Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #1 Skrevet 8. september 2009 Jenta mi fikk dren i begge ørene i juni, og samtidig fjernet hun en falsk mandel. Virker som hun hører greit nå, men er likevel usikker i forhold til hennes språkutvikling.. Hun setter sammen to, feks "mere mek,mamma?" (mere melk, mamma?) og hun svarer ganske tydelig når jeg spør "kan du si" ditt og datt.. Men til daglig babbler hun lange settninger, og jeg tror nok det for det meste er bare vi foreldrene som skjønner hva hun sier. Og av og til må vi spørre storesøster hva lillesøster mener:-) hun er nemlig flinkere til å skjønne hva hun sier.. Hun (storesøster) var forøvrig veeeeldig tidlig og tydelig i sitt språk, så hun er "urettferdig" å sammenligne med i fht lillesøster.. Hvor mange ord er vanlig, hvor mye snakker deres på samme alder?? Er ganske sikker å at hun muligens må fjerne de "vanlige" mandlene også, de er kjempestore. Hun er i perioder svært suttrete, masete og utilpass.. Henger jenta mi etter? Hun sier nok 40-50 ord, men lite sammensatte setninger. Og mye er bare ord som ligner (mokka=smokka, bola=biola,gokka=skoa, jar=kaviar, ot=ost, handa=annja, år=hår, munn=munne) osv .. Håper noen som har peiling kan svare:-)
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 Hei Min nærmer seg vel 20 mnd nå, og har veldig få ord. "bi" for bil og "ba" for ball, "ha det", "hei", "mamma", "pappa", "der", "se", "oi", "au", "vovvov"... Kommer ikke på noe flere i farten. han er litt sein, men jeg har hørt at det ikke er før de er to år uten noe særlig språk at det er noen grunn til bekymring. Har for øvrig også hørt at perioden mellom halvannet til to år er en fin periode å øve på. Vi har kjøpt en del pekebøker og merker faktisk fort forbedring. Tror ikke du skal uroe deg for din jente, men jeg er ingen ekspert da
kitty08 Skrevet 9. september 2009 #3 Skrevet 9. september 2009 Jeg er heller ingen ekspert (!!), men synes da hun virker helt normalt. Er da mange som ikke snakker "rent" før lenge lenge?
lille sprelle Skrevet 9. september 2009 #4 Skrevet 9. september 2009 tror ikke du skal være bekymret når hun både sier forståelige ord og kan sette sammen to ord når hun er under 2 år. babling er en god øvelse på å snakke. var litt bekymret for snuppa vår (nå 1,5 år) fordi hun ikke bablet før. Nå som ordene kommer som perler på en snor, så har hun også begynt å bable. på hs sjekker de om de faktisk babler som et viktig kriterie på at det er ok
Ranveig R Skrevet 12. september 2009 #5 Skrevet 12. september 2009 Jenta vår er drøyt 22 mnd og det er berre no dei siste 2-3 vekene at ho verkeleg har begynt å PRØVE å herme etter ord. Ho set ikkje to ord saman. Ho har vel kanskje rundt 30(??) ord no. Ho er litt sein med språket, sa vel berre mamma og der og bade då ho var 19 mnd. Det at jenta di set saman ord til setningar ("mer melk, mamma" er for øvrig ein treordssetning) er bra det, ho "må" ikkje kunne det før ho er to år. Eg er og i den situasjonen at jenta vår har ein storebror som var/er tidleg med språket og hadde setningar på 6-7-8 ord då han var 2 år. Utruleg vanskeleg å la vere å samanlikne, men har begynt å forstå at det er frykteleg urettferdig mot lille. Ho er tross alt normal enno, ho har frist på seg til 2-årskontrollen for å begynne å lage små setningar ) Eg trur jenta di si språkutvikling er heilt normal eg!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #6 Skrevet 12. september 2009 Høres ut som hun snakker mere og bedre enn min sønn på to år og nesten en mnd. Hverken barnelegen, helsesøster(var på kontrol nå torsdag) eller barnehagen er bekymret for han. Det viktigste på dette tidspunkt er at de forstår hva vi sier til han, og det gjør han tydelig. Også skulle det være en viss progresjon, om det stoppet helt opp var det vist værre etter hva jeg forstod
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #7 Skrevet 14. september 2009 takk for svar! Har blitt bedre bare de to siste ukene, tror ikke hun er sen etter hva dere synes og mener også..Nå sier hun av og til 3-4 ord i en setning, feks "kasta hua govve der,pappa" (kastet lua i golvet der,pappa) Fortsatt vi som forstår det best hva hun sier, men...Blir nok bedre snart:-)
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #8 Skrevet 14. september 2009 Vår gutt er 20 mnd og sier fremdeles bare "eh eh eh" i forskjellige varianter. Nå har han en lang sykehistorie da, men ingen bekymrer seg foreløpig. Men jeg håper på en vurdering snart. Jenta di er i gang og viser forståelse=) Tror du kan ta det helt med ro!!
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #9 Skrevet 14. september 2009 hvordan syk har han vært? Om jeg kan spørre om det? HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå