Uro4 Skrevet 9. september 2009 #1 Skrevet 9. september 2009 var hos legen med 5 åringen i dag, og skal tilbake om ei uke for blodprøve.... Men, min kjære sta 5 åring vil ikke... Og vil hun ikke er det jammen ikke lett å overtale henne.. Vi har alt snakket mye om det og vi har fått resept på emla plaster, og jeg har sagt at tar hun blodprøven, skal hun få velge seg noe hun ønsker seg... Problemet er at hun gjerne da velger å ikke få noe for hun ikke vil ta disse hersens blodprøvene... Trenger tips for å overtale henne om at dette går fint....hvis det finnes noen tips da...
Sånn kan det gå Skrevet 9. september 2009 #2 Skrevet 9. september 2009 Når det gjelder ting de uansett må gjøre skal du aldri legge det fram som et valg. Det eneste du da oppnår er at de føler seg lurt i tillegg til å måtte gjøre noe de synes er ubahagelig og de ikke har lyst til. Jeg har alltid i slike situasjoner forklart for barna hva som skal skje og at det er noe de må gjøre og at vi skal finne på noe moro etterpå. Og har rost dem masse både før under og etter med at de er så tøffe og flinke. Har alltid fungert.
Gjest Skrevet 9. september 2009 #3 Skrevet 9. september 2009 Lån bøker om emnet. Nå har dere ei hel uke å forberede på, les masse. Vet ikke om du husker Emma bøkene de belyser emnet tror jeg. Spør på biblioteket el bokhandleren. Prate mye å svar på alle spørsmål. En premie er fint. Bor dere i nærheten av et sykehus? de er veldig flinke på prøvemottaket på sykehusene med å avlede osv. Synes også det er viktig at barnet ikke får et valg, men at hun forstår at dette ernoe hun må gjøre for å være/bli frisk.
Dronningen! Skrevet 9. september 2009 #4 Skrevet 9. september 2009 Eneste alternativet om hun ikke vil er å gjøre det med makt, sånn er det bare. Sett på Emla og la det stå til....
Uro4 Skrevet 9. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. september 2009 HAr sagt at hun ikke har noe valg.. At dette er noe vi må gjøre.. Kommer vel til å bli hyl og skrik.. Mne, får skaffe ei bok tenker jeg.. Og snakke enda mer om det
Gjest ronja røverdatter Skrevet 9. september 2009 #6 Skrevet 9. september 2009 Høres ut som om dere er i en ganske fastlåst situasjon nå, så hadde jeg vært deg, hadde jeg latt saken ligge et par dager, dere har jo tross alt en uke på dere. Det er viktig å snakke om slike ting, men ikke overdrive heller. La henne få et par-tre dager på seg, så kanskje kommer hun til "fornuft" av seg selv hvis du er heldig. Hvis ikke så ta det opp igjen på en fast og bestemt måte. Lover du henne en premie så er det ikke "viss du tar prøven", men "etter at prøven er tatt". Sier hun at hun ikke vil ha noen premie, så svar bare at det er helt i orden, hun trenger ikke å få noe. Få fram at det ikke er noe farlig, men det kan gjøre litt vondt og at du skjønner at hun gruer seg eller ikke har lyst. Ikke vær sint eller irritert, bare fast og bestemt og ikke gjør altfor mye ut av det. Det er tross alt bare en liten ting, selv om det ikke føles slik for en 5 åring. Lykke til!
Uro4 Skrevet 9. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 9. september 2009 takk ronja... Ikke lett dette her....
ApriIbaby Skrevet 9. september 2009 #8 Skrevet 9. september 2009 Kjøp Emla krem (respetfritt), og ikke bare Emla plaster. Legg kremen under plasteret på begge armer - føl hvor den tykkeste blodåren er. ta dette av 10 min før prøvetakning. Da er det lettere å treffe på første forsøk. Be de ta prøven med 'butterfly' i stedet for vanlig kanyle. Om du bor i oslo be om å få ta prøvene på Barnesenteret på Ullevål, der er 2 bioingeniører som kun tar prøver av barn. De er FLINKE og det hele er over før det har startet. Også lov en premie til etterpå!
Emil & Røra Skrevet 9. september 2009 #9 Skrevet 9. september 2009 Jeg har jobbet masse med barn med sprøytteskrekk/blodprøvefobi. Her er noen tips: 1. Ikke haus dette opp ved å snakke så mye om det. Gi henne beskjed om at hun må ta blodprøver og at det skal gjøre det den dagen. Jo mer du lover belønninger jo mer forteller du jenta di at dette er noe veldig vondt og vanskelig som hun trenger belønning for - det er det ikke. 2. Bruk gjerne embla - men husk at effekten er placebo. Det er redselen som gjør at hun skriker og gråter ikke smerten. Hvis jenta blir roligere av å ha det på så er det jo greit, men det kan godt hende du opplever skrik og gråt uansett. 3. Gå igjennom situasjonen med jenta. - Forklar hvorfor dere skal ta prøven - Hvis henne hvor på armen den vil tas - Hvis henne blodårene som de skal treffe. - Forklar at det ser ut som mye blod men er lite, hun blir ikke tom!!! (mange barn er redde for det) - Forklar hva som er hennes eneste oppgave: sitte i ro!!! Vis henne hvorfor hun må det ved å tegne et lite kryss på armen din og be henne treffe den med fingeren sin mens du beveger armen. - Forklar henne din oppgave - hjelp henne til å være rolig! 4. Under prøvetakningen kan dere prøve noen avledningstriks "blåse vekk det ubehagelige". Jenta kan blåse sopebobler mens blodprøven tas eller hun kan blåse deg i ansiktet så mye hun kan. Jenta skal ikke lures, hun skal vite at prøven tas når hun gjør dette. Ved å blåse hjelper hun kroppen til å slappe av fordi hun da puster ordentlig =) 5. Hvis hun skal få en premie så gi henne den som en markering av at det er gjort heller enn "fordi hun var flink". Barn kan lett vurdere seg som "ikke flinke" en annen gang hvis de gråter eller sliter md å få til ting. Og husk, barnet ditt trenger deg som en stødig voksen som snakker med dyp rolig stemme under det hele. Din jobb er jo å signalisere til henne helt fra i dag at dette ikke er noe farlig, men at du forstår at hun er redd og skal hjelpe henne. Hvis du selv synes blodprøver er ubehagelig så vurder om en annen enn deg skal følge. Phuuh dette ble langt - jeg holdt en gang en times foredrag om dette temaet.....
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. september 2009 #10 Skrevet 9. september 2009 si at du vet om en 4¨åring som tok blodprøve hjemme i trappa, og syns det var sååååååå gøy!! (datteren min) ) Tror det går bra jeg, de som skal gjøre det kan dette, og det hjelper om mamma også er rolig
ApriIbaby Skrevet 9. september 2009 #11 Skrevet 9. september 2009 Emil & Røra: Om du har jobbet mye med dette bør du vite det heter Emla, og ikke Embla, og du bør og vite at effekten ikke kun er placebo.
Emil & Røra Skrevet 9. september 2009 #12 Skrevet 9. september 2009 Så utrolig frekk du er! Det var en skrivefeil og jeg er psykolog ikke sykepleier eller lege! Den smertestillende effekten er ikke placebo, men barna gråter som oftest mer før prøven enn under (erg fordi de er redde ikke fordi det gjør vondt). Barna gråter mindre med EMLA fordi de er roligere og tenker det vil gjør mindere vondt - derfor kalte jeg det placebo. Her satt jeg og var glad fordi jeg følte at jeg kunne bidra med noe jeg kan og så får jeg pepper fordi jeg skriver noe feil ??????
Emil & Røra Skrevet 9. september 2009 #13 Skrevet 9. september 2009 Skjønner av det du skriver at du jobber på feltet og begynner å lure på om du tok deg nær av det jeg skrev? Foredraget jeg siktet til var nettopp for bioingenører som jobber med barn på sykehus. De fleste som har tatt blodprøve vil si at det er en veldig mild "smerte" som en egentlig ikke trenger bedøvelse for. Mange av de psykologiske teknikkene benyttes sammen med EMLA, men det er viktig at barnet ikke tror vi voksne mener det må ha/trenger EMLA for å klare det.
Gjest Skrevet 9. september 2009 #14 Skrevet 9. september 2009 Så du ikke Grays i går? Du må la henne se at du blir tatt prøve av først
mangofandango Skrevet 9. september 2009 #15 Skrevet 9. september 2009 Jeg tok blodprøve med min 5 åring forrige uke. Det ble til at vi var fire mennesker som holdt henne fast til slutt. Vi prøvde først å snakke om det, men det gjorde henne bare enda sintere. Eller prøve å distrahere henne med andre ting eller belønninger. Så jeg skar igjennom å sa til sykepleierne at blodprøven skal tas, for det er ikke uten grunn at vi skal skjekke den. Det gikk fort, og det virket nesten som hun synes det var deilig at jeg tok bestemmelsen. Hun satt trygt på fanget til pappa som klemte henne. Når det var ferdig skrøyt vi veldig av henne alle sammen, og så gikk å fikk oss en is. I forhold til Emla så sa hun som tok sprøyta at hun var glad vi ikke hadde tatt det, for det skrumpa blodårene litt, og siden hun hadde så vanskelige blodårer, var hun redd hun ikke hadde funnet en åre. Men hvis du tror det kan hjelpe på barnet ditt, så bør du jo helt klart gjøre det. Enig at det jo kan gi en "placebo-effekt". Min datter nekta å ta det også, og det var ikke en kamp jeg følte jeg måtte ta..... Denne uka har jeg fått mange "sprøyter" av henne, og hun virker ikke traumatisert av hendelsen. Venter på blodprøvesvar..... Jeg ville råde deg til ikke å snakke så mye mer om det. Fortell hva dere skal og hvorfor. Hun er stor nok til å forstå. Klart det ikke er morsomt, men det skal gjøres. Lykke til.
Emil & Røra Skrevet 9. september 2009 #16 Skrevet 9. september 2009 Jeg tror du har veldig rett!! Barn trenger at vi tar kontroll, det gjør det tryggere for dem og så trenger de ikke være opprørte og skrike i all evighet!
<3 coccinelle Skrevet 9. september 2009 #17 Skrevet 9. september 2009 Jeg er bioingeniør og vet at de på labben på sykehusene har veldig god trening i å ta prøver av barn og du kan selv velge å ta prøven på sykehuset i stedet for legekontor (i hvert fall her jeg bor). Bare ta med rekvisisjonen til det sykehuset dere hører til. Kan hende de er flinke på legekontoret også (hvis det er der dere egentlig skal ta prøve) men de har nok mer trening på sykehuset. Da er det mindre sjanse for at de må stikke henne flere ganger for å finne åren.
Uro4 Skrevet 11. september 2009 Forfatter #18 Skrevet 11. september 2009 Oi, her hadde det vært mye aktivitet siden jeg tittet sist... Takker og bukker for alle tips... FÅr prøve det før det blir å holde henne fast... Blodprøven må tas :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå