Gå til innhold

Fortell meg om osteopati


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nå til osteopati for bekkenløsningen min. Er det noen som kan fortell meg hvordan osteopaten behandler meg, hva han gjør? Ei jeg kjenner som går til osteopat, sier at man blir knødd både innvendig og utvendig. Æh, blir alle det? Hvordan? Må man det? Og er jeg sær som synes at det høres ekkelt ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Osteopati regnes som en alternativ behandlingsform, og dekkes derfor ikke av NAV.

Mange osteopater i Norge har imidlertid fysioterapifaglig bakgrunn i bunnen.

Jeg vet ikke hva osteopaten gjør spesifikt mot bekkenplager, men jeg vet i alle fall at innvendig massasje ikke er nødvendig ved bekkenløsning.

 

Bekkenplager kan jo også ha forskjellig utspring. Noen ganger skyldes det for mye bevegelse i leddene, og noen ganger for lite bevegelse i leddene. Det er kun det siste vi definerer som bekkenløsning, men for pasienten kan det være vanskelig å skille immellom de to. Behandlingen vil derfor basere seg på de funn som blir gjort ved undersøkelsen.

 

Har du bekkenløsning med gangvansker, bør du bli henvist til en fysioterapeut / manuellterapeut med refusjonsrett fra NAV, for da har du krav på fri behandling.

 

Lykke til med behandlingen :)

Skrevet

Takk for info!

Jeg ble først henvist til fysioterapuet, men 1) de var ikke tilknyttet kommunen, så fikk ikke det gratis, og 2) det hjalp ikke. Legen mente da at osteopati kunne hjelpe. Det med innvendig massasje var det faktisk sjefen min som sa, hun har også blitt behandlet hos osteopat for bekkenløsning.

Skrevet

Har du prøvd trening i varmebasseng? Det er det pasientene mine har best effekt av. Der får man lindring gjennom varme og myke bevegelser, samtidig som man får stor treningseffekt på stabiliserende muskulatur.

Skrevet

Nei, jeg har ikke det. Tenkte jeg skulle se hvordan det gikk hos osteopaten først. Vet ikke om de har slik trening i varmebasseng her, men jeg har ikke undersøkt det heller.

Skrevet

det er slett ikke slik at man blir lagt på benken og massert innvendig hos en osteopat. IKKE BEKYMRE DEG!!! osteopaten vil først gjøre en grundig undersøkelse av deg. det er riktig at osteopati ikke er godkjent for å få støtte hos nav for behandling, men det er det også mange fysioterapeuter og kiropraktorer som ikke er. osteopaten har enten en 5 års fulltidsutdannelse, eller en 3 årig fysioterapi utdannelse, med 5 års videreutdanning. teknikkene er mange, og tilpasses den enkeltes pasients behov. grunnene til at man får bekkenplager kan være mange, og avhenger av faktorene som påvirker nettopp deg. behandlingsfilosofien til osteopati går ut på å finne dysfunksjonen, og gjøre noe med den, samtidig som du får råd og veiledning om hvordan du skal forholde deg for å optimalisere forholdene for ditt tilfelle. hvor i landet bor du???

Skrevet

Bor utenfor Oslo, så skal inn dit i dag for første behandling.

Skrevet

Jeg gikk til osteopat etter mitt andre svangerskap pga bekkenplager. Og det var helt fantastisk for meg altså. Han fant punkter i ryggen, nakke og kjeve som gjorde at jeg hadde bekkenproblemer. Var der 5 ganger og ble helt kvitt plagene. Behandlingen er ikke vond og det er ganske så fasinerende hva han klarte å fikse altså. Så eg anbefaler det virkelig! Ikke i nærheten ekkelt og ikke vondt som feks kiropraktor. Jeg var feks 10 ganger til kiro for plagene og det hjalp ikke i hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...