Gå til innhold

bilstol spørsmål.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

når bytter dere tilfremovervendt sete?

Greia er at vi har to biler. Den ene skal selges, og planen er å kjøpe en varebil. I bil nr to skal vi altså ha et barnesete til, og da må vi mest sannsynlig ha et forovervendt sete. Jeg er litt skeptisk til dette, siden mini bare er 18 mnd...

Hvis ikke må vi kjøpe en bil hvor vi har mulighet for å koble ut airbag...

Bil nr to vil bare bli brukt til henting og kjøring til og fra barnehage. En tur som normalt tar maks 5 minutter... ( ja jeg vet at en kollisjon like enkelt kan oppstå på korteturer)...

Vi har ikke allverden av penger akkurat nå,(ja jeg vet man ikke skal spare på pengene når det gjelder barna) og har derfor sett på dette setet:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13161322

Noen med erfaring...

Gjerne flere innspill....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere bør ikke ha barnesete foran i en bil med airbag, uavhengig av hvilken vei setet står altså. Trykket i en airbag er beregnet for voksne mennesker og kan gjøre enorm skade på et lite barn, selv om det sitter framovervendt.

Skrevet

Barnet skal ALDRI sitte i et sete med air bag foran uansett da. Så den MÅ kobles ut enten forovervendt eller bakovervendt sete... Hadde koblet fra uansett jeg

Skrevet

Det bilsetet har jeg ikke hørt om, så det hadde jeg ikke våget å kjøpe. Kanskje HTS har kampanjepris på et av sine nå om dagen? HTS comfort er best i test av de forovervendte setene. Vi hadde et slikt i bil nummer 2...

Skrevet

oki, det visste jeg egentlig, men greit å få en påminnelse.

Men når bytter dere til fremovervendt da? Vet at anbefalt er 4 år, men er det mange som følger det...?

Skrevet

Jeg byttet da de var 3 år gamle, men som sagt så hadde vi hts comfort i bil nummer to fra yngste var 2 år gammel (kjempe godt sete, sitter som støpt i bilen)

Skrevet

Min er 3 og sitter bakovervendt enda. Blir muligens sittende slik et år til, altså til 4, men vi får se det an i løpet av dette året her. Hun blir nok snudd i løpet av året. For min del hadde det vært uaktuellt å snu en på 18 måneder, men det er meg, du må ta et valg for deg.

Men jeg KAN føye til at hun unntaksvis har sittet framover i bilen til mine foreldre, når de har hentet i barnehage. Det er heldigvis veldig sjeldent, men det har jo forekommet.

Vi har valgt å ikke ha sete i blir nr 2 fordi jeg da krever et like godt bakovervendt som i bil nr 1, noe som dermed blir grisedyrt.

Skrevet

det er det som er dilemmaet her også...

Jeg vil jo veldig gjerne ha samme type stol som vi har i bil nr en , men det koster 3500 kr... Og synes det er litt drøyt for barnehagehenting...Men er så utrolig teit å være avhengig av at den som har bil nr 1 må hente i barnehagen....

Og som jeg skrev i innlegget så er jeg skeptisk til å snu han så tidlig...

Skrevet

Hva med å prøve å finne et pent brukt et i nærområdet, som gjerne selges til halv pris?

Vi har allerede brukt 7-8tusen på bilseter til den ene datteren vi har. Først over en tusing på babystolen, så 3000 (på salg!!!) for neste steg, og så nye 3200 eller hva det var, etter at samboeren min var uheldig å skade bilsetet, slik at jeg krevde at vi kjøpte nytt. Da røk sjansen for å kjøpe enda et til bil nr 2, hehehe.

Vi klarer oss uten da, siden han jobber like ved barnehagen og jeg parkerer like ved barnehagen (før jeg tar buss videre). Lett å bytte biler (har jo flere nøkkelsett) dersom det blir endring i henteplanene.

Skrevet

Jeg setter heller forovervendt i bil nummer to enn å kjøpe brukt. En vet aldri hva setet har vært gjennom hos andre...

Skrevet

vi er inne på tanken å kjøpe brukt ja, men er som nummer 3 sier, at man vet ikke hvordan ting er blitt behandlet tidligere...

Ogå betale1500 kr for et sete som kanskje er 3-4år gammelt--- Er ikke veldig giret nei...

Skrevet

Nei jeg er helt enig, ang brukt. Det var derfor jeg skrev nærområdet. Da vet man kanskje litt om de menneskene som har eid setet, enten at man kjenner dem eller hvertfall vet litt om det er mulig å stole på dem. Det sitter litt lenger inne hos den enkelte å lyve om hvordan setet er brukt, om man selger til kjente i nærområdet, vil jeg tro.

Og de fleste brukte seter får du helt ned i tusenlappen. Det er ganske vanskelig å få solgt brukt tror jeg.

Jeg har vurdert å kjøpe brukt selv i bil nr 2. Men grunnen til at det ikke har blitt gjort enda, er nettopp det jeg sier over her. Har ikke funnet noen til salgs i nærområdet av personer jeg vet hvem er enda. Og da er det ikke aktuellt.

Skrevet

har ikke hørt om dette settet, men se på bs bildeler. Der har de ett sete som kan brukes fra 9 - 36 kg. også. Rimelig og bra. Vi har to stk,, en til hver bil og er kjempefornøyd. Må snart kjøpe to til til lillebror...

(Ferrari setet)

Skrevet

Eldste er 3 år og 9 mnd og sitter fremdeles bakovervendt.

Personlig ville jeg aldri snudd et så lite barn som du har fremover når man ser på hvor mye mer utrygt det er.

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

På denne siden står det mye fornuftig, anbefaler deg å lese her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...