Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #1 Skrevet 9. september 2009 Jeg har barn med en jeg ikke er sammen med lengre. Han er fra et annet kontinent men har bodd i Norge i mange år. Likevel har han av og til snakket om å flytte tilbake til hjemlandet. Selv om jeg tviler på at han vil prøve å få med seg jenta vår om han skulle bestemme seg for å flytte tilbake, er det jo en tanke som ligger og gnager... Siden vi ikke er sammen, ble foreldreansvaret gitt meg automatisk, til store protester fra faren.. Er jo enig i at dette er veldig urettferdig, at jeg som mor skal kunne bestemme dette, men nå er det jo engang sånn. Eneste grunnen til at jeg ønsker å ha anvaret alene er at jeg tenker at det er lettere å få hjelp dersom han en gang skulle ta henne med seg. Landet han kommer fra har ikke utleveringsavtale med Norge. Har prøvd å ringe UD om dette, men ingen ser ut til å kunne svare meg! Blir bare sendt rundt fra den ene til den andre... Ellers kan det sies at faren og jeg har et godt og avklart forhold og vi er enige om alt ellers.. Er det noen som vet hvor jeg kan henvende meg eller som har noen erfaring/råd.....
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #3 Skrevet 9. september 2009 Det er dessverre slike sjanser man tar når man velger å få barn med en utlending. Er lite den norske stat kan gjøre før barnet er med far i hans hjemland og heller ikke da er det sikkert at man kan gjøre noe
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #4 Skrevet 9. september 2009 Det jeg lurer på er om noen vet om det gjør noe fra eller til om vi har felles foreldreansvar eller om jeg har det alene når det kommer til hva jeg evt kan få av hjelp dersom han skulle ta henne med til hjemlandet.. Evt hvor jeg kan henvende meg for å få svar..
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #5 Skrevet 9. september 2009 er i nesten samme sit. selv. har barn med mann fra laaaangt unna norge. jeg har fullt foreldreansvar, noe jeg er sjeleglad for. Dette landet har avtale med norge da, men alikevel...
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #6 Skrevet 9. september 2009 At du har fullt foreldreansvar her i Norge har ingenting å si når barna dine sitter i hjemlandet til far. Spesielt om far kommer fra et land der far eier barna uansett
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #7 Skrevet 9. september 2009 Men hva med hjelpen jeg evt kan få fra Norge? Lurer på om den blir annerledes om jeg har eneansvar kontra felles.. Hvordan kan jeg finne ut om reglene i landet ang "eierskap" av barn forresten? Vet at far eier barna i en del muslimske land, men min eks kommer fra et kristent land..
pinkdelight Skrevet 9. september 2009 #8 Skrevet 9. september 2009 Aner ikke konkret om du får mer eller mindre hjelp i den ene eller andre situasjonen. Sikkert ingen som kan gi deg garantier uansett om ulykka først er ute. Stoler du ikke på barnefaren- og du har den feelinga du har- er det vel bare å ha det som du har det nå.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #9 Skrevet 9. september 2009 anonym med bf laaangt unna her. Dette landet er ikke et muslimsk land, og faren "eier" ikke barna uansett i dette landet. det er et vestlig land som heter australia. litt mer ordnede forhold der enn veldig mange andre land i verden....
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #10 Skrevet 9. september 2009 Det er mange land, både i Europa og utenfor Europa, med ordnede forhold der man likevel sliter med å få barna hjem selv om man har fullt foreldreansvar i Norge, dessverre
Gjest ->>- Skrevet 9. september 2009 #11 Skrevet 9. september 2009 Tja. Så lenge du har foreldreansvaret alene kan du nekte ham å ta med barnet ut av landet og å få pass til barnet. Men om han ønsker felles foreldreansvar vil han få det, det vil bare ta litt lenger tid fordi han må gå til rettslige skritt. Dersom du har grunn til å frykte bortføring, vil du kunne nekte ham å ta med barnet til sitt hjemland uansett. Men det skal jo litt til å bevise en slik mistanke. Ved en barnebortføring vil den hjelpen du får være knyttet opp mot om du har hovedomsorgen, noe det høres ut som du har. Det er uansett ikke all verdens man kan regne med fra norske myndigheter om et barn først er bortført til et land man ikke har avtaler med.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #12 Skrevet 9. september 2009 Jeg ble holdt igjen i utlandet da jeg var på ferie og da hjalp det lite at den som satt igjen her hjemme hadde både foreldreansvar og hovedomsorg. Politiet bare lo da anmeldelse av forholdet ble levert og jeg kom ikke hjem til Norge igjen før jeg var voksen og bestemte selv. Så det beste er å ha en god tone med faren til barne og beholde foreldreansvaret selv så bare du kan ta ut pass ... og ikke la barna reise uten deg til farens hjemland hvis de skal dit i det hele tatt (hvis du ikke virkelig stoler på ham da).
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #13 Skrevet 9. september 2009 Dette har jo vært endel omtalt i media i sommer. Du husker sikkert han OL-vinneren fra Marokko som har barn med en norsk kvinne. Det er ikke så lett å gardere seg mot at uønskede ting skal skje, men Barneloven åpner for at man kan nekte utreisetillatelse for barna dersom man har KONKRETE mistanker mot bortføring. Dersom du virkelig er så engstelig, er det bare en ting å gjøre: Ta kontakt med en dyktig advokat, og få profesjonell hjelp derfra. Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #14 Skrevet 9. september 2009 Fortsett slik som nå med å ha det fulle foreldreansvaret alene. Da kan ikke han ordne med pass til henne, og da kommer han seg ikke ut med henne hvis han prøver med fly ihvertfall. Men har han først fått henne til hjemlandet sitt så er det dessverre ikke mye du kan gjøre uten å kidnappe henne tilbake i samarbeid med allierte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå