Gå til innhold

Svigermor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i samme by som svigermor og treffer henne i gj.snitt en gang i uka. Hun er en koselig og driftig dame og grei og være rundt egentlig, MEN i det siste har jeg begynt å merke at det ikke lenger er så vannvittig koselig å få bemerkninger hver gang vi treffes om hvor STOR jeg er og hvordan jeg ser ut i profil, hvorpå blikket hennes følger meg hvorenn jeg stiller meg i rommet. Og jeg kan få kommentarer som "hvorfor i alle dager har du kjøpt inn stellebord, det er jo 8 uker til termin!!"

Jeg er, som mange andre, overlykkelig over min graviditet. Dette er mitt barn nr tre, men svigermors første barnebarn. Jeg har alltid vært stor under graviditetene og forteller det til svigermor hver gang.... ang. innkjøp forsvarer jeg meg med at om litt så orker jeg ikke å fly så mye rundt om etter ting... dessuten er jeg fultidsstudent frem til perm to uker før termin.

Men det virker ikke som om hun blir lei av å kommentere min størrelse og hvordan jeg planlegger omgivelsene for den lille prinsessa som kommer.

Spørsmålet mitt er: hvor toelant skal jeg være? Skal jeg bare la det gå sin gang og svelge klumpen i halsen jeg får hver gang, eller skal jeg si noe til henne? Har ikke snakket med min samboer om dette enda... han har sikkert noen råd han også, men jeg vil gjerne høre om det er noen der ute av dere som kanskje opplever det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær glad du ikke har en svigemor som har måttet ta 3-4 alvorsprater med sønnen sin om at han må passe på at han ikke har blitt lurt til å få barn med deg osv. du. ;-)

Det har nemlig mannen min, og jeg har blitt beskyldt for å slutte på pillene bak ryggen hans slik at jeg kan sikre meg selv økonomisk gjennom barnebidrag osv osv... Men det at hun anbefalte han å ta en dna-test tok virkelig kaka..

Skrevet

haha :-D Huff... det høres jo helt grusomt ut. Håper mannen din greier å overhøre henne. Jeg hadde nok blitt skikkelig skuffa. Svigermødre er vel til å bryne seg på.

Skrevet

Det har han måttet lære seg ja, og å si fra.. På samme måte som at du burde si fra når du føler at det er nok. jeg vet hvor utrolig irriterende det er at folk skal fortelle deg hva du skL gjøre, kommentere magen din osv. :)

Skrevet

Jeg ville ha snakket med svigermor. Det er sjeldent en god idè å bite ting i seg, og om det skjer ofte kan det påvirke hele deres forhold. Jeg tenker det er spesielt viktig å kunne snakke åpent når hun faktisk skal bli bestemor til ditt barn - tenk hvor mange irritasjonsmomenter det etterhvert kan bli, om hun er en som liker å blande seg/kommentere dine og din samboers avgjørelser.... Bedre å ta det med en gang, mens du enda klarer å gjøre det i en fin tone! ;)

Skrevet

For å svare kort og greit på spørsmålet ditt; så tolerant syns jeg du skal være. Det høres ut som du irriterer deg over mange forholdsvis små ting....

Min egen mamma var også sånn at hun syns vi kjøpte inn ting veldig tidlig, det der er en generasjonsting; Du skal liksom ikke kjøpe noe før du har ungen i armene.

Hev deg over det, det betyr ikke at hun blander seg i andre vesentlige ting senere.

Skrevet

Ang bemerkninger om størrelsen din, så kan du godt si ifra til henne at du synes det er sårende. Ikke sikkert hun har tenkt over det. Man kan ikke velge selv hvordan man blir seende ut under en graviditet.

Når det gjelder innkjøp, så har du jo sagt at du gjør det fordi du vet at du kommer til å bli for sliten senere til å gjøre sånne innkjøp. Dessuten vet man jo aldri når babyen kommer, og bestemmer den seg for å komme før termin, så er det jo veldig greit å ha alt klart. Det er jo deres valg.

Noe kan du sikkert bare late som du ikke hører (pick your battles). Men jeg synes du skal snakke med mannen din dersom hun fortsetter å komme med slike bemerkninger. Kanskje er det lettere for ham å ta en prat med moren sin om hvordan du opplever det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...