MammaTilNydeligsteA Skrevet 8. september 2009 #1 Skrevet 8. september 2009 Datteren min ligger rett ut med 40 i feber og alle symptomer på svineinfluensa. Var hos legen i dag, og ingenting ble riktignok bekreftet, men legen trodde også det var noe svineri! Dermed fikk jeg Relenza for å forebygge. Er det noen av dere som har brukt det? Fikk beskjed om at det var en nesespray, men det jeg har fått ut fra apoteket nå er inhalasjonspulver. Noen som har kjennskap til det? Uff, står jo på pakningsvedlegget og i felleskatalogen at det ikke er bra for gravide, men pandemi.no anbefaler det jo.. Vanskelig dette:( Erfaringer, noen? Da blir jeg veldig glad!!
gizmo78♥ har fått baby:-) Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 Hei, har ikke hørt om noen her inne som har tatt det. Men det er jo mulig.... lest endel diskusjoner om dette og det virker som alle er så usikker på hva man skal gjøre.... Det er jo ikke sikkert du blir syk,men for at den skal virke så er det vel innen 48 timer fra symtomene starter. Som jeg har skjønt skal ikke denne taes opp i blodet som ved tamiflu... men alt er jo så lite forsket på. Kan du ikke snakke med jordmor og evnt iallefall vente med å ta noe til du evnt begynner å bli syk.... håper du ikke blir syk og at datteren din kommer seg fort... ikke mye hjelp i meg men jeg tror jeg hadde ventet med å ta noe...
kirsty*2barnsmamma Skrevet 8. september 2009 #3 Skrevet 8. september 2009 Ville ikke ventet til jeg ble syk med å ta det, det er jo ment å være forebyggende. Det stemmer at relenza skal inhaleres, så er ikke en nesespray nei. Og den kan brukes av gravide for den går ned i lungene dine og ikke ut i blodbanen din, så når ikke babyen. Siden du er høygravid tror jeg det er bedre at du lytter til legen din enn til folk her på forum. mange gravide er unødig redde for å ta medisiner i svangerskapet, og selv om de ikke er leger så råder de andre til det samme. Husk at der er mange medisiner en kan ta i svangerskapet hvor det står at en ikke kan ta det på pakningen. Jeg har i dette svangerskapet tatt medisiner for å forhindre spontan abort, og i felleskatalogen stod det at de ikke skal taes av gravide hehe. Ikke så veldig oppdatert den katalogen nei, derfor skal du lytte til legen og ikke gammel info eller skremselsinfo herfra.
Expat Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 Felleskatalogen hadde skrevet at plaster var farlig for gravide om det hadde stått der. Relenza beskytter deg mot å bli syk overhodet, dermed behøver du ikke ta Tamiflu. Relenza er vel en inhalasjonsdisk, den skal i inhaleres via munnen, ja. Legen må ha blingsa med nesespray.
MammaTilNydeligsteA Skrevet 8. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. september 2009 Takk for svar dere! Godt å ha noen å drøfte litt med, bare. Vil selvfølgelig følge det lege og Folkehelseinstituttet anbefaler, og i tillegg har jeg lest litt rapporter i jobbsammenheng som anbefaler Relenza. Men ble litt usikker når jeg skulle hente ut medisinen og det ikke var nesespray slik legen sa, og farmasøyten opplyste om at det står det frarådes gravide og hun hadde aldri delt ut dette medikamentet før.. Snodig.. Vil nok ta det, men synes det er rart at ingen andre her inne har personlige erfaringer? Jeg kan da ikke være den eneste gravide med barn som har fått symptomer? Håper på flere svar:)
Expat Skrevet 8. september 2009 #6 Skrevet 8. september 2009 Du er vel en pionér da. Men legen min er helt på hugget når det gjelder dette. Jeg skal på hue på kur om dette kommer i heimen!
2pluss1engel Skrevet 8. september 2009 #7 Skrevet 8. september 2009 jeg fikk og resept på det fordi mannen var sjuk. var skeptisk til å ta det jeg også og snakka med legen. ho sa jeg skulle vente til han hadde fått svar på prøven to dager senere før jeg startet kuren, men hvis den var pos på svineinflu skulle jeg ta den. heldigvis hadde han bare vanlig influensa. be de ta en test av datteren din. er bare en spyttprøve. blir så provosert når ikke de tar prøve, bare sier at det sikkert er svineinfluesa. lykke til
kirsty*2barnsmamma Skrevet 8. september 2009 #8 Skrevet 8. september 2009 Men problemet med å ta prøve er jo at om en skal vente på svar så blir det for sent å ta medisin. For en skal jo behandle innen 48 timer, og om en skal ta forebyggende må en iallefall begynne før. Er jo ikke farlig å ta relenza. Hadde jeg kommet i kontakt med influensaen nå hadde jeg ikke nølt! Jeg hadde tatt medisin. Tenk om jeg hadde latt være og jeg utviklet komplikasjoner... kan jo ikke gå tilbake i tid heller. Som sagt er det medisiner som blir gitt til oss som sliter med å få barn og å holde på de i magen som farmasøyter og katalogen sier ikke skal taes av gravide... og så er hele hensikten nettopp det å forebygge at noe skal gå galt i graviditet. Vet om folk som da sluttet på de fordi det stod på pakningen, og så gikk det galt. Så lytt heller til den som har skrevet de ut.
♥REBECCA♥ Skrevet 9. september 2009 #9 Skrevet 9. september 2009 jeg har hørt en ting som er skremmende, det er at noen gravide har død av svineinfluensa,tror det var helsesøster som sa det,og at den var farlig for gravide
SallySwing Skrevet 9. september 2009 #10 Skrevet 9. september 2009 Hei :-) Jeg fikk skrevet ut Relenza innhalasjonsdisk for en drøy mnd siden. Jeg tok kuren etter anbefaling fra lege da minstemann på 5 ble syk. Ingen synlige bivirkninger her i gården :-) fremdeles full fart i lillejenta i magen og mor er frisk som en fisk (jeg som ALLTID i det minste blir forkjøla tidlig på høsten)! Minstemann på 5 ble også fort frisk.. det kan jo diskuteres om det virkelig var H1N1, men bedre føre var enn etter snar sier nå jeg....
Julelita Skrevet 9. september 2009 #11 Skrevet 9. september 2009 Jeg har influensa nå, og venter enda på svar om det er av den svinaktige typen. Jeg ble ikke anbefalt å ta noen medisiner, men ville ikke tatt dem heller om jeg fikk tilbudet. Er litt for skeptisk til sånt. Bare såvidt at jeg tør å ta paracet for å holde feberen nede. Uansett, her i huset har det gått helt fint å være syk. Har ikke hatt så veldig høy feber, og den lille i magen er ikke påvirket. Hun sparker like mye som før, og pulsen hennes er helt normal. Det er vanskelig å vite om man skal ta medisin eller ikke, og jeg skal ikke ta noen avgjørelser for deg. I mitt tilfelle var det riktig å la være, men jeg hadde allerede begynt å bli syk og kunne se at dette ikke kom til å bli ille.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå