Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

For dere som ikke har fått det med seg, så er jeg Ammehjelper.

Jeg tenkte jeg skulle informere litt sånn at dere har litt info om amming og hvor man får hjelp i barselsbagen også!

En Ammehjelper er en mor som er frivillig engasjert til å hjelpe andre mødre med ammingen. Vi har alle egen ammeerfaring, og mange har hatt en tøff start, så vi forstår om det går trått. Når du ringer til oss ringer du altså hjem til oss eller på privatmobil. Vi svarer på spørsmål om amming, men har ikke mulighet til å svare på medisinske spørsmål eller morsmelkerstatning i seg selv (da anbefaler vi flaskeposten.org!), eller barneoppdragelse.

Ammehjelpen.no er et nettsted der du finner mye informasjon, videoer av "hvordan gjøres ting", telefonnumre til ammehjelpere der DU bor, du kan sende epost til en ammehjelper om du foretrekker det, samt det er en Chat der du kan snakke live på computeren med en ammehjelper. Det er også en utmerket nettbutikk, der du kan kjøpe forskjellig fint ammeutstyr etc. Vi har ULL-AMMEBH! Den skal være fantastisk om vinteren. Hun som driver nettbutikken svarer også gjerne på spørsmål om produktene om du er usikker.

Når du da ligger der på barsel, så be om masse hjelp! Synes du det er vanskelig å få hjelpen eller om du synes dette går skikkelig dårlig, så spør om det finnes Ammepoliklinikk der. Det er da ansatte på barsel med spesialkompetanse om amming. De kan også se på medisinske ting. Spør på barsel hvem som har medisinsk ansvar for deg fremover når du reiser. Noen steder er det barsel, noen steder helsestasjonen, noen steder fastlegen. Jeg vil sterkt anbefale å ha lav terskel for å oppsøke hjelp om du synes at ting går dårlig, om du blir veldig sår må du få hjelp til tillegging av barnet i tillegg til eventuell sårbehandling. Heller et legebesøk for mye enn et for lite!

Forresten, på dinbaby.com har de et underforum om amming. Der er det mye å lese og man kan stille spørsmål til andre mammaer.

Lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flott info:) Takk! Dytter oppover jeg også

Skrevet

Flott info ja :) Jeg dytter med de andre og jeg husker godt at expat hjalp meg sist, slet maks med amming og endte opp med å helpumpe meg i 10 mnd. Håper det går denne gangen !!!

Skrevet

Tusen takk for informasjonen! :)

Skrevet

Oj! Da var du jamen tålmodig! 10 mnd er leeeenge! Jeg helpumpet meg i 4 mnd og holdt på å spy av hele pumpen til slutt.. Ble nesten litt deprimert.

Denne gangen tror jeg jeg kaster inn håndkledet før hvis ikke det går, men håper det går bedre denne gangen jeg også! Mye styr med flasker og ikke minst slitsomt med alle som skal mene noe om hvorfor man ikke ammer (uavhengig om det faktisk er morsmelk på flasken eller ikke..)

Skrevet

bergen81, jeg er helt enig med deg. angående depresjon ? Gjett hvem som ble deprimert, jo meg ! Så jeg skjønner godt den tanken. Skal aldri helpumpe meg så lenge igjen. Jeg pumpet 7 ganger i døgnet, 30 min på hvert bryst. Stod opp midt på natten kl 2:30 for å pumpe også da, fordi jeg ble fortalt at brystet best stimuleres til større produksjon midt på natten. Satt i en time fra 2:30 til 3:30. Så var det å få det over på flasker, fryse ned noe. Sterilisere flasker og SÅ gi mat. Det er SYKT mye jobb og ammepresset i norge er desverre enormt. Så jeg gjorde det :(

Kjøpte først en medela swing, den ble for dårlig i pumpa for helpumping, så jeg kjøpte en medela pumped in style, kostet sykt mye penger. Så ja, det er krevende å pumpe. Barnet mitt fikk melken min ja, men til hvilken pris ? Jo at jeg slet meg fullstendig ut og opplevde det hele som grusomt !

Alikevel er jeg helt 100% forberedt på å klare det denne gangen. Har faktisk vært inne på ammesamtaler på sykehuset, rett og slett for å få hjelp når tiden er inne. Med snuppa fikk jeg ikke ordentlig hjelp på sykehuset, heller ikke når jeg spurte. Det var helt tragisk.

Denne gangen er jeg føre var. Har krevd enerom med ammehjelp fra dag 1. Hva hadde jordmødre vært uten oss gravide /fødende ? Ingenting, så det er faktisk jobben deres ! Jeg skal i allefall kreve all hjelp jeg kan få denne gangen. For det stod virkelig ikke på meg, jeg hadde mer enn nok melk.

Men vi krysser alt for at det går bra denne gangen :) Føler meg mer erfaren og har jo prøvd gudene skal vite alle teknikker. Sonde, og sprøyte, kopp, teknikker, ammehjelp, ammetlf, ammespesialister på sykehus og og og og ! Vurderte å bli ammehjelp selv faktisk, men så ble jeg så sliten selv, så lot være. Får se i fremtiden. Føler i allefall jeg kan bidra med sann forståelse !!!

Skrevet

Dytter denne!

Takket være Expat, som sparket meg bak slik at jeg gikk til legen, unngikk jeg innleggelse pga brystbetennelse!!

Jeg var aldri sår, amminga gikk strålende, men hadde alt for mye melk, og fikk ikke tømt brystet ordentlig!

Ammeforumet på dinbaby var min store venn en tid etter fødselen ja!!

Skrevet

huff brystbetennelse ja...jeg hadde 12 betennelser i løpet av et år ! Hadde også for mye melk så jeg ikke fikk tømt ordentlig. DET var vondt det :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...