mammasittgoll Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Hei! Jeg er kommet inn i min 12.s.uke nå..*jippi* men, er nå gaanske bekymret for hvor dette vil utarte seg når jeg allerede nå ha gått på 2.kurer mot uvi på under en uke. Har vært veeeldig plaget av UVI i mange år, og har gått på utallige mange kurer, det er såå vondt! Noen som har samme problem? Er pencilinen skadelig for fosteret? Jeg må jo bare ta det, for når jeg først har fått det får en det ikke vekk med å bare drikke o.l.... Tror at det er alt deet søte jeg river i meg som har en stor faktor på at bakteriene trives hos meg, men jeg klarer ikke motstå alt det søte.... :S *bekymret for resten av svangerskapet med UVI*
b77h Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 Hei regner med det er urinveisinfeksjon du har? Du er selv inne på noe veldig viktig; bakterier ELSKER sukker og trives ekstra bra da. Beste forholdene i kroppen for at bakterier og virus ikke skal trives er et BASISK miljø. Du kan søke på nettet i forhold til hva som skaper syre og base i kroppen av kost og drikke. Sukker er en av de tingene som gir MYE syre, og som ikke er bra for mange ting. En viktig ting du kan gjøre er å drikke så mye vann hver dag at urinen er transperant = bakterier trives dårlig. Sitrusfrukter er også en bra ting, som faktisk tro det eller ei, gir basisk reaksjon i kroppen. Pencilinkurer og antibiotika er i lengden ikke bra, og du opplever jo selv at det kommer tilbake igjen. De kurene er sterke på kroppen, fordi de også dreper de gode bakteriene. Så du bør ta tilskudd av probiotika ("snille" bakterier; spør på helsekost) og spise eks biola ol. For når de gode bakteriene dør, gir det god grobunn for sopp (som også lever av sukker) og de dårlige bakteriene - så det blir en "ond sirkel". Antibiotika er sikkert ok nok i forhold til graviditeten, siden legene skriver det ut. Men var jeg deg ville jeg gjort noe med årsaken til problemene. Og jeg ville oppsøkt en alterantiv terapaut, eks fotsoneterapaut el.l, som ser helheten i kroppen din og kan tilby kurer som ikke skader de gode bakteriene. Og klart du kan kutte ned på sukker når du vet det er årsaken til problemene dine - og også dårlig for fosteret. Start med litt om litt. og lykke til.
b77h Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 ps; pass på å få i deg nok proteiner og gode fettstoffer - det demper noe av søtsuget. Eks avokado, smør, oljer på maten osv...
bolle i ovnen igjen.. Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Hei! Jeg var veldig plaget med UVI for ca 2 år siden. Har ikke peiling på hvor mange pencilinkurer jeg gikk på i mnd. Kom igjen og igjen. Dette varte i flere år. Så kunne tanten til min eldste datter forklare at jeg kunne prøve soneterapi for UVI'en. Hadde iog for seg ikke noe tro på dette, men fikk EN behandling av hun. Hun sa det kunne bli værre etter noen dager for så å bli borte for godt. Kjente litt de to dagene etter behandlingen, men etter de to dagene har jeg ikke hatt UVI siden. Fikk beskjed om å drikke 3 liter om dagen i noen dager for å få bort avfallsstoffene i kroppen. Jeg har IKKE hatt det siden. Du skulle ikke oppsøke en fotsoneterapeut for å se om det kan lindre plagene eller få det helt bort da? Vet dessverre ikke pris pr time eller hvor mange behandlinger som egentlig skal til. Bare ett lite tips som jeg ville dele med deg.
mammasittgoll Skrevet 8. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. september 2009 Tusen takk for svar!!!
gurimalla333 Skrevet 9. september 2009 #6 Skrevet 9. september 2009 Heisann! Jeg er enig med de fleste svarene ovenfor når det gjelder å få i seg probiotika for å unngå sopp, og også prøve å justere kostholdet litt. Hva med å drikke tranbærjuice forebyggende? Men jeg stusset veldig på at du har hatt to kurer med penicillin i løpet av ei uke!!!! Hvis det kommer igjen og igjen, har legen faktisk testet om du har fått riktig antibiotika? Hvis du "får tilbake" infeksjonen innen et par uker har du faktisk ikke blitt kvitt bakteriene i utgangspunktet, dvs at antibiotikaen ikke er riktig for den type infeksjon du har!! Noe som bruker å være effektivt er Trimetoprim+Sulfa. MEN, for å være sikker på at du får den riktige behandlingen, ta med morgenurin på et sterilt glass til legen, og be om at det blir sendt til dyrkning. Dersom denne prøven viser oppvekst av bakterier, så skal du bruke antibiotika iht. hva som bakterien er mest følsom for i dyrkningsprøven. Da vil du garantert få den type antibiotika som er riktig. Lykke til og god bedring! )
<3 Maren <3 Skrevet 9. september 2009 #7 Skrevet 9. september 2009 Jeg spurte legen om dette, siden jeg har vært plaget med mye urinveisinfeksjon tidligere. Og fikk beskjed om at penicillin for UVI er ikke noe du skal bekymre deg for - fordi den er en av få som er ekstremt rettet mot kun det den skal ta, så den dreper ingen sunne bakterier, eller virker inne på andre systemer. + at UVI under svangerskapet er noe du gjerne vil bli kvitt, da det er mer skadelig, og du blir innlagt om du får nyrebekkenbetennelse under svangerskapet. (Ihvertfall 2 av mine venninner som har fått det...)
b77h Skrevet 9. september 2009 #8 Skrevet 9. september 2009 Hvis man tar kur etter kur så er det jo klart at antibiotikaen har en effekt på de gode bakteriene i tarmene...jeg kan ikke tro noe annet. Selv om kuren er "målrettet" så svelger man jo tablettene som med alle andre og de tas opp i tarmene. Dermed virker de jo også i tarmene. Å se sammenhengen på de tingene er ikke noe som så mange leger har kunskap om eller er opptatt av heller... Men for all del, jeg mener ikke at man ikke skal ta det om det anbefales, men det er lurt å prøve ut alternativer som er mindre skadelige i lengden. Iallefal når kurene ikke virker.
gurimalla333 Skrevet 11. september 2009 #9 Skrevet 11. september 2009 Huff da!! Jeg tror nok at legen din er litt forvirret på dette området Maren. Penicillin er faktisk en av de mest generelle antibiotikaene på markedet, som leger elsker å skrive ut hvis de ikke vet hvilken type bakterie som forårsaker infeksjon. Dette gjelder alle typer som heter noe med "-cillin", som f. eks også Apocillin. Men på grunn av at den er så ofte brukt, er det heller ikke uvanlig at man får resistente (motstandsdyktige) bakterier. Men uansett vil den ha effekt på de "snille" bakteriene både i tarmene og underlivet. Så derfor: det mest effektive er å få resept på riktig type antibiotika etter en dyrkningsprøve )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå