Gå til innhold

Et lite spm ang lånekassen og svangerskapspermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg har termin i mai, og avslutter sisteåret på høgskoleutdannelsen i beg av mai, og melder meg opp på feks pedagogikk årsstudie ved et universitet, som jeg da har planer om å ta permisjon fra siden jeg har nyfødt baby.

Får jeg da fødselsstipent fra lånekassa fra mai, når lånekassa enda ikke vet om jeg har kommet inn på det årsstudiet? Eller må jeg vente til august?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du er innvilget lån og stipend for våren 2010, vil du få penger i mai også. Jeg tror nok lånekassen må ha beskjed om du er kommet inn eller ikke før de kan innvilge støtte for året etter.

Du vil selvfølgelig også få stipend for juni og juli, men jeg er usikker på når dette utbetales (selv om jeg har fått dette selv to ganger tidligere.. hehe).

=)

Skrevet

Ja mai vet jeg at jeg får lån og stipend, men lurer på juni og juli. Tente å melde meg opp til et årsstudie for å få støtte under permisjonen. Hmm, hadde ikke gjort noe om det ble utbetalt i juni og juli men kan vel overleve om det kommer etterbetalt i august da. Bør jeg feks søke i mai da eller?

Skrevet

Du bør søke med en gang barnet er født, ja:) Men du vil få til svar at lånekassen ikke behandler søknaden før du er tatt opp som student. Du vil heller ikke få noe for august ++ før du har betalt semesteravgift. Jeg tror ihvertfall at denne må betales til tross for permisjon, men er ikke helt sikker.

Har du planer om å gå ut i arbeidslivet etter 9, 10 måneder, eller skal du være hjemme en stund til med minsten? Dersom du ikke er "redd" for å få høyt studielån burde du vurdere å ikke ta ut permisjon, men søke stipend og lån som vanlig for hele året. Du vil da motta lån for resten av månedene etter at foreldrestipendet "tar slutt", og har penger (selv om det er lån) til å gå hjemme noen måneder ekstra.

Fordi lånekassen ikke krever at man tar noen studiepoeng mens man mottar foreldrestipend (maks to semester) vil du heller ikke bli forsinket i utdannelsen med tanke på eventuelle studier senere i livet:)

Skrevet

Planen min var å være hjemme til babyen er 1 år iallefall. Kommer ann på når jeg får jobb egentlig, så hadde ikke gjort noe med penger de to siste mnd heller. Men må man ikke ta eksamener om man ikke tar permisjon fra studie da?? Men hvorfor kan jeg få for høyt studielån?

Skjønte ikke det helt :P

Skrevet

Det er mange som ikke vil ta opp mer lån enn nødvendig;) hehe.. Derfor nevnte jeg det.

Lånekassen krever ikke at du tar noen eksamener i løpet av to semestere du mottar foreldrestipend (til sammen 60 stp). Dvs at enten regner de at du ikke trenger å ta noen studiepoeng våren 2010 + høsten 2010, eller så regner de at du ikke trenger å ta noen studiepoeng høsten 2010 + våren 2011. Dette betyr i praksis at du ikke trenger å ta noen eksamener i løpet av det året du er hjemme (dersom de regner på den første måten kan du "spare" de 30 studiepoengene du tar våren 2010 til våren 2011 så du slipper å fullføre noen eksamener denne våren.

Dersom du likevel tar noen eksamener vil du gå i "pluss", og kan spare de til senere. Du trenger ikke å ta permisjon fra skolen. Disse reglene gjelder uansett:) Men du burde jo melde deg av eksamene etterhvert som de kommer, slik at du slipper å bruke opp "forsøkene" dine. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...