Skal bli Mamma - igjen ! Skrevet 8. september 2009 #1 Skrevet 8. september 2009 Var hos jordmor i dag og gledet meg veldig, uke 14+2 og skulle få høre hjertelyden. Hun leitet og leitet, men fant ikke noe... Har tidligere misstet et barn og dette sitter dypt. Ønsket gjerne å få høre at alt var bra inni der.. Hun sa jeg kanskje var kortere på vei enn antatt og derfor babyen gjemt nede i bekkenet enda.. Hjemme fikk jeg ikke roen og ringte haukeland. De sa jeg trengte en henvisning så skulle de ta i mot meg.. Ringte da jordmor, men hun mente bare jeg måtte slappe av. "Alt er nok bra, det er ikke uvanlig at man ikke alltid hører noe så tidlig", og at jeg ikke fant roen var liksom ikke noe grunn til å henvise meg Forstår ikke at det skulle koste henne så mye energi å ta en tlf så jeg hadde blitt betrygget.. Nå går jeg her og er nervøs og tenker mye rart... Dårlig gjort synes jeg.. Hadde gledet meg til i dag jeg, men alt ble bare dumt
Gjest Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 Det er faktisk ganske vanlig at de ikke finner hjertelyd i uke 14, men skjønner jo at du er bekymret.
Tnica Skrevet 8. september 2009 #3 Skrevet 8. september 2009 Du kan jo dra på en privat UL, der finner de nok hjertelyden:)
lilleta Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 Jeg syns du skal ringe legen din i morgen og forklare situasjonen for han. Be om henvisning. Jeg syns det er litt dårlig av jordmor å lete etter hjertelyd så tidlig, da det kan være vanskelig å finne. Jeg har ikke blitt tilbudt å lytte til hjertelyd før i uke 20... Men nå er du jo allered blitt engstelig, og da syns jeg legen skal henvise deg til UL. Er ikke bra for den lille om mamma er engstelig heller. Masse lykke til!!!
Elinlita Skrevet 8. september 2009 #5 Skrevet 8. september 2009 Jeg ville anbefale deg å ta en tur til Volvat og heller se det lille gullet jeg. Det koster, man da vet du at h*n har det bra
mea81 Skrevet 8. september 2009 #6 Skrevet 8. september 2009 Jeg er også 14+6 og var hos legen idag..trodde jeg endelig skulle få legen til å sjekke hjerteslag og sånn..men neida. Hun mente det var altfor tidlig så det gadd hun ikke prøve på en gang. Merkelig, en venninne av meg som har bare 4 dager termin forskjell fra meg fikk sjekket hjerteslagene allerede på 1.kontroll som hun hadde i 11 uke. Så jeg er heller ikke så fornøyd..ville bare så gjerne vite om alt er ok. Menmen, får vente til ultralyden senere denne mnd da.
Skal bli Mamma - igjen ! Skrevet 8. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 8. september 2009 Har du fått ultralyd time? har ikke fått noen inkallelse enda jeg.. Vet egentlig at det er tidlig, men pga vi har misstet et barn skulle vi få litt ekstra oppfølging og derfor fikk jeg time i dag for at jeg skulle sjekke hjerte lyden. Så jeg var så innstilt på det, var mest det.. Jordmor har ferie nå i 2 uker.. Har prøvd få time både på volvat og majorstua, men fikk beskjed at det var veldig lang venting... Så får se dagene ann, enten finner jeg roen og venter til jeg får en ultra eller så ringer jeg legen min og forlanger en henvisning.. Akkurat nå har den verste skuffelsen lagt seg, og jeg slapper litt mer av
Cupcake! Skrevet 8. september 2009 #8 Skrevet 8. september 2009 Jm sjekka hjertelyd når jeg var ca 15 uker på vei. Men det var kun fordi jeg spurte etter det. Hun advarte om at vi kanskje ikke kom til å finne den. Vanligvis gjorde hun ikke det før i uke 17. Hun sa noe sånt som "er du sikker på at du takler det hvis vi ikke finner hjertelyd?" Så alt er sikkert helt i orden. Men jeg syns at jm skulle ha kasta deg inn på ul for å betrygge deg. Spesielt siden du har mista før. Hun må da vite hvor stressende det er!
Gladjenta :) Skrevet 9. september 2009 #9 Skrevet 9. september 2009 Åh jeg føler sååå med deg!!! -opplevde akkurat det samme...på en prikk, bare at jeg var til legen. Han mente omvendt da, at det var sjelden han ikke fant hjertelyd så sent i svangerskapet (14 +2) ...mente jeg ikke kunne være så langt på vei som jeg trodde og antydet sånn smått at de 3 første månedene var "grovsortering" fra kroppen sin side, så vi måtte ikke tenke at det var noe galt med oss om det var en annen grunn til at han ikke fant den..da måtte vi bare prøve igjen... Jeg var helt sjokka jeg, hadde, som du, gleda oss SÅ til denne legetimen og hjertelyden til lille, åsså ble vi så skuffa! -min verden brast idet jeg satte meg i bilen og dro fra legen... Heldigvis gav legen oss henvisning til UL da, men det var på en mandag og dette var onsdag. Kan vel si jeg slet de dagene!!!! Mandag kom og vi fikk først innvendig så utvendig UL. Lille sitt hjerte slo som bare det og vi har skapt en MEGET aktiv liten skatt <3 <3 <3 Var også korrekt på antall uker vi hadde regnet ut... -Alt var i skjønneste orden og jeg GRÅÅÅÅT OG GRÅÅÅÅT :) SÅ, enig med deg, forferdelig dårlig gjort av jordmor å ikke henvise deg!!!! Den følelsen er helt knusende...å ikke vite 100%... Vet du, bestill deg en privat UL!!!! Det ville jeg gjort, LETT! Ikke la ei teit jordmor bestemme over dette, ta styringa, den følelsen er ikke verdt å beholde et sekund lengre Kjempemasse lykke til...tankene mine går til deg!!! God forståelsesfull klem
Vektbaby, prinsesse 07 + spire Skrevet 9. september 2009 #10 Skrevet 9. september 2009 Jeg opplevde dette i uke 30 også jeg.. Det er ikke alle som er like kompetente til å finne hjertelyden. Jeg ringte føden og fikk komme opp med det samme. Synd de ikke kunne ta imot deg. Syns jm burde gitt deg en henvisning! Det er sikkert ingenting å bekymre seg for, er veldig normalt så tidlig, men likevel mener jeg du fikk dårlig behandling. Å bekymre seg er fææælt, og syns man skal slippe det når man er gravid og i tilegg mistet.
Annci<3 Skrevet 9. september 2009 #11 Skrevet 9. september 2009 Fikk høre hjertelyden da jeg var 11+3, men da han forsøkte å finne den uka før var det helt stille.. Han fortalte meg da at det var ingen grunn til bekymring, det er ikke ofte du hører hjertelyden i uke 10.. Da han skulle leite etter lyden igjen i uke 11 sa han nok en gang, før han starta, at det var meget mulig vi ikke fikk høre noe før om et par uker, men vi skulle forsøke allikevel for kanskje var vi heldige, noe vi var Det er ikke noe uvanlig med situasjonen din, smør deg med tolmodighet så får du nok høre den snart! Forstår du er frustrert og redd, men hadde jordmor følt det hadde vært noe galt, hadde du nok blitt henvist. Men for all del, push på og krev krev krev, det er lov når man er gravid!
Maisie Skrevet 9. september 2009 #12 Skrevet 9. september 2009 Vet jordmor at dere har mistet tidligere, at dere derfor er ekstra sårbare i forhold til sånt? Av mange sånne historier om jordmødre/leger som ikke finner hjertelyden, så høres det som de er dårlige til å ordlegge seg. Ja, det er vanlig at de ikke finner hjertelyden. Det behøver ikke bety at det ikke er noen levende baby der. Men babyen kan ligge vanskelig til, for eksempel. I og med at Haukeland gjerne tok imot deg, så skulle man jo tro at jordmoren var såpass "serviceinnstilt" (i mangel på bedre ord i farten) at hun kunne ta en kjapp telefon. Jeg håper dere klarer å slappe av så lenge, inntil dere får en UL eller lege/jordmor finner hjertelyden.
Skal bli Mamma - igjen ! Skrevet 9. september 2009 Forfatter #13 Skrevet 9. september 2009 Vi har hatt samme jordmor alle graviditetene så hun vet godt at vi har misstet, og hvor nervøs jeg er rundt dette.. Jeg og forstår heller ikke at det skulle være så vanskelig for henne.. Hun har i tillegg ferie i 2 uker, så kunne komme innom henne når hun var tilbake å høre da, men 2 uker kan virke som 2 mnd når en ikke vet sikkert noe ting.. Jeg slapper mer av i forhold til at ja,det var tidlig å finne noe, men alikevell så vet ikke noen om alt er bra, å da si det uten egentlig å vite.. Alt er bare gjetting. nei ringer lege min i morgen å hører om hun kan henvise meg, eller så blir det priv.
Skal bli Mamma - igjen ! Skrevet 9. september 2009 Forfatter #14 Skrevet 9. september 2009 Gladjenta Godt dere fikk henvisning da.. Godt å få det bekreftet og slappe av. Leger og jordmødre ser nok mange graviditeter og at det i stortsett fleste tilfeller går bra, men for meg er dette barnet mitt og spesielt og ikke bare en av mange.. Jeg trenger å vite, ikke bare at de tror og mener.. Takk for klemmen, trengte den nå Skal holde dere oppdatert:)
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 10. september 2009 #15 Skrevet 10. september 2009 Jeg må bare tipse deg om å kjøpe deg en egen doppler. Jeg har en, og fra jeg fikk den har den gjort dette svangerskapet så langt til et svangerskap uten angst. Det forrige var fullt av angst, fordi jeg mistet en gang i mellom. Se fosterlyd.no. Den kostet kun 499, og jeg har funnet lyden siden jeg fikk den i uke 13.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå