Gå til innhold

Hvor gamle bar deres barn da de begynnte og sitte på 'pute' i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså den sitteputen uten rygg?

Har kjòpt en til 6 åringen, og lurer på om jeg skal kjòpe en til jenta på sanrt 5 også. hadde passet mye bedere i baksetet. Litt kronglete mtp beltene akkurat nå. Det er jo ikke sikrere med bilstol, hvis det tar for lang tid og få opp beltene i tilfelle en ulykke tenker jeg...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trygg trafikk anbefaler å bruke bilstol til de er 135-150 cm høye eller over 36 kilo. Vi tok bort ryggen og bruker bare pute når vi kjører til daglig rundt her vi bor (stort sett ikke fortere enn 60) nå i vår. Sønnen vår er 7 år og 137 cm høy. Men han må bruke ryggen når vi skal kjøre langt og i høye hastigheter. Leste en artikkel (som jeg ikke husker nå) om at sjansen for store skader/død er mye høyere når fartsgrenser er over 70 km/t og man kun bruker pute.

http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Barneseter_og_utstyr/Storre_barn_4-10_ar/

Skrevet

Og dessuten... Ambulanse-personell o.l. er utstyrt med beltekuttere...

Stoler er jo MYE sikrere enn puter! Hjelper lite at det er mere lettvint med pute hvis ulykken først er ute, og en skikkelig stol kan bety forskjell på liv og død... For å sette det litt på spissen..

Vår 6-åring sitter i beltestol enda, og der skal han sitte lenge. :)

Skrevet

Vi har to jenter på 5,5 år og 6,6 år. Eldste er 124 cm og veier 25 kg og yngste er 117 cm og veier ca 18kg.

De sitter til vanlig i sete med rygg, men når de skal til besteforeldre feks bruker vi kun pute. Det er da "bare" i max 60 km/t den veien...

Vi har latt de bruke pute fra de var nesten 5 år. Som sagt får de ikke sitte på bare pute dersom vi skal på motorvei etc.. Lengden på turen har ikke noe å si, men farten har mye å si;)

Men så lenge de er over 15 kg er det jo lov...Så da er det jo opp til oss foreldre å ta den avgjørelsen;)

Skrevet

Mine skal sitte i bilstol med rygg til de ikke får plass i dem lenger, gjerne lenger enn til 135 cm også. Dette pga at det er MYE sikrere for barn å sitte i bilstol med rygg enn bare på pute. I en kollisjon har barnet ingen sidebeskyttelse hvis h*n sitter på pute! For å sette det på spissen, så er det ikke sikkert det vil haste med å få opp beltet etter en kollisjon dersom barnet har sittet bare på pute...:o( Det er ikke sikrere i "bare 60-sone" heller. En frontkollisjon mellom to biler i 60 km/t tilsvarer at en bil kjører inn i en fjellvegg i 120 km/t. God bilsikring vil bidra sterkt til å minimere skadene!

Skrevet

Tja, når de blir konfirmert kanskje?

Nei da, her har 7 åringen sittet på pute i et års tid.

Han fikk rett og slett ikke plass til hodet sitt i stolen.

Men 3 åringen har nettopp blitt satt mot kjøreretning i sete:-)

Skrevet

6.6 år '3.gang'? Virkelig?☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...