Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Faren til datteren min har nå foreslått 50/50 etter jul. Dette er for så vidt noe vi kan gjøre til en prøveordning, men jeg ser en del ulemper: * Far bor 5 mil fra skolen og bruker 45 min for å kjøre ungen. * Han må da benytte SFO som jeg må betale da det er registrert i folkeregisteret og kommuneregisteret at jeg har foreldreansvaret. Dersom det skulle gå til inkasso (det vil det nok da han er "økonomisk kløne") vil jeg få hele greia på meg. * Han forteller selv at han ikke gidder å kjøre henne til fritidsaktiviteter da det tar han 1 1/2 time kjøring til sammen og at OM han skal det må jeg betale bensinen da det blir mye kjøring i tillegg til at jeg betaler for aktiviteten. * Skolen har klaget på hans historikk med fravær på henne. De har anbefalt meg før å ikke la han ha ansvaret for levering og henting annenhver fredag som nå da fraværet hennes fra skolen utgjør flere dager per skoleår enn fraværet hennes når hun er hos meg + at lekser ikke blir gjort. Fordelene er: * Bedre kontakt med faren. * Vi slipper den evige krangelen om bidrag da jeg ikke vil kreve dette. Tenker også litt om at han kanskje vil sende søknad på at hun skal begynne på skole der han bor. Kan han det? Da må i så fall jeg kjøre 1 1/2 time for så å kjøre tilbake igjen hvilket innebærer at jeg må reise hjemmefra klokken 05.30 (ennå tidligere når det er glatt om vinteren), kjøre henne til skolen (som betyr at hun vil være der 06.15), kjøre tilbake hit jeg bor og levere minste i barnehagen også til jobb innen klokka 8. Hva synes dere jenter? Hun vil være 10 år når dette setter i gang. Jeg ønsker jo at det skal være mer samvær. Han har hverken ny dame eller nye barn å forholde seg til og han jobber nærmere meg enn der han bor nå, men nekter å flytte nærmere slik at det lar seg lettere gjennomføre for da flytter han hele 45 min fra vennene sine. Eller 30 min om han flytter litt nærmere...
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 Du ser vel selv at minus-listen er mye større enn plussene? Synes absolutt ikke det høres ut som en god idé, i alle fall ikke uten skriftlig avtale om 50/50 og delt foreldreansvar.
Manhattan skyline Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 Du spør, jeg svarer: NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEI!!!! Et rungende nei. 50/50 er kun en god løsning dersom mor og far bor i umiddelbar nærhet, etter min mening. Jeg skjønner helt ærlig ikke at du kan vurdere det engang. Hun er 10 år, hvordan tror du det er å ikke kunne være med venninner/nærmiljø halvparten av tiden? Å måtte pendle så mye, ikke annenhver helg, men hver dag??? Husker selv hvordan det var å være så liten, hele verden kunne forandre seg på en uke. Du vil risikere at hun blir sett på som "hun som aldri er der", og at hun får dårligere forhold til folka på skole og fritid. Det at du slipper maset fra far, er vel strengt tatt et svært dårlig argument for å avgjøre en så alvorlig sak. Tenk på hva som er jentas beste! (Og da tror jeg du vet hva svaret er..) Hilsen en som absolutt ikke avskriver 50/50 som en ok løsnig - der forholdene ligger til rette for det.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 syntes heller ikke det hørtes ut som en god ide. Hva sier datteren din til å bo like mye hos hver?
Manhattan skyline Skrevet 7. september 2009 #5 Skrevet 7. september 2009 Ville aldri gått med på en prøveordning engang. Da vil jo "maset" aldri slutte.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #6 Skrevet 7. september 2009 Nei, aldri i verden om jeg hadde gjort dette med mine barn. Det er BARNET en skal tenke på her og dets daglige situasjon. IKKE foreldrene. Her hadde det kun blitt helgesamvær annenhver helg, og ferier som vanlig. Tenk for en rotete hverdag dette blir for jenta! Og så skal hun i tillegg rykkes opp fra skolen hun nå går på? Ser du ikke alle varsellampene selv?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #7 Skrevet 7. september 2009 Takk for bekreftelse av det jeg tenker:-) Problemet er jo at ungen vil det selv. Hun ønsker virkelig mer samvær. Hun har foreslått en dag ekstra selv slik at det blir onsdag til søndag ennenhver uke i stedet for torsdag til søndag. Jeg kan jo ikke avvise hennes ønske uten å ha forsøkt? HI
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #8 Skrevet 7. september 2009 Klart du kan, du er moren hennes, du er der for å gjøre hennes beste. Hun ser helt klart ikke sitt eget beste i denne saken, og da får du trå til som mor og ta det vanskelige valget. Jeg ville kun hatt femti femti der begge foreldrene bor i nærheten og der det er et problemfritt forhold fra før.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #9 Skrevet 7. september 2009 Har litt angst for at hun skal hate meg for at jeg ikke prøvde, men det å bli hatet er en del av det å være mor. Jeg får be han flytte nærmere om han skal få 50% samvær, hvis ikke blir det ikke noe av. Takk for bekreftelsen. HI
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #10 Skrevet 7. september 2009 Barns ønsker er ofte en ting, men så har du barns beste som en annen. Det er ikke alltid(heller sjelden) at barn virkelig FORSTÅR konsekvensene av sine valg. Her kommer utdannelse som en høy prioritet vil jeg si. Og dette hadde vært tungen på vektskålen her i huset. Dette er kanskje upopulære valg en som forelder må ta. Og her blir også dette med at det er far du nekter henne "lov til å se så mye hun vil". Vet du? Det er faktisk hans problem her. Ikke ditt, selv om det er du som setter ned foten. Det er HAN som nekter å flytte nærmere dere slik at samværet kan bli utvidet.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #11 Skrevet 7. september 2009 Jeg ville tatt kontakt med en barnepsykolog/Barneombudet dersom du ønsker faglige innspill angående en slik problemstilling. Det er greit å ha litt tyngde bak sine egne argumenter, særlig i forhold til jenta di, dersom du er redd for at hun tror du "bare nekter henne". Og for å si det sånn - du vil ikke ha problemer med å finne fagfolk som støtter deg...
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #12 Skrevet 7. september 2009 NEI! 50/50 kan kun fungere dersom dere bor i minimum samme skolekrets. Jenta skal da ha muligheten til å være med på fritidsaktivieter og å være sosial med andre etter skoletid. Min datter på samme alder er hos sin far som bor 5 mil unna hver onsdag og annenhver helg. Er ille nok det når hun må oppgrytidlig for å bli avlevert her kl.7 om morgenen for at han skal rekke jobben. Jeg ville ikke gjort det. Tenk på jentas beste og det er å la henne ha et stabilt oppvekstmiljø.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå