rosita2113 Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Jeg er veldig forvirra og mannen min også. Er det sånt at faren MÅ ta 10 uker permisjon? Jeg tenkte jeg skulle (alene) ta 56 uker. Jeg går ut i permisjon den 16 desember. Tenkte ikke han skulle ta permisjon fordi han skal ha 5 ukers ferie i 2010. Kjekt å være sammen. Og så skulle han ta 4 ukers ferie (2011) før permisjonen min er ferdig. Jeg vil være så lenge så mulig med barnet. Er det ikke mulig? Har jeg misforstått alt? Tror jeg må til Nav igjen å spørre. Hilsen Rosita 23+0
Tnica Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 Far må ikke ta ut 10 uker permisjon, men han mister retten til permisjon om han ikke tar ut 10 uker. Fars permisjon må tas ut innen tre år tror jeg.
Guttemamma x 3 Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 Hvis både mor og far har opptjente rettigheter får dere: 80% dekning: 56 uker 100% dekning: 46 uker Av disse ukene er følgende reservert: - 3 uker før fødsel er reservert mor. . - 6 uker etter fødsel er reservert mor Hvis mor ikke bruker disse ukene faller de bort. F.eks. hvis du føder før termin mister du av de 3 ukene før fødsel - 10 uker er reservert far Hvis far ikke bruker disse ukene faller de bort De resterende 37/27 ukene kan dere fordele fritt imellom dere. Unntaksvis kan mor få overført fars uker, f.eks. hvis far er sykmeldt og ikke kan ta seg av barnet alene.
Maisie Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Jepp! Far må ta ut de 10 ukene med permisjon, ellers faller de bort, og den totale permisjonen blir 10 uker kortere. Men hvorfor vil han ikke ha permisjon? Selv om han har 5 ukers ferie?
rosita2113 Skrevet 7. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. september 2009 Da får jeg bare 46 uker permisjon. Det visste jeg ikke. Planen var at jeg skulle være men barnet så lenge så mulig. Hvis han tar 10 ukers permisjon, da må jeg være på jobb, ikke sant? Dette forandrer planene våres. Jeg er ikke fra Norge. Vi tenkte vi skulle reise til Peru (hvor jeg kommer fra) før permisjonen var ferdig. Må til Nav igjen. Rosita
Tweak Skrevet 7. september 2009 #6 Skrevet 7. september 2009 Ja, far må altså ta sine 10 uker som de andre sier her. Vi har tenkt å prøve en versjon der far tar en dag i uka og jeg 4 dager i uka. Jeg vil få utbetalt permpenger for en dag mindre i uka, men jeg verdsetter heller at far får være hjemme med babyen jevnt over i hele permisjonen enn en sammenhengende bolk på slutten (som det jo vanligvis blir). Jeg skal ta ut min ferie i permisjonen, slik at perm blir forskjøvet med de ukene. Far tar ut ferie når vi skal på ferietur, slik at vi begge er hjemme akkurat de ukene.
Maisie Skrevet 7. september 2009 #7 Skrevet 7. september 2009 Ja, du må enten jobbe eller ta ut ulønnet permisjon. Akkurat som du har krav på 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel, så han far krav på 10 uker i løpet av permisjonen. Resten kan dere dele som dere vil. Han har jo sikkert også lyst til å være sammen med barnet, og disse 10 ukene skal være med på å sikre at fedre tar ut minst 10 uker. En del av likestillingen. Men du har jo også 4 ukers ferie som du kan ta ut, sånn at du kan ha 46 uker + 4 uker = 50 uker hjemme med babyen.
rosita2113 Skrevet 8. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 8. september 2009 Er det ikke 5 ukers ferie? Jeg jobber for Bergen kommune. Skal sjekke det med styrer. Tusen takk for hjelpa. Rosita 23+1
Maisie Skrevet 8. september 2009 #9 Skrevet 8. september 2009 Øh, ja. 5 ukers ferie er det jo. I alle fall for de fleste.
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 10. september 2009 #10 Skrevet 10. september 2009 ble du klokere etter kontakt med nav rosita?
rosita2113 Skrevet 10. september 2009 Forfatter #11 Skrevet 10. september 2009 Hei. Jeg har ikke snakket med Nav enda. Var der på tirsdag, men det var ingen jeg kunne snakke med. Skal prøve neste uka. Takk for at du spør. Rosita 23+3
septbaby09 Skrevet 10. september 2009 #12 Skrevet 10. september 2009 Vi gjør det sånn at far tar 5 uker ferie di siste 5 ukene av min permisjon, deretter går han ut i sine 10 uker, mens jeg tar mine 5 uker ferie de 5 første ukene av hans permisjon, å starter jobbe igjen da etter fem uker, så har han 5 uker igjen alene, På denne måten får vi som familie lang ferie sammen:)
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 10. september 2009 #13 Skrevet 10. september 2009 sliter med det samme selv. så må også ta meg en tur på nav. lurer på om de regner 4 dager av mine som en hel uke permisjon eller om han kan ta 1 dag å jeg får en til gode osv. egentli vil ikke min man ha pappa perm men ser jo ut til at han MÅ!
rosita2113 Skrevet 10. september 2009 Forfatter #14 Skrevet 10. september 2009 Min foretrekker at jeg blir så lenge så mulig med barnet. Men hvis han må ta permisjon, må vi bare akseptere det. Da tenker jeg å ta 46 uker + 5 ukers ferie, hvis det ikke er mulig å få mannen min sine uker. Rosita 23+3
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 10. september 2009 #15 Skrevet 10. september 2009 da tenker vi likt lykke til videre håper det ordner seg jeg skal ner på nav på onsdag i neste uke skal ringe ner i mårra å avtale tid
rosita2113 Skrevet 10. september 2009 Forfatter #16 Skrevet 10. september 2009 Hehehe. Jeg tror jag var den eneste som hadde problemer med dette. Håper det ordner seg. Håper det finnes andre alternativer..... Rosita 23+3
rosita2113 Skrevet 13. september 2009 Forfatter #17 Skrevet 13. september 2009 Må vi bestemme nå når faren skal ha fedrekvote. Eller kan vi vente med det til vi er sikre???
Guttemamma x 3 Skrevet 13. september 2009 #18 Skrevet 13. september 2009 Dere kan sette opp det mest sannsynlige alternativet når dere sender inn papirene og så kan dere endre underveis.
Guttemamma75 Skrevet 13. september 2009 #19 Skrevet 13. september 2009 Bare til informasjon, du kan ikke ta ut mer enn 4 uker og 1 dag med ferie inni permisjonen din, men du ka selvsagt ta ut de resterende dagene etter at permisjonen er ferdig og således forlenge tiden du kan være hjemme med babyen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå