Gå til innhold

Konkurranse mellom deg og svigerinne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er mitt forhold til min svigerinne som er unormal eller ei.

Føler at vi konkurrerer kaldt mot hverandre, ingen har sagt det direkte, men samboeren min merker at hun kommer med kommentarer som antyder det. For å være ærlig oppfatter jeg det på samme måte som ham, men jeg er jo med på det!

Konkurransen (teit ordvalg, men føles sånn) går i å få mest mulig oppmerksomhet fra svigerforeldre, være først ute med barn, bil, hus. Jeg sier ike at vi kjører på for å slå henne, men hun gnir inn alt hun får til først. Til å begynne med lo vi bare, men nå merker jeg at hvert besøk er nok en anledning for henne å fortelle alt det "beste" som skjer i hennes liv i forhold til det ovennevnte, og jeg må ha noe klart å komme med tilbake. Hvis ikke føler man seg bare somdrit der man sitter..

Dette var bare noen få eksempler i hva det "konkurreres" med, kan leghge til i farta jobb, lønn, vekt, osv osv..

Har dere noen slike kalde konkurranser gående med deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er forresten 27 og hun er 24. Tenker kanskje at alder spiller en rolle...

HI

Skrevet

Jeg har bare søstre, og altså kun svogere, hele gjengen er i alderen 18-32, og nei, kan ikke si at jeg har opplevd konkurranse hverken blant oss søstre eller samboere / kjærester:)

Skrevet

Hehe, på en måte ja..

Jeg liker henne, og vi er da siviliserte.

Men det er litt av det du beskriver ovenfor, og vi er like gode/dårlige begge to.

Hun synes jeg er et nek som handler så mye og dyrt til barna, jeg synes de er noen idioter når det gjelder barneoppdragelse (de mener at ordet nei ikke skal brukes ovenfor barn, man skal avlede oppmerksomheten. Jeg at de har godt av å få et nei om de gjør noe galt. Men det er meg)

Jeg har en bedre jobb enn henne og tjener bra, hun forteller alltid at hun kunne hatt en mye bedre jobb, men at det ikke er forenlig med to barn.

Jeg har vært misunnelig fordi hun er penere enn meg, hun har vært misunnelig fordi jeg er tynnere.

Whatever, gir oss litt moro i hverdagen:-)

Skrevet

Du kan si det sånn at alder spiller en stooooor rolle.

Når man er 24 vet man ikke bedre, du skal bare le av henne og være glad for at du har noen flere år på baken.

Og nei, jeg konkurerer ikke med noen av svigerinnene mine 2 i tallet, eller svogerene mine 2 der også.

Skrevet

Tjihi, sikker på at du ikke plusset på 10 år på alderen?

Dere må da ha mye komplekser og lav selvtillit som må holde på slik?

Skrevet

Nei jeg har visst 3 svigerinner jeg:) Anonym 12:22.

Skrevet

Du får passe på å fortelle henne om den og den som har 2 barn eller mere som har den eller den jobben. ;)

For det er faktisk veldig mange med både 2 og flere barn som uten problemer har veldig gode jobber.

Skrevet

Har en kjempegod selvtillit. Har mye med jobben min å gjøre. Jeg er glad i å reise mye med min mann, vi er gift og har en datter. Hun svarer til dette at hun kunne ikke tenke seg å gifte seg, ei heller bruke tiden på reising. "Det beste i verden er kvalitetstid med hennes samboer og sønn. Når de er så små er det viktig at de har ro rundt seg og er med familie" her kommer gjerne en tale om hvor fint forhold hun har til svigers osv osv... Dette er ting jeg ikke kan svare tilbake på uten å høres kjerring ut. Prøver derfor på min måte og svare selvsikkert, men blir møtt med denne skiten hver gang.

Er bare lei, og vil gjerne finne andre teknikker.

Skrevet

Ja jeg føler det er litt konkurranse. Jeg hater trynet på henne. Vi er veldig forskjellige. Hun har vært i familien mye lengre enn meg. Hun og broren til samboer var først ute med barnebarn. Og hun og svigermor har samme yrke. Føler jeg faller litt utenfor på en måte siden hun og svigerforeldrene mine liker å gjøre mye av det samme virker det som.

Jeg tenker endel på det. Så det plager meg vel litt. Men så er jeg et veldig konkurransemenneske også.

Skrevet

Jeg føler det samme, men er på motsatt side på en måte.. Jeg og broren til hennes mann fikk barn først, selv om vi var sammen kort. Hun og mannen har ikke barn og de lever rene jetset liv. Dette må hun hele veien gni inn, og formulerer seg sårende med at det må være et styr med barn og at de ikke kan tenke seg dette. Videre får jeg høre hele veien hvor bra det var at de giftet seg først (før de får barn) og selv om svigermor ikke sier noe, ser jeg at hun er mer fornøyd med dem og dems valg. Kjenner at je g automatisk gir etter og begynner å legge ut om hvor fantastisk det er med ungen min og familielivet. Tror hun irriterer seg grønn når jeg gjør det, hihi.

Skrevet

Overhodet ikke her ihvertfall! De andre i mannen min sin familie er eldre og hadde vært gifte i en årrekke før vi møttes, store barn har de også(mellom 11 og 18 år), og jo, alle jobber på samme bedrift, men vi bor langt unna, så vi lever vårt eget liv. Er skikkelig ikke misunnelig på de som må jobbe under svigermor eller ha henne hengende over seg hver dag året rundt! Er ingenting med demmes liv je misunner, og de misunner nok ikke meg i "storbyen" uten barnevakt og i verste bleie/trassfasen heller!

Skrevet

er så heldig å ikke ha noen svigerinner jeg, så nei. ingen konkurranser der :)

Skrevet

Ikke bevisst, men ubevisst ja. Jeg har en svigerinne, og vi er gode venner og kan snakke om så og si alt. Vi er på samme alder. vi gikk gravide med førstemann sammen, hun fødte først, noe jeg faktisk ikke likte, for da slo konkurranseinstinktet mitt ut... Og det er nok ikke bevisst. Nå er vi på vei med nr to, de skal også ha nr to, men har altså ikke fått det til enda. Så nå "leder" jeg. Og det gir meg en viss tilfredstillelse... Hehe, rart å tenke på dette nå ja.. For dette er ikke noe jeg inn eller påpeker osv. Føler bare inni meg selv at det er en slags seier!! Iom vi har barn på samme alder så er vi jo sånn sett i samme situasjon, så vi diskuterer ofte hvordan vi gjør ting og tang. Vi er veldig ulike, men selv om vi begge nok mener at vår egen måte er den beste, så klarer vi likevel å respektere måten den andre gjør ting på uten at dette skaper konflikter. Forholdet vårt mellom er supert, tross dette konkurranseinstinktet. Tror det er naturlig å føle en viss konkurranse på dette området jeg:)

Så er det opp til hver enkelt å være voksen nok til å være siviliserte!!

Skrevet

Vet man ikke bedre når man er 24? Må si jeg føler meg fornærmet. Jeg er 24, anser meg som både voksen og moden, og er ikke interessert i å "konkurere" med min svigerinne. Hun er forresten 34, og vi kommer veldig godt overens. Jeg mener man kan være like opptatt av å være bedre enn andre uavhengig av alder, tror dette heller er et typrisk kvinne problem

Skrevet

kanksje alder spiller en rolle... modenhet gjør det i alle fall... ;)

Min mann har to brødre, og det har vært masse surr mellom de to svigerinnene mine som er gift med min manns brødre... Hun som starta hele "konkurransen" er 23... så igjen - modenhet... ;) Mye likt det du beskriver, det er om å gjøre alt først, om å "få en jente" (fy, så sykt det er...!!)

Så jeg har meldt meg litt ut, holder litt med hun som ikke starta, for hun har tross alt beina på jorda ;)

Så bare ikke bry deg med henne! Drit i henne! La hun få ha sin smålighet i fred, ikke bli like smålig som hun!! Det er i alle fall mitt beste råd... Ikke få dine egne fingre skitne i hennes oppvask... ;) Så enten går hun lei til slutt, når hun skjønner at du ikke bryr deg, eller så driter du i det... ;)

Skrevet

Kjære Anonym 13:52 :)

Anomym 14:24 her... :)

Jeg er også 24, og har 3 svigerinner (alle gifte!!) på 19, 21 og 23, så nei, jeg er helt enig i at alder ikke spiller noen rolle, men MODENHET gjør det definitivt!!! Hos oss er det uten tvil hun på 23 som er umoden, som driver og konkurrerer og lager splid og sånt... Sånt gjør man bare ikke med vettet i behold!! Satser heller ikke på at det er et typisk kvinneproblem, men noe umodne mennesker gjør for å hevde seg... Og å trykke ned andre for å hevde seg har vært et problem siden mennesket var født, dessverre..

Skrevet

Tusen takk for gode råd. Det hjelper å høre at en ikke er alene om å ha det slik :-)

Skrevet

Skulle tro det var meg som skrev dette.. Sykt..

Skrevet

Ehm, jeg er 24 og det ville ikke falt meg inn å konkurrere medsvigerinna på mi 26.

Makan til ovenfra og ned holdning...

Skrevet

Nei, overhodet ikke! Hun er det söteste, snilleste mennesket i hele universet og jeg er nesten sikker på at hun er favoritten til svigers, men det gjör meg ingenting. Hun er jo bare snill og grei. Er jeg så heldig å få en slik flott svigerdatter hadde hun blitt min favoritt også!

Skrevet

Wow! Det er ikke ofte en hører! Kan ikke fordra min egen, men sånn er det. Hun er umoden og falsk, vi prøver bare å holde ut med henne så lenge det varer. Så fiksert hun er ¨på allting kommer broren min til å bli gal av etterhvert. Han er feig fordi han uttrykker det til meg (søsteren) og mannen min, men tør ikke si noe til henne..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...