Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Faren til datteren min har nå foreslått 50/50 etter jul. Dette er for så vidt noe vi kan gjøre til en prøveordning, men jeg ser en del ulemper: * Far bor 5 mil fra skolen og bruker 45 min for å kjøre ungen. * Han må da benytte SFO som jeg må betale da det er registrert i folkeregisteret og kommuneregisteret at jeg har foreldreansvaret. Dersom det skulle gå til inkasso (det vil det nok da han er "økonomisk kløne") vil jeg få hele greia på meg. * Han forteller selv at han ikke gidder å kjøre henne til fritidsaktiviteter da det tar han 1 1/2 time kjøring til sammen og at OM han skal det må jeg betale bensinen da det blir mye kjøring i tillegg til at jeg betaler for aktiviteten. * Skolen har klaget på hans historikk med fravær på henne. De har anbefalt meg før å ikke la han ha ansvaret for levering og henting annenhver fredag som nå da fraværet hennes fra skolen utgjør flere dager per skoleår enn fraværet hennes når hun er hos meg + at lekser ikke blir gjort. Fordelene er: * Bedre kontakt med faren. * Vi slipper den evige krangelen om bidrag da jeg ikke vil kreve dette. Tenker også litt om at han kanskje vil sende søknad på at hun skal begynne på skole der han bor. Kan han det? Da må i så fall jeg kjøre 1 1/2 time for så å kjøre tilbake igjen hvilket innebærer at jeg må reise hjemmefra klokken 05.30 (ennå tidligere når det er glatt om vinteren), kjøre henne til skolen (som betyr at hun vil være der 06.15), kjøre tilbake hit jeg bor og levere minste i barnehagen også til jobb innen klokka 8. Hva synes dere jenter? Hun vil være 10 år når dette setter i gang. Jeg ønsker jo at det skal være mer samvær. Han har hverken ny dame eller nye barn å forholde seg til og han jobber nærmere meg enn der han bor nå, men nekter å flytte nærmere slik at det lar seg lettere gjennomføre for da flytter han hele 45 min fra vennene sine. Eller 30 min om han flytter litt nærmere...
*-* Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 Jeg ville nok ikke gått for 50/50 når dere bor så langt fra hverandre. Jeg tror det er viktig å bo innen samme skolekrets slik at barna får beholde samme vennene og fritidsaktivitetene og dermed stabilietet i hverdagen.Ikke minst er det også viktig for foreldrene, logistisk sett. Det er mye utstyr og ting som skal mellom husene, ofte glemmer man ting som man må levere utenom bytte. Bor man nærme kan barna bare gå fra det ene hjemmet om morgen og til det andre etter skolen. Det virker på meg helt håpløst å ha delt bosted hvis den ene bor 45 min unna skolen. Ville ikke ha gjort det. Hvis faren virkelig ønsker mer omsorg så får han flytte nærmere. Mye mer praktisk at det er han som reiser lenger til jobb og venner, han kan tross alt kjøre bil selv. Og er dessuten ikke så avhengig av nærmiljøet sitt som et barn er.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #3 Skrevet 8. september 2009 Bare det å vurdere 50/50 i dette tilfellet, virker på meg som helt bak mål !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå