Gå til innhold

Hva gjør dere med trening?


Samanta Fox

Anbefalte innlegg

Jeg trente aktivt før jeg ble gravid, men etter jeg ble gravid og har hatt ferie har jeg kanskje vært innom treningssenteret et par ganger. Jeg har gått en del turer i skogen, men det er det.

 

Treningssenteret føles ikke riktig lengre, er bare nervøs for å trene slik at jeg skader babyen og meg selv. Etter å ha lest treningsguiden på denne siden synes jeg det er så lite man kan gjøre. Verken liggende styrketrening, magetrening, ike bli for varm (hva er for varm?) I det hele tatt har jeg bare vært nervøs når jeg trener.

 

Hvor ofte trener dere og hva trener dere da?

 

Jeg har verken sykkel eller har råd til å svømme.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går turer og er med på spinning, men tilpasser det veldig til formen. Prøver å ikke få for høy puls bare, tror det er greit å gjøre det. Jordmor her sier at det bare er bra å bevege seg, bare man ikke tar det helt ut liksom... Tror at så lenge det kjennes greit for deg er det greit for babyen også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster det så mye mer å svømme enn å gå på treningssenter da ?

Trodde man kunne trene som vanlig jeg - flere av mine Elixia-trenere har vært ganske så tydelig gravide mens de fortsatt har hatt timer i både step. aerobic og power iallefall.

Trodde hopping og svært tung styrketrening var det eneste man ikke kunne gjøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk meldt meg ut av treningssenteret nå.

Ser ikke for meg at det blir noe særlig trening der fremover uansett (det neste året). Jeg var lei av det samme treningssenteret (har vært der i fem år), så nå som jeg er gravid så jeg det som en god anledning til å avslutte medlemsskapet og begynne en annen plass neste år om jeg ønsker det.

Imidlertid ønsker jeg å være aktiv, så jeg har begynt på vanntrening for gravide her i Stavanger.

Det er kjempekjekt, kan absolutt anbefales. Jeg betaler 1500 kroner for 15 ganger (1 gang i uken med instruktør og musikk). Jeg har lest at svømmetreningen kan forhindre svangerskapsplager, samt gjøre fødselen enklere og raskere.

Skjønner det kan være vanskelig hvis man ikke har råd da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener omtrent som før, er i uke 14 nå. Frivekter på senteret. Kjører 10-15 reps og 2-3 sett uten å kjøre meg helt tom. Kjenner jeg blir litt fortere sliten og mer svett, så jeg drikker mer vann og har litt lenger pauser. Ryggliggende øvelser gjør jeg så lenge jeg ikke blir svimmel eller uvel. Sit-ups slutta jeg med lenge før jeg ble gravid (ikke noe særlig for korsrygg uansett), så jeg kjører stangrulle, eller ab roll, i stedet så lenge det går. Planen er å trene så lenge jeg orker, og kjenne etter på kroppen. Har lyst å begynne med saltimer etter hvert, noe sånt som pilates eller yoga. Jeg har bestilt boka "Trening for kule mager", og håper å få gode tips derfra. Det finnes mange myter om trening og graviditet...

 

Turer i skogen må jo være helt supert, så sant du føler balansen er god nok. Eller å gå generelt så sant bekkenet tillater det. Jeg anbefaler å trene kroppsvektsøvelser som planken, sideplanken og variasjoner. Armbøyninger, fra knær eller tær, er fint. Har du en treningsstrikk? Fest den i noe foran deg, hold armene strakt foran deg og dra armene bakover - da får du trena ryggen (planken gjør også det). Hold deg unna liggende rygghev - det er like dårlig for ryggen som sit-ups (for lesestoff om det vil jeg anbefale Eirik Sandviks nettsider - ikke et litterært geni, men en dyktig treningsveileder og osteopatstudent).

 

Jeg har lest at svømming kan være godt for de med bekkenløsning. Du sier du ikke har råd. Går det an å omrokkere litt på økonomien? Hvis svømming funker for det, så ser jeg på det som en investering i et godt svangerskap. Vi må bare huske at alle er forskjellig, og det som funker for noen funker ikke nødvendigvis for andre.

 

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å opprettholde en god fysisk form også under graviditet. Hvordan man gjør det blir veldig individuelt med tanke på utgangspunkt og fysiske plager under svangerskapet.

 

Så lenge man unngår øvelse med for høyt buktrykk, og ikke har en vedvarende puls over 140 er det ikke så mye som kan gå galt. Lytt til kroppen din. Den er veldig flink til å gi beskjed om noe ikke passer!

Vi som er gravide bør også unngå øvelser som belaster bekkenet, feks utfall. Hold hoftene så paralelle som mulig for ikke å fremprovosere en kraftigere løsning i bekkenet enn det som er naturlig.

 

Hør med treningsenteret ditt om de har treningsveiledere som kan sette opp et individuelt tilpasset program som du kan følge nå. Spinning er også en veldig fin treningsform for oss nå, så lenge du ikke opplever blodtrykksfall. bare hev styre etterhvert som magen blir større.Tren med pulsklokke, så blir det lettere for deg å regulere intensiteten:)

 

De som kan dette sier at des bedre fysisk form man er i før og under graviditeten, jo lettere blir fødselen og det blir lettere å få tilbake "den gamle" kroppsfasongen:)

 

Jeg ser ingengrunn til å slutte med trening mens man er gravid. Bare modifisere innsatsen etter formen.

 

Lykke til:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Virker som om mange er litt lite oppdatert på dette med trening. Er veldig opptatt av å trene riktig og sunt og har vært i kontakt med flere leger og jordmødre, fysioterapaut etc. Dette er det jeg hr fått beskjed om:

 

Styrketrening er bare bra for kroppen, men ikke ta for tung belastning. Når man er gravid er ikke tiden å presse seg på. Det skal mye til å bli form varm i form av trening...Man blir selvfølgelig varm, men ikke overopphetet som er det man skal unngå. Jeg er i uke 26 og løper fortsatt på tredemølle. Dette kan man gjøre så lenge man orker og ikke kjenner ubehag, men ikke spurte. Helst holde makspulsen under 80%.

 

Elipsemaskin og spinning kan du trene helt frem til du føder dersom du ikke har noen spesielle plager. Også andre timer kan man være med på. Unngå hopping etterhvert. Å styrke magemusklene er også veldig bra og viktig når man er gravid, men vanlig situps er de ikke noe poeng i etter 4. mnd da de musklene som man trener har delt seg, Men det finnes masse andre øvelser for magen som går på de skru musklene.

 

Videre er svømming supert. Det er ingen grunn til å melde seg ut av treningsenteret fordi man er gravid. Det er faktisk viktigere enn noen gang å holde kroppen i form og bevege seg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elipsemaskin er det en sånn "sykkel" man står på? minner litt om stepp liksom?? Uansett, det er en sånn maskin jeg trener på. Jevne bevegelser og får ikke vondt/ubehag i bekkenet med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene, det var veldig godt å lese. Jeg var på treningssenteret i går og nå har jeg noen oppsumerende spørsmål til dere:

 

* kan man trygt trene core musklaturen, som planken, båten, balanseøvelser osv så sant man ikke trener vanlig rett fram situps? Noen steder står det at man ikke skal forbli i en stilling, noe planken gjør blant annet

 

* noe her skrev at man skal unngå utfall. Hva med knebøy?

 

Jeg vurderer om det går ann å fryse elixia medlemsskapet mitt en stund og bruke pengene på svømming i stedet, men om man bare kan fryse medlemsskapet for en kort periode så kanskje jeg skal fortsette litt på treningssenteret og ta svømming når treningssenteret føles ubehagelig ut. Det er liksom ikke bare ubehag og stress for å gjøre noe gæærnt, det er også at jeg føler meg som udugelig kloms som jobber på halv motor, liker liksom å trene på full motor og føle at treningen gjør noe med kroppen der og da, at man mester noe. Følte vel i går at jeg gikk hjem halvsvett uten særlig utbytte.

 

Takk igjen om innspillene

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...