Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #1 Skrevet 9. september 2009 Hei nå er jeg hjemme på 3 dagen med minsten, hvis jeg må bli hjemme i morgen også, må jeg da til legen og få sykemelding???
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #2 Skrevet 9. september 2009 ok, jeg fant vel ut av det....? har 10 dager egenmelding, ganger 2 siden jeg er alene om omsorgen. så bruker jeg egenmelding på de dagene jeg er hjemme, enten det er 2 eller 5?? :-)
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 9. september 2009 #3 Skrevet 9. september 2009 Du har rett på 20 egenmeldingsdager i året, men 3 dager i slengen. Når du overstiger 3 dager må du ha sykemelding. Men jobber du i en IA (inkluderende arbeidsliv) bedrift kan du være hjemme i 8 dager før du trenger sykemelding, da har du og rett på flere egenmeldingsdager enn normalt. Alt dette kan du spørre jobben din om, de skal ha nedskrevne retningslinjer på dette (normalt i en personalhåndbok). Det viktige her er at du får sykemeldingen det FØRSTE dagen egenmeldingsperioden går ut, legene har ikke lov å tilbakedatere sykemeldinger skjønner du. Håper dette var litt til hjelp
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 9. september 2009 #4 Skrevet 9. september 2009 nora32, du må lese innlegget. Det er ikke hun selv som er syk, men barnet. Da gjelder ikke 3-dagersregelen. De 20 dagene er enkeltdager, men det er mulig man må ha sykemelding for barnet om det går over en viss tid. Her er det arbeidsgiveren din som kan gi det beste svaret.
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 9. september 2009 #5 Skrevet 9. september 2009 Man må ha legeerklæring, om du må være borte fra jobb lengre enn 3 dager pga sykt barn.... En ikke IA bedrift har 3*4 sykedager i året ( 3 sammenhengende dager, max 4 ganger i løpet av 12 mnd)... En IA bedrift har 24 sykedager i året, den kan man ta enkeltvis, eller sammenhengende max 8 dager om gangen (inkl helg) etter 8 deger fravær, må man ha sykemelding fra lege...)
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 10. september 2009 #6 Skrevet 10. september 2009 Nå svarer du i kryss, h@ppy. De 3*4 dagene har ingenting med sykt barn å gjøre. Men det er mulig man trenger legeerklæring for mer enn 3 dagers fravær med sykt barn. Men de er likevel enkeltstående dager.
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 10. september 2009 #7 Skrevet 10. september 2009 det vet jeg:) her forklarte jeg forskjellen på de 3 tingene.... )) Å ja, de blir trekt for hver enkelt dag, og går i lag med permisjonsdagene.....
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 11. september 2009 #8 Skrevet 11. september 2009 Jeg leste saken.....og jeg svarte ut fra hvordan det har vært i alle firma jeg har jobbet i og hvordan jeg kjenner reglene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå