til eventuelt norsk miljøet i LA. Har bare vært på sightseeing der nede. Jeg sjekker innom titt og ofte, og kan veil lede deg litt hvis det blir nord California for deg. Jeg hadde noen utrolige år der borte. Det er så utrolig mye å se. Kysten er spectacular ... men uff så kaldt vann! Badevann blir nærmere LA, det er for kaldt oppe ved San Francisco. Noe annet ... bil, du vil trenge å ha en bil. Kollektiv trafikken her i USA er ikke slik som hjemme. Det er fryktelige lange avstander og fortauer er det dårlig med.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #5 Skrevet 1. november 2010 Jeg har studert med barn i utlandet. Du må ha råd til barnepass da. Det er det største problemet vil jeg tro! Jobber mannen din?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2010 #6 Skrevet 19. november 2010 Tror ikke jeg ville valgt London hvis ikke du har masse penger. Standarpris for fulltidsplass i barnehage her er 10.000 kroner i måneden og leiepris for en leilighet med to soverom er minst 8.000 kroner i måneden (regner med at du ikke vil dele bolig med andre siden du har en liten gutt).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå