Gå til innhold

Oppussing/ombygging - noen som har råd og innspill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et tre-etasjes hus, med utleiedel i kjelleren. Om et par år skal vi overta huset selv (wuhu, ingen leieboere!:D) og har da veldig mange planer. Her er min ferskeste plan (som mannen synes blir for jobb).

2. etg - 2 soverom, 1 bad

1. etg - 1 soverom, kjøkken, spisestue, stue, bad, gjeste-wc

Kjeller - Bod

Utleiedel kjeller - 1 soverom, 1 sovealkove, kjøkken, stue, bad, vaskerom

Vi har jo bare 3 soverom, og vi er 4 i familien. Hadde vært fint med flere soverom og en alkove dekker ikke helt behovet.

Jeg ønsker å fjerne alkoven og slå den sammen med boden, slik det orginalt var. Sovealkoven ble satt opp av tidligere eier og "stjeler" ca 15 kvm av boden (som er 25 kvm fra før av, så trenger jo strengt tatt ikke plassen).

Og jeg ønsker å rive kjøkkenet i utleiedelen og gjøre det om til soverom. For det blir jo et ordentlig soverom med vindu, ikke en kjip alkove. Da blir det 2 skikkelige soverom i kjelleren og gir oss 5 soverom totalt i huset.

Noe annet jeg har tenkt på er å bygge ny garasje, en dobbel, og bygge nåhavende om til et anneks. For garasjen henger sammen med huset, på samme veggen som vannet og kloakken er, så det gir mulighet for et bad i garasjen/annekset, et soverom, hems og oppholdsrom.

Den nye garasjen blir satt opp rundt hjørnet for nåhavende og vil ikke stjele hageplass fra oss, da vi aldri bruker den delen av hagen. Det er bare ekstra gress som må klippes og blomster som må stelles.

Noen som har gjort noe lignende her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du har et ENORMT stort rombehov, på grensen til sykelig, og jeg forstår din mann MEGET, MEGET godt!

Med "4 i familien" antar jeg at du mener mor + far + 2 barn/ungdommer, og det er utgangspunktet mitt for svaret.

Vi er også 4 (store barn) og har 3 soverom (+gjesterom+kjellerstue) og vi savner ikke rom i det hele tatt, synes vi har rikelig. Og det er verken økonomien eller utbyggingsmulighetene på huset som setter sperrer, for å si det slik :)

Så det jeg selv ville gjort var å bruke soverommene i hoveddelen som de var og fjernet sovealkovedelen (denne er ULOVLIG om den ikke har vindu på minst 80 cm bredde og 60 cm høyde, blir det brann og noen sover der får du spetakkel, blir noen skadet vil det bli reist straffesak mot dere!!). Deretter ville jeg sørget for gjennomgang til leiligheten, om denne ikke er på plass i dag, og foreløpig tatt soverommet i gjesteleiligheten i bruk som gjesterom og stua der som lekerom/ungdomsstue (alt etter behov). Med kjøkkenet som et kombinert tekjøkken for ungdomsstua og gjestekjøkken om gjestene ville lage seg litt kaffe/te eller litt smått utenom deres faste måltider.

Senere, når du har en VOKSEN ungdom i huset ville jeg latt han/henne disponere kjellersoverommet og så tatt et av barneromma (minste) og gjort om til gjesterom.

Den dagen dere HAR 3 barn over 2-3-4 år ville jeg vurdert å gjøre kjøkkenet i kjellerstua om til soverom. Og den dagen dere HAR 4-5 fast hjemmeboende barn over samme alder ville jeg vurdert å gjøre noe med garasjen.

Garasjen ville jeg latt ligge fullstendig som den var. Har du behov for mer til bilene ville jeg i tillegg satt opp en enkel carport med evt tilknyttet bod i den delen av hagen som dere nå mener dere ikke har behov for.

Skrevet

Du og mannen din deler vel soverom? Da er det jo strengt tatt nok med 3 soverom?

Nei jeg ville ha hatt soverom til ungene ned i kjelleren. Vel det kommer litt an på alder. Så har dere kontor i første etage, med en sovesofa ti lgjester. Såhar dere soverom til dere oppe, samt et soverom til, slik at dere kan få plass til en baby til snart ;)

Skrevet

Vi er to voksne + 2 barn over 6 år. I tillegg er vi avlastningshjem for et barn og ønsker å bli fosterhjem når vi har eget soverom til barnet (og et tredje eget barn er ønskelig, men ikke med bare 3 soverom).

Og så har det vært fint for meg å ha et hjemmekontor i stedet for å sitte med alle papirer og annet dill i spisestua.

Vi har også mye familie andre steder i landet/verden som det hadde vært fint å ha plass til når de kommer. For med store avstander, så blir de gjerne et par uker i slengen når de tar turen hit.

Stuen i førsteetasje vil vi ha til kose/lesestue og i kjelleren til tv-stue, som ungene etterhvert skal få overta. Jeg ser behovet allerede...

Sovealkoven er "åpen", det er jo ikke dør eller noe der, men den er rett og slett en fordyping i stua der nede. Megler forsikret oss om at den var fullt lovlig da vi kjøpte huset for noen år siden.

Nåhavende garasje er dessverre enkel og uten utbyggingsmuligheter. En frittstående carport vil bare se latterlig ut, så det utgår.

HI

Ps; takker for svar, selv om du kaller meg sykelig ;-)

Skrevet

Jeg gir ikke fra meg "master bedroom"et så enkelt...:P Stort soverom med eget bad.

Og nei, det er ikke nok med 3 soverom. Vi er avlastningshjem for et barn, muligens fosterhjem på sikt(eller kanskje et tredje barn som er meget ønsket, men altfor upraktisk mtp soveplass), gjesterom mangler og jeg skulle mer enn gjerne hatt eget kontor.

HI

Skrevet

Vi har akkurat pusset opp et stort hus. Vi er 5 i familien (med barn fra 8 år og nedover).

Det vi har prioritert i vår oppussing er å få alle soverommene på samme plan. Vi har i 2. etasje 4 soverom og et stort bad. i 1. etasje har vi kjøkken, bad og spisestue/stue.

Jeg kunne ikke vurdert engang og hatt soverom på et annet plan enn der barna mine sover. Mitt hovedargument for det er i tilfelle brann, innbrudd eller annet. Mulig jeg er superspesiell på akkurat dette, men min største frykt er faktisk at barna mine brenner inne og at jeg ikke hadde fått muligheten til å redde dem! Tror sjansen for å redde dem ville vært større dersom vi har soverom på samme plan (i nærheten av hverandre).

Jeg tenker at med 4 store, gode soverom, kan ett av disse gjerne fungere som gjesterom dersom vi får gjester på overnatting. Da kan jo bare søsknene bo på samme rom i en liten periode. Vi har jammen nok å gå over mtp rydding og vasking likevel:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...