Gå til innhold

Har noen av dere bakt med glutenfritt mel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så rar konsistens på glutenfritt kjøpebrød, hvordan blir det man lager selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig liker ikke glutenfritt kjøpbrød...Smaker skjemt synes jeg. Når man baker glutenfritt brød selv blir de kjempegode og mange synes at det glutenfrie brødene man baker selv kan være bedre enn vanlig brød.

Men det er noen triks man må lære seg. Bla i stede for å bruke mel til å bake ut med bruker man olje. Og at man bestandig må ha i fiberhusk pga det er binnende (når man lager brød/rundstykker) :)

Skrevet

Har du noen gode oppskrifter på lager da? :-)

Jeg skal bake litt i morgen. Smaken på kjøpebrødene er ikke så aller verst synes jeg, men det tar lang tid å tygge for barna mine. Takk for tips om olje.

Skrevet

Gulrøtter er også godt å ha i (revne). Gjør brødene saftige. Jeg brukte mye de glutenfrie, grove toroposene og så tilsatte jeg havregryn eller annet.

Skrevet

Da barnet vårt fikk påvist cøliaki så bakte vi mye brød selv, imidlertid blir dette veldig smuldrete og tørt etter svært kort tid.

Nå kjøper vi bare brød - Fria ferdig skåret i frossendisken - dette er det aller beste og holder seg fint i minst 2-3 dager i opptint tilstand.

I Sverige koster det også halvparten av hva det gjør i Norge.

Skrevet

Det kan være veldig vanskelig å bake med glutenfritt mel noen ganger. Jeg har hatt cøliaki hele livet så har jo blitt flinkere til å bake/lage mat som er glutenfri.

Men hvis du skal bake mye så kan det være lurt å investere i en brødbakemaskin. Det er tidsbesparende og blir ofte gode brød.

Skrevet

Takk for alle svar. Jeg hadde tenkt å prøve den grove fra Toro, da prøver jeg med litt gulrøtter og frø i. Jeg har et barn med melkeallergi i tillegg, så jeg prøver med soyamelk ( eller rismelk? )

Brødbakemaskin skal vi absolutt investere i :-)

Skrevet

Vi skal til Svinesund ila uken, hvor er det best utvalg? Tusen takk for tips igjen:-)

Skrevet

Melet fra Toro synes jeg ikke alltid smaker godt, favoritten er Semper til baking. Fritax til rører som pannekaker og vafler.

FiberHusk er viktig, men for enda bedre resultat så tilsetter du lik mengde Pofiber som FiberHusken du har i. Dette som tilegg til alt annet.

Oppskrifter med Kefir, Kesam og slike ting blir ofte best.

Når deigen er ferdig er den mer klissete enn vanlig deig, så ikke ha i mel til den er smidig og fin, da blir det for mye. Den skal være klissete.

En over er tipser om olje til utbaking, selv foretrekker jeg Jyttemel.

Glutenfrie bakevarer blir også lysere enn vanlige under steking. Bare så du ikke oversteker pga det.

Og ja, du trenger en brødbakermaskin, en god en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...