Gå til innhold

Dere med 4-5 mnd gamle babyer:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når legger dere dem for natta? Hvor lenge sover de om morgenen?

Hvor mange ganger spiser de om natta?

Her har vi lagt Lillegutt ca 19, og han har da sovnet mellom 19-19.30 og sovet til mellom 7 og 9 dagen etter. Spist et par ganger om natta.

Nå har han begynt å våkne enda tidligere, og spiser opptil 4(!) ganger om natta. Har begynt med et grøtmåltid før legging, men det ser ikke ut til å hjelpe likevel...

I natt måtte han ha mat igjen 22.15, våknet igjen 00.55 (puttet smokk og måtte holde ham i hendene-tok 10 min før han sovna igjen), våknet igjen 01.30, (puttet smokk og måtte holde hendene-tok 20 min før han sovna igjen), våkna ca 02 og måtte da bare gi pupp. Spiste til ca 03. Lagt i egen seng igjen. Våknet igjen 05.30 (puttet smokk), våknet 06.30 og fikk mat. Da var han våken, men jeg bare latet som ingenting, snudde andre puppen til. Han lå ved siden av meg og pludret til ca 08, sovnet igjen og sov til 09.15.

Så i natt har jeg nesten ikke sovet, og siden han ikke sover særlig på dagtid blir det lite soving/hvile på meg også..

Dette er første natta jeg bare prøver meg på å putte smokk i stedet for å gi pupp, for jeg er redd vi er inne i en vond sirkel med masse mat på natta og mindre på dagen... Spiser nemlig ikke så mye på dagtid, så jeg tror han "tar igjen" på natta... Det vil jeg prøve å snu..

Ønsker meg tilbake til tiden da han sov helt til ca 04 før første måltid jeg...

Ellers så lurer jeg på om jeg skal legge han litt senere, og heller ofre mine sårt trengte alene-timer på kvelden.. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke alene! Har det akkurat som deg! Min lille gutt er 5 mnd og spiser en full porsjon grøt mellom kl 18-19 og legges mellom 19-20. Så skal han ha mat (ammer) kl 23, kl 01,kl 04 og så er det morgen mellom 07-08. Sover kun halvtimes-dupper 3-4 ganger per dag. Så lite søvn på meg! Helsesøster sa jeg kunne nattavenne da han er i øvre del av vektkurven, og trenger ikke all maten på natta. Skal i tillegg gi grøt på morgenen også fremover + begynne med middag. Har du begynt med dette? Nattavenning skjer nå til helga- og da blir det vel storskriking! Gruer meg til det, men jeg klarer ikke dette lenger ...

Tror du kan prøve å smokke han over en par måltid i håp om at han spiser mer de andre måltidene og på dagen. Husk å gi minst mulig kos/kontakt på natta slik at det ikke er attraktivt å våkne på natta. Er pappan flink å hjelper til på nattestid?

Håper du klarer å snu det:)

Skrevet

Godt å høre at man ikke er alene!

Fikk beskjed fra hs om å begynne med grøtmåltid på kvelden før legging. Har gjort det ei uke nå. Fikk også beskjed om å prøve å smokke noen ganger.

Kun halvtimes dupper på dagtid her og, og da må han som regel vugges eller trilles.. Begynner å bli ordentlig slitsomt!

Lillegutt ligger akkurat på normalen, så tror nok ikke nattavvenning er aktuelt enda her.

Pappan våkner ikke av jordskjel engang, men siden han står opp halv seks synes jeg han bør få sove selv om han har sagt det bare er å si fra.

Har ikke tenkt på mer grøt/middag på dagen, vil helst få han til å ta puppen. Men er nok for mye som skjer, så han må følge med... Han spiser om dagen hvis vi legger oss i senga, men det er jeg lei av siden jeg gjorde det de 3 første mnd pga revna underliv...

Skal til hs i morgen, så får høre litt da...

Takk for svar!

Skrevet

Hei!

Guttene våre er visst ganske like :-) Jeg kigger litt etter deg når det gjelder grøttilvenning. Vi har kun gitt smaksporsjon med maisgrøt/sviskepure på dagtid foreløpig, men har flyttet den til kveld i dag.

Mini sovner mellom 19 og 19.30. Får pupp igjen når vi legger oss ca 22.30. Har pleid å våkne kl 02, men vi har de siste par ukene puttet smokk da. Nå hender det han sover over denne oppvåkningen og ikke våkner før kl 04. Til å begynne med våknet han igjen ganske raskt etter jeg hadde puttet smokk, men da pappan tok over denne jobben og la seg på den siden av sengen som barnesengen står, gikk det greiere.

Etter han har fått mat kl 04 våkner han dessverre hver til hver 2. time frem til kl 08.20. Da er han egentlig klar for dagen, men det hender jeg kan tyne det en time til slik at vi står opp ca 9.30.

På dagen sover han som regel kun 2-3 x 30 min, så skjønner hvordan du har det.. Prøver å gi pupp ofte på dagen, så det blir vanligvis ca hver 2. time. Får heller prøve å trappe ned igjen når vi er kommet opp i mer fast føde.

Lykke til med "smokkingen"! hvis det er vanskelig, be pappan om å hjelpe til. Ihvertfall i helgene :-)

Skrevet

Hei!

Går det bedre med magen siden dere nå har flyttet grøten til kvelden?

Ja, skal prøve å smokke litt mer om natta nå, det kan jo hende det bare er kosen og vanen som er gjeldende for tida.. Er jo ikke sikkert det tar mange nettene før han sover over får vi håpe.. Gjorde det jo før!

Tidligere sov han jo fra 19.30 til ca 03-04 før han trengte mat, så synes det er litt rart at han nå har begynt å legge inn to måltider til i denne perioden. Han kan jo spise på dagen synes jeg!

I kveld kuttet vi grøten, og gav en flaske tillegg i stedet, sånn som vi gjorde før.,Bare for å se om det er noen forskjell.

Samboeren min sa jo som kanskje sant er, at grøt metter/tynger jo fort, men man blir jo fort sulten igjen. Mulig nan holder litt lenger??

Fikk litt grøt i 15-tida i stedet.

Nei, nå skal vi snart spise biff og fløtegratinerte poteter! :)

Skrevet

Høres kjent ut, dette. Lillegutt våkner også ofte på natten, men han klarer seg uten pupp. Dog tar han ikke smukk, så han må opp på armen eller min mage for å sovne igjen :-(. Slitsomt, men jeg prøver å ikke falle for fristelsen til å legge ham til puppen, da spiser han lite, vi sovner begge, sover dårlig og våkner fort igjen. Prøver også her å gi litt oftere mat på dagen, men da spiser han så lite eller nekter totalt, så det er en litt vrien balansegang. Vel, vel, det går vel over dette også :-) Skal til HS på torsdag på 5 mnd kontroll, spent på hva de sier. Han er på den tynne siden, så nattavvenning er uaktuelt, dessuten vil ikke jeg pga melkeproduksjonen, har ikke vært velsignet med overskudd for å si det sånn...

Skrevet

Lillegutten min på 4.5 mndr blir lagt i halv åtte- åtte tiden... Det er veldig variabelt hvor raskt han sovner.. Noen få ganger i løpet av minutter, mens han av og til holder det gående til etter tolv... Vi har ikke hatt fast leggetid mer enn et par uker, så jeg håper den biten går seg til...

Han sover fremdeles i vogna si siden vi ikke får til noe annet - Han vil trilles i søvn! (gruer meg til overgang til seng!)

Han våkner mellom to og fire ganger hver natt, men sovner igjen med en gang jeg legger han på magen... Jeg sitter våken til han sover dypt nok til at han kan snus forsiktig over på ryggen igjen... Er dog lykkelig over at han ikke trenger mat lenger om natten...

Mellom åtte og halv ti neste morgen står vi opp... Han har et godt sovehjerte, gutten min! :-) Han spiser litt grøt midt på dagen fordi han er en stor gutt og drikker altfor mye mme (ifølge helsestasjonen)... men han har igrunn sovet godt lenge, så jeg har ikke merket noen forskjell på søvnen etter introduksjon av grøt...

Han sover altså stort sett tolv timer hver natt...

Jeg kan nevne i tillegg at han sover to til tre dupper på dagtid, og at vi prøver å holde han våken fra firetiden for at han skal bli ordentlig trøtt til kvelden.. Den siste timen før leggetid er ganske slitsom.. Det eneste som kurerer sutring da er bæring og atter bæring.. ... men det er verdt det!:-)

Skrevet

Ja, magen er heldigvis bedre. Får se hvordan natta blir når grøtmåltidet flyttes. Merker sikkert lite før vi evt øker porsjonen.

Vi har aldri prøvd mme, så har ingen erfaringer å komme med der..

Biff hørtes godt ut! Og så på en tirsdag, da gitt! ;-)

Skrevet

Lillemann er 5 1/2 mnd og får grøt morgen og kveld nå. Nå forsøker jeg å gi middag også (grønnsaksmos). Han var nede på en amming pr natt en kort periode, men nå er det to igjen (uten mat var det tre...). Sovner rundt 1900 og våkner omtrent 0700, med amming ca 0100 og 0500. Dersom han bare våkner en gang har det vært rundt 3-4-tiden.

Tror ikke han har behov for mat om natten lenger, og jeg har ikke noe stort behov for å amme, så her blir det nattavvenning når pappaen kommer hjem fra utenlandstjeneste om noen uker. Mitt dilemma er egentlig hvor mye mat han egentlig skal få. Han spiser utrolig mye i ett måltid om han har sjansen (jeg lager nemlig grøt på slumpa, så noen ganger blir det litt mye)...

Skrevet

aprilmirakel:

Hvor lange er de duppene på dagen da? Her er det bare 20-30-45 min dupper to-tre ganger om dagen, så her er Lillegutt helt skutt når kl er ca 18. og da har han ofte sovet en dupp fra 17-17.30. I dag sov han ikke etter kl 17, så da var han skikkelig trøtt! Så håper det kanskje hjalp litt det også.

Misunner deg et godt sovehjerte, her er det ikke mye som skal til av berøring før han våkner... Kan også våkne hvis jeg løfter litt på dyna feks.. Når i april er din født? Lillegutt er født 25. april :)

førstegangsmamma77:

Biff er godt ja! Det var dagens middag :) De Gohelg-produktene fra kiwi er gode, og vi hadde en hel haug med biff i fryseren. Og godt å kose seg med noe spesielt til middag når man er sliten etter lite søvn :)

Skrevet

Ranni:

Jeg har samme erfaring som deg, det nytter ikke å "tvangsfore" på dagtid. Blir mye småsuping og spising i 2-3 min. Så vet ikke hvordan jeg skal få han til å spise mer på dagen.

Men jeg har begynt å lure på om det er pga grøtintroduksjonen det har blitt sånn. Hvis jeg gir han litt grøt eller noe annet på dagen, så spiser han og koser seg.. Men pupp: Nei takk...

Om natta: pupp-ja takk...

Ikke til å bli klok på dette her..

Ellers så lurer jeg på om det er tenner på gang, og at det er derfor han er litt utilpass om natta. Han gnager noe voldsomt om dagen, og kan innimellom hyle til å putte hendene inn i munnen. Jeg har latt han låne min finger, og det er ikke sugebehov, han virkelig biter på fingrene mine.. Stakkars gutten min, er ikke lett å være liten tass på 4.5 mnd :(

Skrevet

blomsterpiken: gutten min er to dager eldre enn din:-) Født 23. april.

Ang dupper på dagen: Han pleier nesten aldri å være våken noe særlig mer enn to timer i strekk tidlig på dagen før han blir sutrete og lei... Da legger jeg han med en gang, og synger og bysser litt... Deilig at han blir vant til å slappe av når han er sliten og sutrer synes jeg... selv om han ikke alltid sovner med en gang.. .Vi har ihvertfall fått til en fin rutine der han ligger rolig og slapper av mens jeg synger for han...

En dag kan se ca. sånn ut:

0800: bleie, mme, morgenstell

0930: i seng

1100: bleie, grøt, mme, leke, kose

1300. i seng

13.45: bleie, mme, leke, kose

15.30: i seng

16:30, bleie, mme, leke, kose

1930: mme, bleie, kveldsstell, på med pysj, pusse tenner osv..

1945: i seng

Jeg tror nattsovingen er litt enklere for oss fordi han er mme-gutt... Vi fikk aldri til ammingen, og han har faktisk ikke spist på nattestid siden han var 2 1/2 måned... Han har våknet og våkner endel, men smokk, snuing over på magen og litt kos er nok til å få han i søvn igjen...

Det høres jo ut som gutten din kanskje sover mindre på dagtid enn gutten min gjør... altså, kortere dupper... så det er jo ikke så rart om han er stuptrøtt på kvelden som du sier... Vanskelig å vite hva som skal til :-)

Skrevet

Ooooh, kjenner jeg er heldig med snuppa mi:)

Hun starta med å våkne for mat (får utpumpet melk på flaske siden hun aldri tok puppen, men jeg har mer enn dobbelt så mye som hun spiser, så mengden er ikke noe problem) ca annenvher/tredjehver time om natta, men nå våkner hun stort sett bare en gang, ca kl 4.

Er jeg heldig holder hun helt til 6-7. Legger henne ca 19-19.30, hun får da mat og sovner som regel 30-40 min senere. Hun spiser ca hver tredje time gjennom dagen, ca 6 ganger altså, og spiser foreløpig rundt 150 ml morsmelk hver gang. Har aldri benyttet mme, så vet ikke om hun hadde sovet hele natten da..

Hun sover som regel endel smådupper ila dagen, minst 2-3 ganger, og rundt en halvtime hver gang.

Hun får foreløpig kun mm, siden jeg ikke har merket noe behov for noe mer, men om hun plutselig begynner å våkne flere ganger om natten får vi prøve på det. Jeg har jo 'ubegrensede' mengder melk, ser det ut til, produserer mer enn dobbelt så mye som hun spiser, så hun kan få så mye hun vil av det:)

Skrevet

O` du hellige!

I natt spiste han bare 1(!) gang!!! Kl 01.40!

Jeg smokket 22.30 og han sovnet med en gang!

Jeg prøvde å smokke 01.30, men det funka ikke. Men da var det jo 6 timer siden siste måltid, så da var han sulten.

Sov til 04.30 ca og har fra da av puttet smokk jevnt og trutt helt til kl 07. Men han har ikke sutret, bare kavet litt og holdt meg i hånda. (flyttet senga hans inn til min igjen så jeg skulle slippe å stå opp hver gang han skulle ha smokken).

Jeg fikk jo nå beviset på at han ikke trenger all denne maten om natta. Kl 07 spiste han også bare litt, så vi lå og døste til ca 08. Etter morgenstellet ville handa ha mat igjen, og spiste godt.

Det som nå er helt annerledes, er at han nå på 11-måltidet spiste myyye mer enn han pleier, så jeg håper dette var et skritt i riktig retning iallefall når det gjelder nattesoving og dagspising!

Så hvis han nå bare kan sovne i vogna på dagtid uten rugging, og sove feks en time i strekk hver gang han skal sove, så er det absolutt helt fullkomment!! :)

Skrevet

så deilig:-) Det høres ut som dere har hatt en god natt:-) Jeg kjenner til det med rygging og trilling i vogna... jeg bare går rundt og satser på at behovet vil avta etterhvert... kanskje en smule naivt akkurat det, men... :-) Du får melde fra hvis du kommer på noe lurt ang. "trille/rugge-avvenning ;-)

Skrevet

Hei:)

Høres veldig kjent ut! Denne puppinga og oppvåkninga om natta ble bare verre og verre jo eldre lille ble. Jeg ammet tilslutt ml. hver til annenhver time om natta. Var jo den enkleste måten å få lille til å sove igjen. Og jeg angrer at jeg ikke gjorde som deg, gi smokk istedet for pupp. For de har virkelig ikke behov for mat hver til annehver time om natta, det er bare tull. De vil ha kos og nærhet:) Og når puppen kommer hver gang de våkner, ja da er det jo god nok grunn til å våkne OFTE! Så da lille var 6 1/2 mnd var jeg så sliten av dette nattestyret, at jeg nattavvente.

Så vil bare si, tror du er inne på noe lurt om å prøve å roe han ned på andre måter enn puppen om natta. Du skal selvfølgelig ikke slutte å nattamme, men kanskje drøye litt lenger ml. hvert måltid. Til syvende og sist vet du best selv, følg mammafølelsen;)

Skrevet

Vil fortsatt nattamme ja, iallefall en gang. Mer trenger han jo egentlig ikke, det merket jeg jo i natt. Ikke var han skrubbsulten kl 07 heller.

Og håper det fortsetter sånn, og at han etterhvert sover over de periodene hvor jeg putter smokk også.

Har merket at det egentlig mest er for kosens skyld, og ofte sovner vi jo begge to også. Er nok koseligst å ligge inntill mamma og ikke i egen seng!

Og overraskelsene står faktisk i kø i dag. Nå har han sovet en time i strek!! Vi gikk tur med hunden, og da sovnet han. Så nå står han ute i hagen og hører på den voldsomme vinden som er her. Måtte hjelpe han over 30-min.-kneika, men dette er jo supert!

*krysser fingrene for videre hell de neste dagene*

Skrevet

hei får hun grøt morgen og kveld, middags glass i 1500 tiden og ca i 1200får fun fruktmos... hun er no 5 mnd. men eg ammer enne masse om natten selv om hun får masse mat på dagen... legger henne 19.00 våkner igjen 22.30 da får hun pupp. igjen kl 01.30 påan igjen med puppen og i 0500-05.30 en gang mellom der er det pupp igjen, men så sover hun til mellom 0800-0930 og da er det litt pupp og så på badet og så er det grøt:) slik har vi holdt på i over 1 mnd no men de natte måltidene har hjulpet litt (da hun måtte ha mat kvar 2 time før)......

Skrevet

Så bra!! Vi satser på at det er starten på en god trend :-)

Skrevet

Lillemann på snart 5 mnd legges ca 1930, sovner innen kl 20 som regel. Våkner for mat mellom 03 og 05 en gang, i det siste har det blitt tidligere enn det var før...Sovner som regel igjen etter en stund, men ikke alltid, dvs at jeg putter smokken igjen og igjen, frem til vi står opp i 06-0630- tiden. En sjelden gang sovner han etter ammingen og sover til 07 ca. Han sover en del på dagen da, gjerne to lurer på ca en time, og en lang en på ca to timer...Fungerer greit, men blir det mating flere ganger på natta vil jeg prøve å gjøre noe. Forresten får han en porsjon med grøt iløpet av dagen/ettermiddagen.

Skrevet

Gutten min er 4,5 mnd .. merker han vil legge seg tidligere og tidligere. Så nå er han i seng til kl 20, sovner med en gang (som oftest). Nattammer ikke han lenger, har ikke gjort det siden han var 3 mnd. Før sov han fra 21-07, men de siste nettene har han rotet litt mer og våknet i 5-6 tiden. Gir han da smokk, så får han mat rundt halv 7-7. Eller kl 6, om smokk ikke fungerer.

Han har helt kuttet ut lange lurer på dagtid, sover kun lenge når vi er ute og triller tur. Ellers sover han mellom 30-60 min.

Har begynt med grøt vi også, men han spiser bare noen skjeer enda. Spytter det meste ut igjen syns jeg. har lite melk på kvelden så som oftest har han fått flaske. Vår dag ser som oftest slik ut:

07.00 - MM

08-09 - står opp, morgenstell

10 - MM og soving

12 - soving

13 - MM

16 - MM, og soving (sover som oftest ca 1 time)

18- MM/grøt

20 - MM/MME på flaske

I dag byttet jeg om flaske og puppmåltidet på kvelden, så er litt spent på om han våkner tidligere i natt. Tilbyr han også ofte mat på dagen pga at jeg har lite melk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...