Gå til innhold

Hva hjelper mot sur lukt i vaskemaskina?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i dag latt den gå tom en gang på 90 grader pluss kjørt den med maskinrens en gang. Men det hjalp ikke, lukter like jævlig.

Den har stått en stund og støvet siden badet har blitt pusset opp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt usikker på dette, men har hørt at eddik kan hjelpe.

Kan jo hende at det hjelper seg når du får brukt den litt mer også da men...?

Skrevet

Ja kanskje det, men vil ikke vaske klærne i den når den lukter så fælt. Trodde det der omomaskinrens skulle hjelpe.

Har eplecidereddik, kan man bruke det eller må jeg kjøpe ren eddik?

Skrevet

Den lukter faktisk så fælt at gubben lurte på om jeg hadde sluppet en sur smyger da jeg åpnet døra på vaskemaskina.

Skrevet

haha, min gamle vaskemaskin lukta sur smyger når vi ikke hadde brukt den på en stund.

Vet ikke om epleciereddik hjelper jeg men...

Et tips er å aldri la døra være igjen på vaskemaskinen

Skrevet

Dette er en ganske ny vaskemaskin :)

Vi bruker bestandig å ha døra oppe etter vi har vasket klær, men nå som den har stått en stund uten å ha bli brukt har døren blitt lukket ved et uhell antar jeg.

Men nå MÅ døren være lukket, for fy fader for en grusom lukt det er der inne.

Må si jeg ble skuffet av at omomaskinrens ikke funket. Kanskje prøve flere ganger etter hverandre.

Skrevet

Vask en hvitvask med håndduker som er hvite, og ha i et par kopper klorin.

Skrevet

Skal jeg ha koppene med klorin i doseringskammeret eller skal jeg helle det inn i trommelen?

Har ikke hvite håndduker, men får ofre noen :)

Skrevet

Du kan jo vaske med tom maskin også. Med det korteste programmet. Kast inni et par kopper klorin i trommelen før du starter den, du, og sett den på tom for klær. For klorin bleker og setter flekker på alt som ikke er helt hvitt.

Hvis lukta ikke går bort etter det, er det noe riv ruskende galt et sted.

Skrevet

har samme problemet. Etter noen mnd. med oppussning, så lukta vaskemaskinen surt, den var også relativt ny. Lukta har ikke gått helt bort, (dvs, viss døra er igjen en stund) jeg vasker hvite håndklær og div på kokevask og bruker klorin oppi med jevne mellomrom. Men fikk et tips om å bruke eddik og bakepulver i tom maskin. Skal prøve det neste gang.

PS. tror ikke klærne lukter etter vask, mine gjør ikke det iallefall

Skrevet

Se om det ligger vann i vaskemaskinen. Er et lokk nederst på maskinen. Om det har ligget der en stund, begynner det å lukte..

Skrevet

Sitroner er kjent for å ta bort vond lukt, natron også...

Er det så ille hadde jeg skvisa 4-5 sitroner, og rørt ut noen ss natron i og helt i kammeret, kjør på 90.

Skrevet

Tusen takk for mange flotte tips :)

Skal sjekke om det ligger vann i den, men venter til min mann er ferdig på jobb, tør ikke gjøre det selv, hehe, redd for lukt og hvordan det er inni der, er veldig var på slike ting. Er det bare å tømme ut dette vannet hvis det er noe der? eller man må vel kanskje øse. Jeg har foresten aldri lagt merke til en skuff eller lokk der nede.

Men skal vaske en maskin med klor :)

Skrevet

Du må åpne lokket først. Inni der er det et skrulokk. Når du åpner det, bare renner vannet ut. Så om du ikke har sluk ved vaskemaskinen, er det greit å ha et håndkle klart:) Du kan skru den opp litt forsiktig, så renner vannet litt roligere. Kanskje kjøre en vaskemaskinrens etter det?!

Skrevet

Jeg har maskinrens :) Funket dårlig, men kan jo hende at det fungerer bedre etter man har tømt maskinen for grums.

Takk for hjelp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...