jakm80 Skrevet 8. september 2009 #1 Skrevet 8. september 2009 Er det noen som har erfaring med dette? Er akkuratt 35 uker i dag og fått time til vending på sykehuset i Stavanger om 1 1/2 uke. dette er mitt andre barn, men hun låg "riktig" vei i lang tid før fødsel!! Er ganske urolig for dette da jeg nettopp har hørt om en bekjent der navlestrengen hadde kvelt barnet 2 uker før termin, dette skjedde etter gjentatte vendingsforsøk. Hvordan gjør de det og hvordan blir det overvåket, forskjellig fra sykehus til sykehus??? Er skikkelig urolig for både vending, seteleiefødsel og keisersnitt!! Vil det skal være som sist!! : / Takker for svar
beibiboom Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 Hei! Jeg har erfraing med dette fra samme sykehus to år tilbake. Jeg følte meg i trygge hender, og ble overvåket med CTG (heter det det nå igjen??...) både før og etter forsøket. Ja, for det ble med forsøket, for hun lå trangt og langt nede i bekkenet og ville ikke snus. Det var ubehagelig, men ikke direkte vondt vil jeg si. Men JEG hadde ikke gjort det igjen (legene kan jo ikke tvinge deg), for jeg har en sterk følselse av at nakkeskaden jenta mi ble født med skyltes vendingsforsøket. Det er ingen alvorlig skade, og hun ble friskmeldt da hun var halvannet år gammel, men det medførte mye frustrasjon og smerte da det sto på. Jeg har likevel et inntrykk om at de fleste kommer fra det helt ok, og at mange lykkes med vendingen. Så jeg mener ikke å skremme deg altså.
jakm80 Skrevet 8. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. september 2009 Off, ja jeg er rett og slett litt skeptisk, men dersom alt går bra er det vel kanskje å foretrekke fremfor setefødsel eller ks.. Hvordan fødte du da de ikke klarte å vende? Min lille beibi ligger også veldig langt nede i bekkenet så jeg har en følelse av at de ikke klarer å få det til..
Mi tesoro *220307* *101109* Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 Jeg har ikke erfaring fra det selv, men kjenner noen som har vært på vendingsforsøk i stavanger. Det er nok til at dersom min baby ligger i sete, ønsker jeg ikke å dra på vendingsforsøk!
C <3 M <3 E <3 Skrevet 8. september 2009 #5 Skrevet 8. september 2009 Jeg var til vendig på SUS for litt over 3 år siden. Følte meg veldig trygg, de overvåker babyen HELE tiden. Var vel ferdig på 10-15 min. Jeg tror ikke det ble vurdert keisersnitt engang, for det ble liksom en selvfølge at jeg skulle prøve vending. Det er det de anbefalte meg den gang, men vet at noen sykehus ikke er så keene på vending pga. av at det kan gå galt. Tror uansett jeg hadde valgt det samme om igjen, for tanken på KS frister ikke.
Nory Skrevet 8. september 2009 #6 Skrevet 8. september 2009 Hei Jeg var på fødselsforberedende kurs for litt siden. Det ble holdt av en jordmor med 18 års erfaring som jobber på Ullevål (der mottar de 30 babyer hver dag). Hun kunne fortelle at det lyktes i 25% av tilfellene å få snudd fosteret og i 10% av disse igjen snur fosteret seg tilbake igjen før fødsel. Altså er det 15% sjanse for at det lykkes. Om det da kan føre til nakkeskader og det dessuten er ganske ubehagelig så...ja,ja...
EnJente_m_2Jenter Skrevet 9. september 2009 #7 Skrevet 9. september 2009 Hva med å føde i sete da ? Det har jeg nemlig bestemt meg for å gjøre, med mindre barnet snur da. Jeg skal inn neste uke på kontroll, ultralyd, måling av bekken og estimere babyens str. Første tanke jeg hadde var også "setefødsel" skrekk og gru, men visste jeg hvorfor jeg hadde disse tankene ? Nei det var rett og slett fordi man bare tror det er så ille, da ordet setefødsel har fått et "skrekkens rykte" over seg. Alikevel er det slik at oppdagede setefødsler som regel går kjempefint, og like fint som vanlige fødsler. Jeg har venninner som ahr født sete hvor ting gikk kjempebra og etter boka. Har derimot flere som har født hodetfødsel hvor det har gått galt. Poenget mitt er at man aldri vet hvordan det går uansett. De setefødslene som går galt er som regel ikke oppdaget. Og når jeg sier "går galt" tenker jeg på hastesnitt osv. Altså om de på forhånd ikke har sjekket leie, og noen kommer inn med et setebarn, kan det hende de ikke har tid til å måle bekken, eller tar sjansen. Ergo snitt. De som er oppdaget og kontrollerte går som regel veldig bra Snakk med legene og jordmødrene og forhør deg. I tillegg er det gode sjanser for at barna snur enda ! Jeg er i dag 34+5 og fikk igår bekreftet at snuppa overhodet ikke har festet rumpa i bekkenet enda, ergo hun kan GODT snu seg Lykke til !
Mimmi84 Skrevet 9. september 2009 #8 Skrevet 9. september 2009 min lille gutt ligger for øyeblikket på tvers, og snur han seg ikke hadde jeg tenkt å prøve akupunktur. da stikker de deg i tærne. om ikke det fungerer.. tja.. da vet jeg ikke helt.
Else73 Skrevet 9. september 2009 #9 Skrevet 9. september 2009 Hei. jeg forsøkte å vende mitt første barn på riksen for to år siden. Det var veldig ubehagelig, men jeg følte meg godt tatt vare på og babyen ble nøye overvåket. Hos meg førte det til stor blødning rett etterpå og jenta ble hentet ut med keisersnitt samme dag. Det opplevdes ikke som dramatisk av oss og hun har heller ikke tatt noe skade av det. Jeg tror ikke jeg ville forsøkt vending en gang til, men samtidig forstår jeg godt at du vil prøve det siden det beste for alle er om babyen kommer ut naturlig. Denne gangen har han lagt seg med hodet ned så nå går vi og venter:) Lykke til uansett hva du velger:)
EnJente_m_2Jenter Skrevet 9. september 2009 #10 Skrevet 9. september 2009 Else 73, hvordan gikk det med barnet etterpå da ? Kom ikke han/hun noe for tidlig ? Jeg fikk baby i uke 37 første gang, og det endte opp med masse gulsot og problemer med amming. Som til slutt endte opp med at ammingen gikk til ¤#"!¤!#¤ osv. Derfor er jeg litt redd for vendingsforsøk. Jeg vil helst unngå ks denne gangen og jeg vil unngå at amming ikke går bra.
beibiboom Skrevet 9. september 2009 #11 Skrevet 9. september 2009 Hei igjen! Uff, ikke lett for deg dette... Lykke til samme hva du velger! For min del ble det planlagt ks pga for trange bekkenmål. Var egentlig glad for det, kjente jeg ikke var helt klar for setefødsel. Men som en skriver over her er det ikke sikkert det trenger å være så galt. Jeg synes ks gikk veldig fint, og jeg kom meg overraskende fort etterpå! Men det er klart, det går 6 uker før du kan fungere helt normalt igjen, og komplikasjoner forekommer jo. Jeg håper jeg kan føde normalt denne gang, men er absolutt ikke skremt av ks-opplevelsen!
Magnhild_a Skrevet 9. september 2009 #12 Skrevet 9. september 2009 Hei! Jeg er førstegangsfødende med liten erfaring om seteleie inntil nylig. Er nå 37 uker + på vei, legen har siden uke 29 ment at hodet har ligget ned, (er selv uenig her,) men hos jordmor i uke 36 fikk jeg antydninger om at det var en liten sjanse for seteleie, og at hun gjerne ville ha det sjekket på en ekstra ultralyd. Jeg håpet selvfølgelig at hun tok feil og at minien lå rett vei, men fikk beskjed om at det var seteleie på kontrollen for to dager siden. Jeg så for meg lange diskusjoner om vendingsprosedyrer, (har selv hørt at dette er forferdelig vondt,) og begynte å bli ganske motløs da legen plutselig spør; skal vi prøve å snu babyen? Ja, vi får vel prøve, sier jeg. Det var utrolig sært, men for min del ikke noe spesielt vondt. Legen smurte ultralydgeleen utover hele magen min, sjekket hvor navlestrengen lå i forhold til babyen, og så bare tok han tak utenpå magen min og vridde på babyen "hakk for hakk" hele veien rundt. Deretter sjekket han navlestrengen igjen med ul-apparatet og sa med en nesten likegyldig mine, som om han gjør dette mange ganger til dagen; "Sånn. Nå ligger den rett." Etterpå var det CTG-måling for å sjekke at babyen ikke hadde blitt for mye stresset av vendingen og at vi ikke framprovoserte noen rier. Dette gikk også strålende Lykke til!
jakm80 Skrevet 9. september 2009 Forfatter #13 Skrevet 9. september 2009 Tuuuusen takk for alle svar!! Ser at det er forskjellige opplevelser, noen bra, noen dårlige.. Men nå har eg sett det dere har svart og snakket med en jordmor, og har nå bestemt meg for å prøve vending dersom han ikke gjør det sjøl!! Dersom det ikke går, satser jeg på setefødsel, helst ikke lyst til å ta ks... Men må man så må man!! Får bare la ting gå sin gang og stole på at jeg er i trygge hender!! Ungen må jo ut nå samme hva!! : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå