Gå til innhold

Førstegangs, og første legetime?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på min aller første legetime etter at jeg fant ut at jeg er gravid, har egentlig time om noen uker, men siden jeg er så dårlig, fikk jeg en time imorra tidlig.. Blir dette som en første kontroll eller bare en vanlig "jeg er syk" time? Og skal jeg ha med noe? Tisseprøve? Fikk ingen info fra kontordamen. Og hva skjer hos legen egentlig? Er ikke langt på vei, så skjønner at jeg ikke får UL, men skal de gi meg helsekort osv? Eller venter de til min ordentlige time?

\uerfaren.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta med urinprøve (morgenurin) for å være på den sikre siden. Jeg fikk ikke beskjed om dette på min første legetime og måtte derfor få ny time fjorten dager etter.

Utenom dette har jeg ikke fått beskjed om å ta med noe - har time på torsdag.

Skrevet

Dette blir din førstetime ettersom du er gravid.

Ta med morgenurin (husk å tisse litt før du tisser i glasset).

Hos legen vil de spørre deg om når du hadde første dag i siste mens, navnet på faren, deres sivilstatus, om du har vært gravid før, evt spontant og provosert abort, snakker om jobb/studie, trening i svangerskapet og sjekke høyde og vekt. Du får helsekort, en bok om graviditet, noen brosjyrer og bestiller ultralyd til deg. De forteller deg også litt om dine rettigheter i forhold til jobb og at pauser og tilrettelagte arbeid er et must. De opplyser også om jordmor og hvordan du kommer i kontakt med henne (hvis du ikke allerede har vært der) og at du kan gjøre det som du vil med tanke på videre kontroller hos lege/jordmor.

Før dette vil de så klart høre hvor det gjør vondt. Mange leger avfeier det meste "jeg er syk" i graviditeten og kaller dette svangerskapsplager. Så hvis du tror det er noe annet (ikke oppkast, sliten og trett, stikkinger i sidene/magen, murring i mage/nederste del av rygg) så ville jeg faktisk overdrevet litt, slik at de sjekker dette ekstra.

Etter timen skal du på labratoriet. Der de har sjekket urinen (graviditetstest, urinveisinfeksjon o.l). Du må også ta en del blodprøver for å sjekke hvordan kroppen din har det.

Sånn, da tror jeg har fått med det meste.

Lykke til hos legen og med gravidteten!

Skrevet
:) Takk, da vet jeg hvertfall litt mer, og skal huske og ta med en urinprøve. :)
Skrevet

Jeg har hatt en tidlig legetime både nå og i forrige svangerskap fordi jeg har vært dårlig og urinprøven har ikke blitt testet noen av gangene (har hatt time ca i uke9).

Vi har fyllt ut helsekort for gravide, snakket om kvalmen og hvor lenge jeg burde ha sykemelding og tatt et par blodprøver. En del av blodprøvene man skal ta, bør tas mellom uke 12-16, så derfor har jeg fått ny time når jeg har kommet så langt. Da vurderer vi også sykemelding på nytt. Legen har også sendt søknad om fødeplass (det er noe de bare gjør her på Østlandet, tror jeg) og da får jeg automatisk UL på det sykehuset også.

Skrevet

Jeg bor også på Østlandet, nærmere bestemt Hamar og er nå i uke 14. Jeg tok alle blodprøver i uke 9 og har ikke fått beskjed om å komme tilbake for å ta noen flere. Jeg har også fått alle papirer på blodprøvene.

Jeg har ikke søkt om fødeplass, bare sagt hvilket jeg vil føde på (Elverum), men har UL på sykehuset her på Hamar.

Ellers så var nok min første time ganske lik den lange forklaringen oppe her, bortsett fra at jeg ikke tok med morgenurin, så jeg måtte fikse det mellom legen og labratoriet. Den ble også sjekket for gravidtet og urinveisinfeksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...