Gå til innhold

sukker i urinen 2++

Anbefalte innlegg

Skrevet

andre som har hatt dette? og hvordan ble dere følgt opp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann.

jeg målte sukker i urin =3 jeg da. Ble derfor sendt til slik sukkertoleransetest på laben på sykehuset. Dette for å se om det var snakk om svangerskapsdiabetes. Siden denne testen viste seg å være helt fin har jeg ikke blitt fulgt opp noe spesielt videre, bortsett fra at jeg tar en test hver gang jeg er hos jm, ca hver 14 dag. Bare fått beskjed om å kutte ned det jeg kan av sukker for å se om det gir noe utslag til neste test, også diverse frukt.

Vesla mi har plutselig skutt fart inne i magen fra å ligge under til nå litt over kurven, så er jo mulig dette har noe med sukkerinnholdet i blodet mitt å gjøre. Dette er derfor en kjempemotivasjon til å holde meg unna søtsaker om dagen. Førstegangs og ikke kjempekeen på å produsere megababy :)

Skrevet

det står på kortet mitt s+++

og jordmor og jormorstudent diskuterte om det var mellom 1 og 2, da de ble enige om 2 hva det enn måtte bety..

Jeg er heller ikke lysten på en kjempebaby. og det rare var da jeg var inne hos jm privat på 3d ul sa hun at det så ut til at jenta mi ville bli under gjennomsnittet.

ingen diabetes i familie eller noe her.

Men jeg ble kjempebekymra:(

Flott at du ikke hadde svangerskapsdiabetes. håper ikke jeg heller har det.

Skrevet

Jeg hadde dette for et par uker siden. Ble spurt om jeg hadde spist masse kake kvelden før (hadde ikke det). For har man spist skikkelig søtt dagen før kan det gi sukker i urinen!

Har følt meg veldig ute av form etter måltider også. Derfor ble jeg satt opp på sukkerbelastningstest et par dager senere, og der ble det påvist glukoseintoleranse. Dvs, jeg har ikke svskdiabetes (enda) men har veldig nedsatt toleranse for karbohydrater, spesielt hvite og sukker.

Heldigvis er det sent i svsk og dette skal bli helt borte etter svsk sier de.

Kort fortalt, så lager jeg så og så mye insulin, men siden jeg må dele med babyen min så er det ikke nok til oss begge. Da stiger blodsukkeret mitt for høyt (jeg blir veldig trøtt men samtidig med høy hvilepuls), og barnet får mye sukker igjennom navlestrengen. Det lager også sin egen insulin, som omdanner dette sukkeret til energi og fett, og derfor blir det stoooort. Jeg "behandler" dette med blodsukkeraparat (følger med hva som setter i gang blodsukkeret) og kostholdskontroll. Er lykkelig for at jeg er fødeklar og ikke må gjøre dette lenge...

Skrevet

Expat er blodsukkerapparat insulinsprøyte??

hvor langt på vei er du.

Jeg er bare 31 uker.

Skrevet

Neida, det er en sånn "stikk deg i fingern og mål blodsukkernivået"-maskin. Au. Insulinen er når man har påvist diabetes og den måles visst etter maten. Jeg er uke 39...

Skrevet

ok. så du måler bare blodsukkeret. aha.. men har du fortsatt sukker i urinen? og hva gjør du visst blodsukkeret viser høyt?+

beklager alle disse spm.. men føler det er godt å få litt kunnskap på dette området

Skrevet

Heisann

Jeg har aldri hatt sukker i urinen, men fordi jeg er med i Stork prosjektet så måtte jeg ta en glukosebelastningstest. Den viste at jeg har nedsatt glukosetoleranse.

Det vil si at jeg ikke tolererer sukker og karbohydrater så godt og må passe litt på hva jeg spiser. Men jeg har ikke full svangerskapsdiabetes men fare for å utvikle det underveis. Fikk diagnosen i uke 28 (er nå i uke 33).

Jeg kjøpte meg et AccuCheck blodsukkerappparat på apoteket. Kostet ikke mer enn 98 kroner. Og fikk blå resept på målestrips og lansetter (nåler).

Måler fastende blodsukker om morgenen og 2 timer etter måltidene for å se hvordan jeg ligger ann....har faktisk bare hatt fine målinger hele veien, og det også når jeg har skeiet ut med godteri :-)

Det normale er at blodsukkeret ligger på mellom 4 og 6 før frokost om morgenen. Og mellom 4 og ca 7, 2 timer etter måltider.

Høyeste målingen jeg har fått 2 timer etter måltid er 6,8 så jeg har fine verdier.

Eneste jeg passer på er: unngå sukker, for mye karbohydrater, ikke så mye frukt osv.

Spiser fiberrikt brød, og kuttet ned på pasta, poteter og ris...spiser fortsatt det til middag men har økt grønnsaksmengden masse slik at jeg ikke har behov for særlig mye poteter :-)

Jordmor fortalte forresten også at man produserer ikke sukker i urinen før blodsukkeret har vært oppe i over 11, så anbefaler at du kanskje følger litt med på egenhånd, og kutter ned på sukker, fruktsukker og karbohydrater.

Lykke til

Skrevet

tusen takk for kjempeflott informasjon samsyn, Camilla og lille frø:)

Skrevet

Det merkelige er at jeg tok en urinstix på jobben idag, og den var negativ. altså ikke sukker i urinen..

Skrevet

Nei jeg har ikke det mer for jeg jobber knallhardt med maten! Jeg forsøker å spise lavkarbo med rundt 50 g karbo i døgnet (skal IKKE i ketolyse), kan ikke spise brød, chips, poteter, ris etc i det hele tatt. Om blodsukkeret viser høyt vet jeg det som regel allerede for jeg blir veldig uvel og urven. Må som regel gå rett i seng ;( Sover et par timer og har det bedre etterpå. Om jeg holder blodsukkeret mitt under 7mmol så får ikke babyen for mye sukker og da blir ikke hun for stor, det er teorien iallefall. Glad det er ei uke bare til termin!

Skrevet

Takker også for infoen :) Dette hjelper meg også mye, skal kjøpe meg et slikt apperat jeg også! Har spist altfor mye frukt og godis så langt, så nå må jeg skjerpe meg litt før jeg utvikler svangerskapsdiabetes eller får andre komplikasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...