Gå til innhold

Skal ha eller ikkje???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er tredje gangs fødande og har kun brukt lystgass med dei 2 andre fødslene. Men er no litt usikker om eg skal prøve Epidural. Men er eigentleg ikkje så glad i sprøyter, korleis kjennes det , er det vondt?? Smertene blir dei borte under fødselen? Kjenner ein ikkje riene? Ha den noko bivirkningar. Kva anbefaler dere som kanskje har prøvd det?Mange spørsmål. Har 1 1/2 veke atte til termin, håpar eg slepp å gå øve termin denne gangen. Er ganske klar no, litt lei og kan ein få lov til å seie:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde epidural sist gang. Setter først en lokalbdøvelse før de legger i epiduralen... Jeg kan ikke huske at det gjorde noe vondt, bare et lite stikk.

(og jeg er en skikkelig pyse)

Jeg ahdde en laaaang fødsel sist gang der jeg slet med rier uten særlig virkning i et døgn før de satte epiduralen. Den virket etter ca 20 min og jeg var som et nytt menneske. Vi har det på film og det er utrolig morsomt/fasinerende å se virkningen på hele meg. Der je ligger helt utslått i sengen uten å ville hverken snakke eller bevege meg fordi jeg er så sliten.... til at jeg ligger på sykehuset med virkning fra epiduralen og smiler, sender sms til familie og venner og bare har det kjempe fint. Jeg hadde en fantastisk fødsel sist og det er takket være den gode virkningen fra epiduralen.

Selvsagt så "stjeler " den litt av effekten til press riene, men de satte meg samtidig på drypp for å forsterke dem. Det var en fantastisk smertelindring som fungerte veldig godt for meg.

Har hele svangerskapet gått med den holdningen at jeg ønsker epidural denne gangen her.... men vi får se hva som skjer ;0)

Skrevet

Hadde en lang fødsel med Iris. 24.5 time.. Fikk epidural etter 22 timer..

Og jeg elsket den!! Kjente ikke stikket, fikk det midt i en ri, hadde snok å tenke på. Da han sa lykke til, mumla jeg at jeg skulle ha epidural... =)

Fikk faktisk sove litt mellom riene da, fortsatt vonde, men ikke så lange.. Den ene ria overlappa den andre til meg.. Så fikk faktisk en pause mellom de =)

Pressrier hadde jeg i 3 kvarter, uten at noen trodde meg. Så når jeg endelig måtte presse, forsvant de. Fikk drypp. Men hun var ute på 5-6 press. Ble tatt med vakum pga komplikasjoner med hjertelyd osv.

Skal nok ha epidural neste gang hvis fødsel blir slik...

Kjente ikke at de klipte, eller sydde, eller at jenta kom ut heller...

Men hadde lokalbedøvelse der nede pga klippet..

Skrevet

Jeg hadde epidural forige gang, og ønsker det denne gangen også. JEg ble satt i gang forige gang, og lå i halvannet døgn med maserier. Var helt utslitt da epiduralen ble satt i 17 tiden, tok en halvtime ca før effekt, kjente ikke så veldig godt pressriene men hadde en barnepleier som holdt på magen min og fortalte meg hver gang det kom en ri slik at jeg kunne presse. Fikk også slappet av mellom takene etter epiduralen. Hadde litt problemer med å tisse rett etterpå, men dette er nokså vanlig. Drakk masse i håp om å kunne tisse, fordi man ikke kunne dra på barselhotell uten å kunne tisse selv, klarte det til slutt og fikk både mann og lillegutt med på hotell! Hadde ingen plager med epiduralen etter dette. Har hørt om folk som mister følelsen i beina osv, det er jo tross alt en risiko med epidural, ville forhørt meg på sykehuset hvis jeg var deg. I utgangspunktet ville jeg absolutt ikke ha epidural pga angst for komplikasjoner, men jeg hadde nok ikke klart å føde vaginalt uten denne.

Skrevet

Takk for mange gode råd, Kjekt å høyre korleis andre har hatt det. Eg har ikkje tenkt på fødselen eller kvidd meg til det, men plutseleg kom det over meg atte det var jo jævla ilt dette her....Uff, uff. Men ut må det jo uansett:) Skal ti jordmor snart så eg får snakke litt med ho om dette her.

Berre håpa fødselen går fort og greitt denne gangen og, dei andre har heller ikkje pågått so lenge. Og det er vel ofte dei seier atte fødslene går bedre/ raskare etter fleire fødslar. Men stemmer sjølvsagt ikkje for alle.

Skrevet

Epidural er himmelriket på jord :)

Man går rett fra helvete og opp i en levelig tilstand. Første gang jeg fikk det virket den med en gang, og alle smerter forsvant. Riene føltes bare som om jeg skulle på do, ikke mer enn hva man normalt kjenner hver dag uansett. Jeg hatet intenst jordmora før epiduralen ble satt. Hun dro ut tiden med 2 timer etter at hun hadde lovet å tilkalle anestesilegen, men med en gang den var satt viste det seg at hun var en skikkelig hyggelig dame ;)

Neste gang ble nok ikke epiduralen satt like bra. Det tok ca 20 minutter før den virket og riene gjorde ganske vondt (men betraktelig mindre enn før), men jeg fikk skikkelige pauser i mellom, og det var gull verdt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...