Vasha Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Har den siste tiden begynt å tenke litt på at det kanskje kan være greit å ha en gave eller flere klar til storebror, for at han ikke skal føle seg helt utenfor når babyen får gaver. Hva gjør dere? Lurer også på om dere kan ha noen andre gode tips i forhold til søsken etter fødselen. For å unngå for mye sjalusi, og for at det skal være litt ekstra kjekt for de også. Noen erfaringer som er verdt å ta med?
Stephanie_ Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 tror ikke nødvendigvis jeg har noe særlig lurt å komme med... men her kjøpte jeg inn noen gøye leker for en del måneder siden som jeg tenkte å dele ut til 4 åringen min etterhvert som møbler, klær, gaver kom inn til babyen. Det funket veldig fint med en stor lastebil leke når krybben og stellebordet kom i hus til den nye:-) så tror jeg også det hjalp han å se bilder av seg selv inni samme krybben og på samme stellebordet. tok heldigvis vare på de tingene! ellers syns jeg det er litt koselig å gi han en liten ting (ikke hver gang da!) når det kommer masse nye klær inn i huset. men nå mangler jeg ingenting til den lille, og hvis jeg gjør det er det nå bare småting... så han får ikke noe mer nå før etter hun er født... for det fins jo grenser, hehe. men jeg vet at det alltid kommer til å være forskjeller, og det er helt ok for det veies jo opp etterhvert.
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 8. september 2009 #3 Skrevet 8. september 2009 Nå har ikke vi noen eldre søsken, men har lest at det er aller viktigst å også gi de store søsknene masse oppmerksomhet når det kommer barselbesøk osv. At folk ikke går rett bort til babyen og dikker og daller, men hilser skikkelig på storesøsken og gir de (like mye?) oppmerksomhet som den lille. Den lille skjønner jo uansett ikke hva som skjer, men storesøsken skjønner nok fort at det er lillesøster/bror som folk kommer for å hilse på og dette kan gi skikkelige sjalusiproblemer (ikke nødvendigvis altså, men...). Leste en skikkelig god artikkel om en familie som hadde en på ca 4 år og så fikk de trillinger! Og de som kom inn døra hos de fikk STRENG beskjed om at storebror skulle ha oppmerksomhet først før de i det hele tatt fikk lov til å hilse på de 3 små. Og dette gjorde at storebror bare var kjempestolt av de 3 småsøsknene, og HAN fikk lov til å vise dem fram på en måte. Selvfølgelig vil det jevne seg ut etter hvert, men jeg tror dette er veldig viktig spesielt i begynnelsen. Når det gjelder gaver og sånn så vet jeg ikke helt. Det kan jo bli litt mye av det gode hvis storesøsken alltid skal ha en oppmerksomhet når den lille får det, men i noen sammenhenger er det sikkert ikke en dum ide. Det kan sikkert vært ganske tricky det der med søskensjalusi, blir spennende når vi en gang i framtida skal forholde oss til det. Sikkert lurt å ha tenkt endel over det på forhånd i alle fall
littlepeanut Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 Vi har valgt å involvere storesøster fra starten av. Fortalt henne at mamma har baby i magen, som hun skal bli storesøster til. Jenten er fem år og har i grunnen spurt om å få søsken da, så det kan jo ha litt å si for hvordan de reagerer på det faktum at man er gravid. I tillegg har vi tatt henne med for å høre hjertelyden hos legen, og hun fikk se UL bildene. Sykehuset tok til og med ekstra bilder som hun kunne ta med på skolen for å vise. (hun begynte på skolen i høst. ) Hun har fått være med når vi har kjøpt ting til babyen i butikken, og vi har spurt henne om hennes mening, sånn som likte du denne?, Tror du babyen vil ha denne? og når vi har hatt to ting vi likte har vi sagt likte du denne eller denne best? Og vi har en avtale med henne om at stefar skal ta henne med ut for å kjøpe klær som babyen skal ha på seg første dagen p vei hjem fra sykehuset. hun er megastolt. Og når babyen kommer, får hun en liten storesøstergave fra oss, og vi oppmuntrer til at andre som gir gaver til babyen involverer henne på en måte, enten med å kjøpe en liten gave til henne og, eller med å la henne hjelpe til med å gi gaven til babyen og åpne den, for babyen er jo litt liten ennå til å åpne gavene selv...... Men inkludering i alt man kan inkludere storesøsken i, men ikke legge for mye ansvar i same biten, det tror jeg at er en fin måte å gjøre ting på. KOmmer jo selvsagt an på alder til storesøsken og på hvor interessert de er i babyen da... Lite interesserte storesøsken bør en gjerne ikke inkludere så mye, for det skal jo ikke være en tvang å bli inkludert.... Jeg har jobbet en del med barn opp igjennom, og jeg ser at de barna som blir inkludert, snakket med, og gjerne får en liten gave i forbindelse med at de akkurat har blitt storesøsken, ofte (ikke alltid) takler bedre å være storesøsken, og har ikke den veldige sjalusien som kommer. Men alle må finne sin måte å gjøre ting på. Er ikke annet å si der. Uansett, lykke til med temaet, er ikke alltid like enkelt.
Gjest Skrevet 8. september 2009 #5 Skrevet 8. september 2009 Nå er jeg førstegangsfødende men har flere rundt meg som har fått eller skal ha nr 2 og har dermed konsentrert meg om å gi gave til storesøsken når jeg har kommet på besøk. Gjerne noe som har med å få søsken, som bøker om søskenrollen osv. Pluss at som "littlepeanut" sier over her at man snakker med søsknen først og snakker om at den har blitt så stor og fått et lite søsken etc har vært et sjakktrekk. De blir så stolte så! Ellers har jeg hørt om andregangsfødende har gitt en babyborn-dukke til storesøster som hun kan holde på med når mammaen og pappaen holder på med den nyfødte. Da tar de på en måte del i stellet men på sin egen måte.
Mamsemums Skrevet 8. september 2009 #6 Skrevet 8. september 2009 Jeg går aldri i barselbesøk uten storesøskengave og fokuserer mer på at eldste er blitt storebror/søster heller enn at det er blitt en ny baby. Man får alltid kikket på og holdt babyen likevel. Her kommer eldste til å få en fin gave når minste kommer hjem fra sykehuset.
Vasha Skrevet 8. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 8. september 2009 Tusen takk for mange gode og nyttige svar! Er kjekt å få tips i sånne sammenhenger. Er ikke alt vi tenker på selv alltid. Sønnen vår er nok veldig bortskjemt med oppmerksomhet i utgangspunktet, men er samtidig kjempe flink til å ta seg av de minste barna i barnehagen. Og er veldig opptatt av at mamma har baby i magen, og at babyen må komme snart. hehe..Så jeg tror nok han kommer til å takle det fint. Men det er jo greit å være forberedt. Er jo ikke alltid ting blir helt slik man forventer det. Lurer av og til på om kroppen selv gir beskjed om at fødselen nærmer seg, I form av at man plutselig begynner å "stresse" litt over ting man tidligere har slappet av med. Noen andre som har det slik?
Pax - termin 24.09.09 Skrevet 8. september 2009 #8 Skrevet 8. september 2009 Her i huset har vi aldri praktisert å gi noe til de andre søsknene, verken ved fødsel eller bursdag ol. Det må ikke bli slik at de andre forventer gaver støtt og stadig og ikke unner barnet i fokus gaver. Hva gjester, besteforeldre og besøkende velger å gjøre, blander vi oss ikke inn i. I blant oppfordrer vi de andre søsknene til å gi gaver, tegninger, hjelpe til å bake kake osv. til "fokusbarnet" selv, og det er jo stor stas det og. Derimot har de eldre alltid fått mye oppmerksomhet i den første tiden etter fødselen, og de har vært veldig involvert under svangerskapet. Det snakkes om babyen og vår store, hyggelige familie nesten daglig. Vi leser bøker som "Gjør det vondt når babyen sparker" og "Emma og lillebror" og 2 1/2 åringen i huset gleder seg til å hjelpe til med babyen. Nå har nok vi vært heldige, men barna (9, 6 og 2 1/2 år) er veldig lite sjalu på hverandre. 2 1/2åringen blir dog ordentlig fornærmet når mamma og pappa prøver å sitte i armkroken til hverandre
Tone 77,Bergen,fødte 190909 Skrevet 8. september 2009 #9 Skrevet 8. september 2009 Hei Vi har en jente fra før på 2,5 år. Jeg har sittet å sett litt på nett i forhold til godt tips i denne saken. Vi har kommet fra til at en søsken gave er lurt. Vi skal gi den når hun kommer på sykehuset for første gang. Hun har ønsket seg dette lenge og vi vet at det kommer til å bli kjempe glad. Men en annen ting som jeg har tatt til hjertet, er at jeg ikke skal holde babyen når hun kommer på besøk. Slik at hun ikke får med en gang beskjed om å være forsiktig osv. Hun skal få komme og sitte hos meg og kose så mye hun vil, helt til hun vil se og holde babyen. På den måten blir hun ikke skviset ut med en gang. Det er en stor overgang å ikke være alene lenger... tror vi så det er mine tips... søsken gave og å ikke holde babyen når eldstemann kommer inn.. masse lykke til fra meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå