JB Blir 3 barns mamma Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Jeg har blitt satt på Trandate pga av høyt BT, det jeg nå lurer på er om jeg kan holde det samme fysiskt aktive nivået som ellers, eller om jeg må ta det med ro? Før jeg begynte på Trandate måtte jeg jo ta det med ro, men nå skal vell medisinen fikse BT så jeg ikke trenger å ta hensyn til det eller? Og er det noen som har erfaring med at du kan stå på Trandate ut svangerskapet eller om det er vanlig å sette i gang fødsel før for å unngå så langvarig medikamentbruk? Jeg er i uke 30 nå og er litt bekymret for om dette kan påvirke babyen noe...
Pax - termin 24.09.09 Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 Når man tar en Betablokker som Trandate er (det er både alfa- og betablokker) nedsetter det blant annet hjerterytmen ved fysisk anstrengelse. Det kan gjøre at man ikke orker å gå like fort opp en bakke som før feks, fordi man ikke klarer å skaffe kroppen like mye oksygen på kort tid. Det kan derfor virke som kondisen er litt dårligere. Men dette regulerer kroppen selv, og du kan bare holde et tempo som føles behagelig for deg.
Trinepia mamma til 2 prinser!! Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 jeg har gått på trandate stort sett hele svangerskapet og i flere år i forkant av både dette og forrige svangerskap. Jeg blir nok gående på trandate til svangerskapet er over (er 34 uker) og sikkert lenge etter det også da jeg har kronisk høyt bt etter nyresvikt i 97.... Men som hun skriver over her, så kan du bli fortere sliten, da medisin gjør at blodtrykket ikke stiger slik som det skal når kroppen er i aktivitet. Viktig at du følger med på hva du reagere på (når du er i aktivitet, hvor aktiv og hva gjorde du når du ble dårlig/sliten og nårtid på dagen dette er), dette kan være med på å gi legen en pekepinne på om nårtid på dagen du burde ta medisin. Jeg feks må ta medisin på kvelden, for ellers blir jeg superdårlig og klarer ikke noe i løpet av dagen før det blir ettermiddag... Lykke til med bt og siste rest av svangerskapet.
Kongeørna Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Jeg har gått på Trandate i ett og et halvt år, og har ikke merket noen bivirkninger i det hele tatt!
JB Blir 3 barns mamma Skrevet 9. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. september 2009 Tusen takk for svarene, ble litt beroliget nå. Jeg tar tablett morgen og kveld, synes det går ganske bra, føler meg litt uvel av og til, men det skal jeg nok klare, tida går fort nå=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå