Gå til innhold

Noen erfarne heste-folk her?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holdt på masse med hest før, 8-10 år siden, men etter det har jeg holdt på minimalt.

Har nå lyst til å starte igjen, og pappa (og stemoren min, og stesøsteren min) har 6 hester som jeg kan bruke når jeg vil, det er fra en liten shetlandsponny til stoooor hest.

Før når jeg holdt på med hestene var jeg trygg på meg selv, men kjenner nå at jeg er såååå nervøs, noe som hestene merker :P, hentet de på beitet i dag, og gikk jo greit, men er nervøs, vet ikke hvorfor for alle hestene er kjempesnille (noen litt skvetten), verken biter eller sparker.

Hva bør jeg gjøre for å føle meg trygg igjen, og hvordan gå fram?

Som ridehest for meg er det den aller største som passer best, da jeg elsker å ri lage turer, og dette er en hest som er trygg og ikke redd i trafikken, da vi må forbi en trafikert vei for å komme til den beste turplassen :)

Noen tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å hive seg på hesten det, å ut på tur!

Det er eneste måten å bli trygg igjen. Grunnen til at du er nervøs er nok at det ikke er daglig kost for deg lenger å drive med hest. Det er vanlig å bli skeptisk da.

Men det er bare å stå på! Ut på tur, aldri sur.

Så husker du nok fort hva du likte så godt med hester:)

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å begynne i det små. Gi deg mens du er på topp hver gang du rir, og ikke gi deg selv så store utfordringer med en gang! -Om du føler du skulle bare gjordt litt mer når du gir deg, så vil du glede deg enormt til neste gang og bygge opp selvtilitten raskere.

Nå vet ikke jeg hvilken erfaring du har fra før du gav deg for mange år siden. Var du turrytter, sprang/dressur rytter? Og hvilken ambisjoner har du nå?

Jeg vil og anbefale deg å ta den kanskje litt kjedelige men nyttige jobben med å arbeide med å få inn en god grunnsits med en gang du begynner igjen. Med en god grunnsits er du i balanse og vil føle deg trygg i de fleste situasjoner!

Sist av alt: Når jeg rir på tur går jeg alltid like langt som jeg rir. Dvs at jeg går av og leier omtrent halveis i turen, evt når vi snur. Når jeg rir i banen leier jeg alltid en god tur etterpå.! -Føler jeg får så fin kontakt med hesten da og gir den belønning for å ha båret meg, samtidig som jeg unngår gangsperr!

Lykke lykke til og kos deg på hestryggen:-)

hilsen ridelærer

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg hadde selv en døla-hingst for 8-10 år siden, hadde han i ca 2 år, og holdt på masse med hester før det også. Hingsten var veldig vill av seg, og det var kun jeg og ei til som klarte å ri han, egentlig en traver, men lærte han å hoppe hinder, og han/vi ble ganske så flinke til det også ;).

Jeg red mest tur, men også litt sprang, ingenting dressur, der er jeg ganske så blank desverre.

Har prøvd meg litt for ett par mnd siden, men var kanskje ikke helt rett hest, gikk ganske så bra, men en hest som er supernervøs med rytter på, men som sagt vi klarte oss ganske så bra :), dette er en vill-hest, som er 14-16 år, og som har blitt holdt på med i maks ett år, islandshest som har gått vill på island.

Men jeg er nesten mer nervøs/usikker i stallen, når jeg går med hestene enn på ryggen, spesielt i stallen og inn/ut av beite!

Skrevet

Det kan kanskje lønne seg å ta med en venn på en hest som er mere trafikksikker i begynnelsen? Kanskje du har mulighet til å ta noen privattimer på et ridesenter før du låner disse privathestene? Det er mange ridesentre som har voksenkurs. Lykke til, det vil ikke gå lenge før du føler deg konfortabel i salen igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...