Gå til innhold

Jordmor undersøkelse de siste ukene

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei dere.

Sist jeg var gravid gikk jeg til lege, og hadde ikke en enste GU på hele svangerskapet. Leser at noen sjakker modning\ åpning, blir strippet osv av jordmor på kontroller, er dette helt vanlig?

Skal til jordmor idag i uke 36, jeg føler meg overmoden. Er det noe hun kan gjøre for å hjelpe meg på vei, evt hvordan sjekker hun om jeg er moden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg og på :)

Skrevet

Hei

Jeg ble sjekket om jeg var moden av legen på sykehuset på Mandag, er i uke 37. Dette pga mye mens smerter så hun trodde kanskje noe var på gang.

Hun tok rett og slett hånden inn og sjekket om det var noe åpning og om livmorhalsen var tøyelig og myk, men jeg var ikke moden så skal sjekkes i gjen neste Mandag.

Håper det er noe på gang da:)

Skrevet

Var hos jordmor i dag 39+4 og ble ikke sjekket i underlivet.. Du kan sikkert be om det, men er ikke standard prosedyre nei:)

Skrevet

Sikkert dum jeg nå,men hvordan føler du deg moden??:-)

Skrevet

Vet ikke hva det vil si å føle seg moden. Men å være moden vil si at livmorhalsen har flatet ut / forkortet og har begynt så smått å åpne seg. Mao at barnet har "trykket seg ned i livmorhalsen litt". En umoden livmorhals kan være lang og ikke særlig åpnet enda. Rier eller rikelig med kynnere hjelper til å presse barnet nedover i fødselskanalen og dermed "modne" livmorhalsen.

Skrevet

Jeg fikk vaginal us i slutten av forrige sv.skap, og nå på 38 ukers ktr. Begge ganger har jeg bedt om d selv. Første gang fordi jeg var 40 uker på vei og lurte på om d nærmet seg snart, denne gang pga maserier. Begge ganger moden og 2 cm åpning, og jm "strippet" (løsnet litt på hinner). Det skal visst fremskynde fødselen litt... Tror ikke det er så vanlig med slik us hvis man ikke ber om det selv, men har aldri hørt at de nekter :)

Skrevet

Var hos jordmor igår, da var jeg 35+5. Hun sjekket ingenting i underlivet, gjorde bare det vanlige og klemte på magen.

Virket ikke som hun hadde planer om å sjekke noe underliv før det var mistanke om at fødselen var i gang, eller hvis jeg skulle gå på overtid. Ikke har jeg lyst til å få noe sjekket heller, hvis det ikke er absolutt nødvendig.

Skrevet

Det er ikke vanlig at de sjekker modning etc før de har en mistanke om at det kan være noe pågang..

Jordmor foreslo det for meg i går pga at jeg har hatt endel rier de siste dagene og pga at jeg har ganske lang vei til sykehuset..

Skrevet

håper ikke det er vanlig praksis her ihvertfall. Av en eller annen grunn så er det ikke så lystbetont at ei hånd med gummihanske på skal oppover og romstrere.. Usj, ser bare det negative i det der :P Håper at fødselen går passe kjappt og at riene er såpass hyppige at de ikke bryr seg med det under fødselen også hehe. Ubehagelig er vel en liten understatement...

Skrevet

her har de sjekket når jeg har spurt om det, første gang når jeg var 36+5, da var jeg myk, men livmorhalsen var lang, og cervix var lukket og låst. andre gang var i uke 38-39, da var det omtrent det samme. og siste gang var nå på mandag, dagen etter termin og etter to runder med modningsakupunktur med påfølgende sammentrekninger har det utviklet seg til å bli veldig mykt, livmortappen er nesten helt avflatet, og hun fikk inn en-kanskje to fingre. :) Og det er i hvertfall ikke fordi at han ligger og presser seg nedover, for her ligger han så høyt oppe som det er mulig, ikke med hodet nedi bekkenet i det hele tatt :P syns det er greit å vite hvordan det ligger an :)

i første svangerskap sjekket de ingen ting før jeg skulle på en ekstra kontroll pga en økning på 4 cm på symfysemålet på litt over en uke pga for mye fostervann, slimproppen hadde gått og jeg hadde sterke menssmerter. var da 35+6, og det viste seg da at fødselen var i gang. Var faktisk ca like moden da som jeg er nå :)

Skrevet

Skal strippes hos min mannlige fastlege jeg .. trodde ikke fastlegen gjorde det?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...