Gå til innhold

Hvor "fort" kan 12 dager gamle babyer spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 12 dager blir så fort forsynt når jeg ammer. Han suger i 10-15 min og så vil han ikke ha mer etterpå. Han skriker ikke eller noe, så han er tydeligvis fornøyd med et bryst i 10- 15 min. Men kan de suge så effektivt allerede at brystet er tomt etter et kvarter? De første dagene sugde han opptil en halvtime.. Og hvor fort fylles brystet opp med melk etter et måltid? Jeg kan føle at gjerne en halvtime etter måltid, så settes utdrivingsrefleksen igang og det kjennes som om melken drypper ut av det brystet jeg nettopp har ammet fra. Kan det bety at han ikke suger brystet helt tomt? Uff, som 3 barnsmor burde jeg kanskje visst dette, men blir så nervøs for at lillegutt ikke skal få i seg nok mat, men som sagt; han virker fornøyd..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner igjen den følelsen. Her brukte eldste jenta laaaaang tid ved puppen. Koste seg masse. Minstemann var helt annerledes. Han lå maks ti min ved hver pupp da han var liten baby, slik som din. Nå er han 7,5mnd og "kaster maten i seg"..:)

Så lenge han er fornøyd tror jeg nok du kan ta det helt med ro :)

Skrevet

Min lille stump fikk i seg 70 ml av en pupp på 5 minutter da han var 3 dager... så jeg vil tro at din lille luring er effektiv og mett :-)

Skrevet

lille prinsen vår har alltid vært en racer ved puppen. Diet sjelden lenger enn 5 min på én pupp (og tok bare én) de første månendene. Nå (5 mnd) hender det at han holder på litt lenger og han tar også to pupper noen ganger. Han vokser og trives, men ja, jeg lurte på akkurat det samme ;-)

Skrevet

KJenner igjen den følelsen ja. De første dagene lå tassen gjerne ca en halvtime ved puppen til hvert måltid, men etter noen få dager (når melkeproduksjonen satte inn for fullt) så tok det 10-15 min så var han ferdig. Spiste veldig effektivt på de få minuttene.

Nå er han 8 uker og pleier sjelden bruke mer enn 15 min på et måltid. Veldig effektiv herremann :)

Så lenge babyen din er fornøyd, så får han i seg det han trenger selv om måltidene er korte.

Mener jeg har lest at brystet fylles opp igjen med 50% av melkemengden som produseres i løpet av den første timen etter måltidet.

Skrevet

godt å lese at det er flere som har det sånn... Tulla mi er 17 dager nå og hender hu ikke "gidder mer" etter fem minutter. Og da begynner jeg å trippe veit du... Prøver å roe meg ned med at alt er normalt og at hu helt sikkert hadde sagt ifra om hu ville hatt mer. Men har også noen perioder om kvelden hvor hun bare ikke blir fornøyd og helst skal ha begge puppene og bruker gjerne en time til sammen... Rart at det er så forskjell fra gang til gang!

Jeg prata litt med jordmor om amming før jeg dro fra sykehuset og hun sa at barnet fint kan tømme puppen på en kvarter så det skulle jeg ikke bekymre meg for. Ble også anbefalt å ikke la barnet ligge lenger enn en halv time ved hver pupp, for da blir man bare sår. Det tar jeg litt med en klype salt for det vil jo avhenge av ammestillingen og hvor effektivt barnet suger.

Jeg mener også jeg har lest noe med 50% etter en time og etter fire timer produseres ikke mer.

Skrevet

Min første kunne ligge 30-40min ved puppen før jeg måtte ta han bort, mens lillesnupp er ferdig etter 5 min. Men utdrivningsrefleksen min settes i gang ganske kjapt etter hun begynner å suge, og da må jeg ha ammeinnlegg på andre siden ettersom spruten står. Så det kommer litt an på hvor effektivt barnet suger og hvor "lettmelka" du er:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...