MegogTrollet Skrevet 8. september 2009 #1 Skrevet 8. september 2009 Noen som har erfaring med å være alene når en føder? Typen og jeg er ikke sammen lenger, det er ingen sure toner mellom oss, men jeg føler ikke for å ha han med på fødselen. Har forklart det til han å han forstår, men... Begynner å få litt panikk over å kansje ende opp der inne alene, vet ikke hvem jeg kan ta med meg. Foreldrene mine bor langt borte så mamma kan nok heller ikke bli med, det ville ellers vært mest naturlig for meg. Noen som har født alene før? Noen som har noen ideer om hvem jeg kan ta med? Har jo noen gode venninner, men føler det også blir feil. Er du mye alene inne på rommet uten folk når det står på? Trenger litt hjelp:p
det er berre mordi Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 Er vel ikke feil å ha med venninner? Har vært med som vennine selv jeg. Jeg skal ha med mamma, men om hun ikke rekker fram, så har jeg avtalt med to venninner. Gidder ikke å ligge der alene:)
MegogTrollet Skrevet 8. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. september 2009 Det er jo ikke feil, men det er ingen av de jeg orker å ha med meg. Ikke missforstå, de er kjempe venniner, men klarer ikke å se for meg de i den situvasjonen, er redd jeg bare blir mer stresset... Ingen som har født alene før??
Stephanie_ Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 jeg skal også føde alene da barnefaren stakk av for 5måneder siden og har ikke hørt fra han siden. jeg ble fortalt at kvinner som føder alene får en sykepleier eller lignende med seg på rommet som er der og "coacher" og henter vann osv. jeg vet at det skal være slik, men sykehuset her har jo stengt ned store deler av fødene så jeg vet ikke om de har bemanning til det:-( min mor skal ikke være med meg inn... for jeg vet hun kommer til å snu det slik at det handler om henne. jeg har to veldig søte venninner som har tilbudt seg å være med, med jeg er ikke komfortabel med tanken på å ligge der å tenke hvordan de opplever situasjonen. hvis de hadde hatt barn fra før hadde jeg nok tenkt litt annerledes. er en ekstremt big deal å føde... er også en big deal å se på. ex-samboer knakk jo sammen mentalt når jeg fødte sønnen vår så jeg måtte krabbe ut av fødestolen og holde rundt han mens de værste riene pågikk... det gjør jeg ikke igjen med noen. folk har en ide om hvordan en fødsel foregår men det er ingen som vet før de faktisk har vært i en fødestue og sett. så jeg vet ikke... jeg satser egentlig bare på at fødene har muligheten til å ha noen som kan ta seg av meg så jeg ikke ligger alene og redd liksom.
Gjest eelis+guttespire Skrevet 8. september 2009 #5 Skrevet 8. september 2009 Jeg skjønner godt at du ikke vil ha med en venninne - det blir jo fort litt vel intimt under en fødsel, og det er ikke alt man vil dele med venninnene sine. Også er det jo det at man fort mister litt kontrollen over hva man sier og gjør under en fødsel, og det er ikke alle venninner som klarer å takle det like godt. Jeg har heller ikke en mann til å være med på fødselen. Jeg har avtalt med min mor at hun skal være med, men siden ingen vet akkurat når jeg føder, er sjansen stor for at hun er ute og reiser akkurat da (hun er sånn high class business woman, hvis jeg kan si det sånn). Hver gang noe har skjedd i løpet av graviditeten, har hun vært på reise, hehe ;-) Så hvis det skulle bli sånn at hun ikke får vært med på fødselen, skal jeg føde alene, nettopp fordi jeg ikke vil ha med en venninne. Jeg tror man er mye alene under fødselen, altså at jm ikke er der mer enn hun må, men kanskje hvis du ber om det, får du litt oftere besøk enn det som er vanlig? Jeg ville snakket med jm om dette :-) Det ordner seg uansett!
MegogTrollet Skrevet 8. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 8. september 2009 Visst de har noen som kan være der inne hadde det vært kjempe flott:) Klarer heller ikke tanken på venniner der inne, blir helt feil i mitt hode. Men har jo vært alene en stund om dette nå, siden han meldte seg ut for noen måneder siden, så klarer vell dette også alene:p
Stephanie_ Skrevet 8. september 2009 #7 Skrevet 8. september 2009 ja det klarer du:-) jeg har klart hele graviditeten uten han, og samtidig vært alene med min 4 år gamle sønn, så dette skal man klare! håper jeg... hehe. Ja nabodamen min fortalte at hun kom alene på fødene og at hun fikk en sykepleier inn på rommet som var utrolig snill og koselig og forståelsesfull for situasjonen... tok skikkelig godt vare på henne! så etter jeg hørte det sluttet jeg også å stresse så voldsomt med tanken på å ligge der alene. jepp. jeg skal iallefall ikke ha noen venninne inne på fødestuen med meg uansett hvor mye de betyr for meg, er nok tildels derfor også. fordi de faktisk betyr så mye for meg at jeg ikke vil utsette dem for det. jeg er i tillegg ekstremt privat med kroppen min og ved forje fødsel dro jordmoren sykehuskjolen langt opp på magen min og viste alt uten å si ifra først... lenge etter det var guttungen ute og en annen jordmor rev opp knappene slik at puppene var helt i fri luft uten forvarsel eller respekt for kroppen min, nei *grøss*, det står heldigvis i journalen min nå at det er ikke akseptabelt :-) var til samtale hos fødselslege i går om at akkurat det med å legge babyen til brystet skal jeg klare uten å bli strippet av en ukjent person:-)
Øyboeren med to små <3 Skrevet 8. september 2009 #8 Skrevet 8. september 2009 jeg har faktisk en mann inni bildet, men da han er bortreist på jobb nå, er sjansen der for at han ikke rekker det, siden han først må finne seg et fly med ledig plass osv, og jeg er 2.gangs, så det kan jo gå rimelig kjapt da... Jeg har både en mor og en søster her som gjerne vil være med, men syns det er litt vanskelig å "velge" mellom de, og samtidig heller ikke lett å skulle ha med begge... Har derfor vurdert muligheten å bare rett og slett føde alene. Sist var sambo med, men han satt nå mest bare der i en stol, så jeg hadde liksom ikke alt for mye bruk for han... hehe... Tenker litt sånn at om det ikke skjer midt på natta og jeg har jentungen på 2 hjemme (hun har vært hos besteforeldrene i går natt og sover der i natt så jeg får hvilt meg ordentlig og får ligge litt utpå) kan jeg jo alltids dra alene på sykehuset og se det an, om jeg føler at jeg helst vil være alene, eller om jeg vil ha de der. Er så heldig at de bor ca 2 og 10 min med bil fra sykehuset, så de kan komme fort på kort varsel om jeg trenger de. Så vi får se hva som skjer og når det starter, er tross alt snaaaart 3 dager på overtid, så kan skje når som helst.
taras Skrevet 8. september 2009 #9 Skrevet 8. september 2009 når skal du føde da? jeg har termin 23. okt. og skal gjøre det alene hvis du føder etter meg så kan jeg fortelle deg hvordan det gikk ellers fikk jeg høre at jeg får ekstra oppfølging siden jeg er alene. gruer meg ikke akkurat til den delen da.
Stephanie_ Skrevet 8. september 2009 #10 Skrevet 8. september 2009 jeg fikk også beskjed om at jeg fikk ekstra oppfølging siden jeg var alene:-) er godt å vite det før så slipper man å stresse med tanken på å bli glemt eller noe!
MegogTrollet Skrevet 8. september 2009 Forfatter #11 Skrevet 8. september 2009 Jeg har termin 10. oktober:) Tusen takk for alle oppmuntrene svar:) Kansje det ikke er så dumt å være alene:)
Emma27 Skrevet 8. september 2009 #12 Skrevet 8. september 2009 Hva med sånn duola eller hva det nå heter? Har hørt at de er gode å ha med:-)
MegogTrollet Skrevet 8. september 2009 Forfatter #13 Skrevet 8. september 2009 Leste om det i vg ja:p Er ikke helt for meg det tror jeg.. men sikkert bra for mange andre:)
MegogTrollet Skrevet 8. september 2009 Forfatter #15 Skrevet 8. september 2009 Du leier noen til å bli med deg på fødselen. Noen som hjelper og støtter:)
Gjest eelis+guttespire Skrevet 8. september 2009 #16 Skrevet 8. september 2009 Hehe, det hørtes rart ut. Ikke noe for meg i hvert fall.
Tøssa Skrevet 8. september 2009 #17 Skrevet 8. september 2009 selve fødselen tar jo ikke sånn innmari lang tid, og da hadde jeg vel ikke merka om mannen min var der eller ikke...men tiden fra vannet gikk til jeg ble trilla inn på føden DA er jeg veldig glad jeg slapp å være alene med riesmertene!
arachnia Skrevet 8. september 2009 #18 Skrevet 8. september 2009 Jeg er redd for at jeg kommer til å være alene under fødselen. Min samboer sitter inne til soning når terminen min er. Vi har sjekket at han kan få velferdspermisjon og slikt, men hvem vet når fødselen starter, og hvor lang tid det tar, så jeg vet ikke om han vil kunne være der. Så jeg er også i den situasjonen at jeg ikke vet hvem jeg skal ha med meg, eller om jeg skal dra alene. Mamma bor 4,5 t unna med bil, pappa er uaktuelt, søster bor på andre siden av landet, Synes også at det fort kan bli litt vanskelig med veninner med under fødselen. Tror det kommer til å gå helt fint da. Tenker på å ha ei veninne med som kan være sammen med meg utenom de ekle tinga. Tenker at jeg kan jo bare avtale på forhånd at hun har med seg en PC med film, ei bok eller noe slikt. Kunne aldri i livet tenke meg å ha med ei veninne som ser alle de ekle tinga. *grøss* Men siden jeg er førstegangsfødende kan det jo fort bli mye "dødtid" etter hva jeg har forstått. Finner vel ut av det før fødselen da! Veldig fin tråd du starta forresten:)
Gjest eelis+guttespire Skrevet 8. september 2009 #19 Skrevet 8. september 2009 Det var jo egentlig en god idé, å ha med en venninne som selskap mens jeg venter på at ting virkelig skal skje. Søstera mi brukte tre døgn fra riene starta til babyen var ute, og det blir jo veldig mye dødtid. Mamma er ikke SÅ godt selskap, liksom ;-) Kan jo alltids sende venninna ut på gangen mens man er i pressinga...
arachnia Skrevet 8. september 2009 #20 Skrevet 8. september 2009 Ja, det var det jeg også tenkte:) Pluss at jeg ikke ser for meg at det å måtte kjøre til sykehuset selv ikke er den beste idéen. Jeg er allerede gått fra sjåfør til gravid-sjåfør. Ser ikke for meg at jeg er trafikksikker i en fødselssituasjon. Så jeg skal uansett fikse ei veninne som er på hot-line og klar til utrykkning når terminen nærmer seg.
VillemoVær Skrevet 8. september 2009 #21 Skrevet 8. september 2009 Jeg har også blitt alene.... Ta med en god venninne :-) Det skal jeg ! Jeg har fått barn før, å det er godt å ha noen der og dele opplevelsen med :-) Lykke til !
Gjest eelis+guttespire Skrevet 8. september 2009 #22 Skrevet 8. september 2009 Så mange vi er som er alene! Jeg trodde jeg var den eneste :-) Kan jeg ha med både en venninne OG mamma? Sånn at mamma får vært med, hvis hun er i byen, og jeg har noen å snakke med i tillegg?
Pax - termin 24.09.09 Skrevet 9. september 2009 #23 Skrevet 9. september 2009 Da jeg skulle ha nr 2 hadde mannen min sagt takk og farvel 2 uker før. Men jeg krevde at han ble med på fødselen allikevel for å ta ansvar. Og det ble han, og jeg er glad for det i ettertid.... Men i tillegg fikk jeg både en turnusjordmor (under opplæring) og en medisinerstudent som var tilstede i timesvis. Veldig kjekt! Spesielt etter at epiduralen var satt og jeg trengte noe annet å tenke på, var det flott å ha to andre å prate med. Kan jo tenkes at sykehuset du skal føde på har noen sånne akkurat når du skal til pers.
VillemoVær Skrevet 11. september 2009 #24 Skrevet 11. september 2009 Ta med de begge om du vil det :-)
Artica Skrevet 11. september 2009 #25 Skrevet 11. september 2009 Da jeg var spl student ble jeg spurt om å være sammen med ei som skulle være alene under fødsel. Er ganske sikker på at de tar seg så godt det lar seg gjøre av en kvinne som føder alene. Selv skal jeg være alene under selve utpressingen, mannen orker ikke å være med da. Og jeg tvinger ham ikke. Og da har jeg igrunn nok med meg selv, så tviler for at jeg kommer til å legge merke til om han er der eller ikke. Håper du får en fin fødselsopplevelse, og lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå